Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Pentheszileia
[ Nemzeti Színház ]
fotó Peti Péter
 
Dátum: 2018. június 18. hétfő    Mai névnap(ok): Arnold, Levente a - a - a
Nagyoperett és kisopera
Avagy egy zseni hibái és erényei
Az operett úttörője Jacques Offenbach több mint száz művet komponált a műfajban, amely halhatatlanná tette. Budapesti bemutató az Erkel Színházban és az Operett Színházban.

A legismertebbek között van az Orfeusz az alvilágban, - melynek leghíresebb részlete a nevezetes Kánkán -, a Szép Heléna és a Kékszakáll. A szerző azonban nem érte be az operett babéraival, az opera műfajában is szeretett volna nagyot alkotni. Két operát komponált, a Rajnai sellőket és a Hoffmann meséit. Utóbbi nagyhírű részlete a közismert Barcarola.

Első műve librettóját Charles-Louis-Étienne Nuit írta, eredeti címén Les Fées du Rhin, azaz a Rajna tündérei és Offenbach életében csak Bécsben mutatták be 1864-ben Die Rheinnixen címmel. A librettót Alfred von Wolzogen fordította németre, de az előadás szinvonaltalan lett, mivel az egyik főszerepet éneklő tenor, Alois Ander rossz formában volt, ezért egy rövidített változat került színpadra. A teljes darabra 2002-ig kellett várni, amikor koncertszerű előadásban szólaltatták meg.

Rajnai sellők
 
Rajnai sellők
 
Offenbach két motívumot is átemelt a Rajnai sellőkből második operájába, a Hoffmann meséibe. Ennek sikerét azonban a szerző már nem élvezhette, a postumus bemutatóra Párizsban került sor 1881-ben. A két híres részlet a „Chant des Elfes”, amelynek motívuma a nyitányban is megjelenik, és a „Belle nuit, o nuit d’amour”, amely Barcarola néven vált ismertté, és Miklós valamint Giulietta kettőseként szólal meg a Velencében játszódó negyedik felvonásban. Úgy tűnik, elég sokáig kellett várni arra, hogy egy modernebb feldolgozás is szülessen, ennek bemutatója 2005-ben volt Ljubjanában.

Rajnai sellők
 
Rajnai sellők
 
Ezt követően egy ugyancsak modernebbnek szánt színrevitel, Magyarországon először, a február 24-i budapesti bemutató az Erkel Színházban. Kesselyák Gergely dirigálta az estét minden fölösleges sallang nélkül, precízen, pontosan összehangolva a zenekart a színpad eseményeivel. Az énekesek jó teljesitményt nyújtottak annak ellenére, hogy szokatlan helyzetekben énekelve olykor nem kis megpróbáltatást kellett leküzdeniük, főként a szoprán és a tenor művészeknek. Keszei Bori nem tudta mindig uralni a magas hangokat, nem mindig sikerült kiteljesednie eszköztárának. László Boldizsár viszont általában jól érezte magát szerepében. Szegedi Csaba és Kovács István szerepe jól karakterizált, erőteljes hanggal könnyedén vették az akadályokat még a finomabb, lágyabb hangszínt igénylő jelenetekben is. Kétségtelenül Ulbrich Andrea meghatározó oszlopa a produkciónak a fájdalmas, bosszúvágytól fűtött anya szerepében. Jelenléte karizmatikus. Figyelemre méltóan képes óriási hangerejét teljes egészében uralni.

Összegezve a benyomásokat: a Rajnai sellők bár zeneileg színvonalas, mégis felszínesnek érezzük egy olyan szerzőtől, aki már más műfajban kiemelkedőt alkotott, és a rendező Anger Ferenc is sok lehetőséget hagyott kiaknázatlanul ahhoz, hogy igazán modern előadást hozzon létre.

Kékszakáll
 
Kékszakáll
 
Teljesen más nyomot hagyott a nézőben másnap este az Operett Színházban látott Kékszakáll, ugyancsak Offenbach műve, amelynek műfaji megjelölése: nagyoperett. S hogy nemcsak nagyoperett, hanem minden szempontból nagy előadás, abban a remek színészek mellett oroszlánrésze van a fiatal rendezőnek, Székely Krisztának. Fiatal kora ellenére már beérkezett rendező, aki egyre másra aratja sikereit, melyeket méltán jutalmaznak különféle díjakkal, elismerésekkel.

