Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Lélekvesztő
[ Kolibri Pince ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. szeptember 23. hétfő    Mai névnap(ok): Tekla, Telma a - a - a
Dante
Valós történelmi ismeretek nélkül is megrendítő, pedig akkor már tudtam, hogy politikai szerepét megszívta. Mégis traumatizálja a kedves olvasót, mert úgy látszik, az ember megismerhetetlenül sokféle, és erről Dante mindent tud. A kedves olvasó pedig alig valamit.

   
   Az örök Dante
   
   
   Még az átkosban történt, talán huszonöt éve, hogy financiális szorultságban kénytelen-kelletlen beadtam a vasbolt melletti, amúgy rendszeresen vásárlás céljával látogatott antikvárium nevű műintézménybe három akkori legdrágább könyvemet. Szoktam volt. Soha semi pénz nem volt elég, nem is érteni.
   Azután három hét múlva némi felárral kiváltottam a foglyokat. Három hét volt a „tartás” maximuma. A három kötet Dante Isteni színjátéka. Bőrkötésben. Merített papíron, sűrűn illusztrálva, Babits kalligrafikus dedikációjával.
   Azért éppen ők az áldozat, mert egészen odáig mindent megtettem annak érdekében, hogy összejöjjön szabadulásuk váltságdíja. De ekkor bedőlt a rendszer, nem jött össze a korban komoly összegnek számító ötszáz forint (18,60 volt egy Eszt.-Bp. buszjegy, 4,50 egy korsó sör, 4,50 egy doboz mezítlábas Symphonia), a szívemnek kedves, állandó tartaléknak számító Színjáték elveszett örökre. Azóta Dante (és persze szerencsétlen Babits) a szegénység egyik jól megjegyzett koherenciáját is jelenti számomra. Persze nem kizárólag a szegénységet.
   Azt is, hogy a Színjáték - és az egész középkor - a középiskola legnehezebb feladványai közé tartozott. Nem is jutott rá energia a maga idejében. Az olvasónapló másolat volt, szorgalmasabb tanulótárs vázlat-átirata. Ez is nyomasztott. Mert később idő nem jutott a Babits dedikálta kötetre. Csak a halogatás, vagy mi, és egyéb fontos pillanatnyi kötelezettségek, nők, és talán Csaplár Vilmos, és Ahol a sziget kezdődik. Aztán nem volt mit halogatni, mert nem volt miért olvasni. Tehát Dante a bűntudat egyik jelképe is.
   Túl a negyvenen, vagy éppen negyven és Szent Karácsony, megleptem magam egy Picasso illusztrálta gyönyörűséges kötettel.
   
   Tőmondatokban - emlékeztetőül: Dante Alighieri A 13-14. század fordulópontján élt. Olasz nemzetiségű. Firenzében született. Politikusként a pápát támogató polgárság (guelfek) oldalán harcolt Itália egységéért. A Quelf párt azért harcolt, hogy a Római Birodalom ismét talpra álljon és a pápa vezesse. A Firenzét elfoglaló, német-római császárt támogató nemesség (ghibellinek) száműzték, házát lerombolták; soha nem térhetett haza. Ghibellin párt ők is ugyanezt akarták csak a Császár vezetésével. Beatrice: Dante gyerekkori szerelme. A legfőbb műve: Isteni színjáték. Más néven a „középkor enciklopédiája”. A kor addig ismert természettudományos tételeit felhasználja a műben. Az Isteni színjáték háromszor harminchárom tételből áll: Pokol, Purgatórium - Tisztítótűz, és a Paradicsom. A témája: A lírai én túlvilági utazása.
   Dante 1300 nagycsütörtökén a „nagy sötétlő erdőbe” jut, ahol párduc, oroszlán és nőstényfarkas állja útját. Az állatok konkrét, látható képként jelennek meg a költeményben, de mindegyikük elvont fogalom helyett: a párduc a szex utáni sóvárgást, az oroszlán a gőgöt, a nőstényfarkas az anyagiasságot jelenti. Az Atya-Fiú-Szentlélek együttesét allegorizáló hármas szám a mű felépítésének alapja
   A pokol, a tisztítótűz és a paradicsom a lélek fázisai. Dante a halál utáni állapotot kívánta ábrázolni. A keresztény világkép szerint a halálkor a lélek különválik a testtől. Dante a léleknek halál utáni életét jeleníti meg. A lelket azonban önmagában nem tudja ábrázolni, testet ad neki, hogy szenvedni, beszélni tudjon. A holtakat az élőktől az különbözteti meg, hogy az élők a jelent, a holtak a múltat és a jövőt ismerik. A poklon Vergilius kalauzolja végig, míg a paradicsomnál Beatrice, aki Dante gyermekkori szerelme.
   A Pokol lakói tisztában vannak bűneik súlyosságával, ami negyven év kommunizmus gyakorlata után minimum szokatlan. Egy részük szégyenkezik, átkozza és vádolja magát, de vannak olyan lelkek is, akik büszkén, önérzettel viselik sorsukat, a Pokolban sem adják fel gőgjüket. Nem törnek meg, mintha tudomásul sem vennék a szenvedést. A kárhozottak szenvedése - amelyről az Isteni színjátékban olvashatunk - csak átmeneti állapot. Az utolsó ítéletkor a lelkek újra egyesülnek valódi, feltámadt testükkel, s kínjaik akkor válnak örökké és még teljesebbé.
   Tehát negyven, amikor egy nap és egy éjszaka befaltam, élvezettel, a Színjátékot. Mesteri dráma. Valós történelmi ismeretek nélkül is megrendítő, pedig akkor már tudtam, hogy politikai szerepét megszívta. Mégis traumatizálja a kedves olvasót, mert úgy látszik, az ember megismerhetetlenül sokféle, és erről Dante mindent tud. A kedves olvasó pedig alig valamit.
   Egyetlen egyszer nem ugrott be, hogy Madách lenyúlta a Színjáték konstrukcióját abból írta volna Az ember tragédiáját. Inkább az, hogy a szenvedés áthúz a literatúrába, és az, mennyire átvette a köznyelv bizonyos bölcsességeit. Mint például ezeket a napi használatú szlogeneket.
   „Ki itt belépsz, hagyj fel minden reménnyel!”
   „Szerelem, gyenge szívnek könnyű méreg...”
   „Ki gondban látja társát és még kérést vár: kész hogy megtagadja.”
   „Ha hazugsághoz hasonlít, ne kezd el az igaz szót se.”„Csak józanul nézz, s ne vakon csodálkozz!”
   „Ne kérdezz többet, mint amennyi hasznodra válik.”
   Dante Alighieri sokadik születésnapját ünnepli a héten. Mindegy, hányadikat. Neki már se nem oszt, se nem szoroz. A panteon minden ablakából rálátunk. Illetve: őt látjuk.
   

[ - onagyz - ] 2004-05-08 06:11:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Mexikói filmé az Arany Oroszlán

Velence a magyar sikerek városa

A Napszállta is ott lesz Velencében

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]