Kékszakáll
 
Kékszakáll
 
Mit kínál nekünk ebben a műben Offenbach? Életet, válságot, megszabadulást egy kirobbanó Don Giovanni alakjában és a körötte zajló eseményekben. És mit tesz a rendező? Kiapadhatatlan kreativitással fűszerezi a jeleneteket a megszólaló mobiltelefontól a megkergült csillárig vagy egy rögtönzött irodai divatbemutatótól a keringő dallamára táncolt twistig - hosszan lehetne sorolni a sziporkázó ötleteket nem szólva a helyzetkomikumokat kiaknázó zseniális trükkökről, amelyek görbetükörben mutatnak fel megrögzött szokásokat, társadalomkritikát. Ezek eredendően fellelhetők az operettekben, csak általában a színre vivők alulértékelik, olykor a szerzők beleegyezésével, azt gondolván, hogy a közönség így jobban kegyeibe fogadja őket.

Egy szó, mint száz: az eredmény, a létrejött előadás az Operett Színházban, hála a kiváló színészeknek, fergeteges, hibátlan és a látványvilága is nagyszerű, amely a díszlettervezőt és a jelmeztervezőt dicséri. Nagyon jót tett az eredeti szövegkönyvnek (Henri Meilhac és Ludovic Halévy munkája) az átírás, amely megtartotta a szereplők jellemét, csak más történetbe helyezte őket. Végül, de nem utolsó sorban meg kell említeni a Dinyés Dániel irányította zenekart és a közreműködő ének és tánckart. Részemről az utóbbi három év legkiemelkedőbb előadása, amit láttam.

Vincenzo Basile Polgár
(fordította: Máté Judit)

( Fot? Gordon Eszter, Rákossy Péter )
2018-03-03 16:50:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
A Jókai Színház ezután is értékeket közvetít
Az ünnepélyes évadzáró társulati ülésen a Békéscsabai Jókai Színház a 2017-18-as szezont búcsúztatta a közönséggel közösen. A Gálfy László Gyűrű Díjat, a legrangosabb szakmai elismerést a rendezői nominálások alapján az idén Czitor Attila színművész vehette át. [ tov?b ]
Egy varázslatos este Elvisszel Budapesten
(A „Wonder of you” kivetítős koncert a Papp László Sportarénában)
A végén már állva tapsol a közönség, Elvis tehát úgy tudja lázba hozni a közönséget, hogy élő valójában ott sincs. Bármilyen hihetetlen halála után 41 évvel ugyanolyan élő és eleven, ugyanúgy képes hatni, mint a maga idejében. Egyszerűen nem fog rajta az idő. Elvis Budapestet is rabul ejtette. [ tov?b ]
Sík Ferenc-díj a magyar ősbemutatókért
Zalai Mihály, a Békés Megyei Önkormányzat Közgyűlésének elnöke, Vidnyánszky Attila, a Nemzeti Színház vezérigazgatója, Lukács Sándor és Rubold Ödön színművészek a Nemzeti Színházban bemutatták a Sík Ferenc emlékére alapított országos színházi díjat. A Békés Megyei Önkormányzat által alapított elismerést az idei POSZT megnyitóján fogják átadni. [ tov?b ]
Egy idegösszeomlás története
Sylvia Plath: Az üvegbúra c. darabja az Örkény stúdióban
Az Örkény stúdió „Az üvegbúra” c. előadását mindenképpen azoknak ajánlom, akikben megvan a nyitottság, a befogadó, teremtő és beleérző képesség. De ha jól belegondolok, aki színházba jár, annál mindez megtalálható. [ tov?b ]
A jó – néha – elnyeri méltó büntetését
Fekete Péter lett az új Kultúráért felelős államtitkár
Áder János köztársasági elnök kedden az Országház épületében kinevezte Orbán Viktor negyedik kormányának államtitkárait, akik egyúttal hivatali esküjüket is letették. A köztársasági elnök 2018. május 22-ei hatállyal Fekete Pétert az Emberi Erőforrások Minisztériuma államtitkárává nevezte ki. [ tov?b ]
Eisemann Mihály – Zágon István – Nóti Károly: Hyppolit a lakáj
4G: Grieg, G-dúr, g-moll
Tánc Világnap - köszöntő 2018.
Molnár Ferenc Delila a Centrál színházban
Mi lett volna, ha másképp alakul az életed?
Lőrinczy Attila – Balta a fejbe
Béres Ilona és Fodor Tamás a Magyar Színházban
Háy János - Utánképzés itt​as​ vezetőknek
Az a cappella királyai újra Budapesten
A bosszú íze
,,Gyakorlom, milyen egy hamutartóban elnyomott csikknek lenni”
Ereje teljében
„Az én kompetenciám a szöveg”
Nagyoperett és kisopera
,,Fontos, hogy akikkel együtt dolgoztam, úgy érezzék: összetartoznak”
[ A rovat ?szes cikke ]
ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]