Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Szigliget
[ Nemzeti Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2020. február 25. kedd    Mai névnap(ok): Félix, Géza a - a - a
Zsigmond Andrea: Testszínű szavak (Gergely Edit kötetéről)
A szerelemről való beszéd a kötetben egyenes, leplezetlen. A versek meztelenül kínálják magukat az olvasónak, a kötet mintegy széttárja (vers)lábait.



   Gergely Edit: Üzenet lélekdoktor szeretőhöz
   
   Erdélyi Híradó, Előretolt Helyőrség Könyvek, Kolozsvár, 1999.
   

Jól megválasztott a cím, jól szerkesztett a borító. A fedőlap egy női-férfi akttal, a feléjük forduló női mellrajzzal (lehet a szerzőé-beszélőé), színeivel – szüzesség fehérje, szerelem pirosa, halál feketéje – a kötet belseje felé mutat.
   “én gergelyedit vagyok, /egót fitymáló pipihús” – nevezi meg a beszélő a kötetben megszólaló önmagát. Ez a hang hol “bájos gyerekgőgics”, hol “devoráló naiva” vagy “bőrbe göngyölt dög”, netán “bödör vörös díva” hangja, hol mindegyik egyszerre. A gyermek őszintesége, a díva hűvössége, a dög trágársága mind azt az elemi, zsigeri élményt próbálja megfogalmazni, ami a másik/egy másik utáni vágy, kötődés vagy hiány. (A keresésben az én néha csak önmagára lel.) A vágy megjelenése, vajúdása, a kötődés kétsége, felbomlása a hangok sokfélesége révén is egy polifonikus formai és tartalmi sokféleséghez vezet. Ugyanakkor a kötet nagyon is egységes. A jól kiválasztott, erős nyitó és záró versek közé helyezett szövegek mind a szerelem (ha az) kérdéskörét járják körül. Legnagyobb hangsúly a már megkopott viszony rajzára esik, annak a vergődéssel vegyes tehetetlenségnek az érzékeltetésére, ami egy már kényszerű, vonszolt szerelem velejárója: “fölpattogzik bennünk a képzelt gyöngédség /a megértés mímelt infantilis máz /a közös meghittség egyre (h)idegenebb /szexbe menekül a durvuló tapintás (...)”. (A hátlap is ezt a szöveget emeli ki; ez ismét a figyelmes szerkesztés jele.)
   A szerelemről való beszéd a kötetben egyenes, leplezetlen. A versek meztelenül kínálják magukat az olvasónak, a kötet mintegy széttárja (vers)lábait.
   Gergely Edit gyakran játszatja egybe szerelem és költészet motívumait (a versírás a második tematika, ami a kötetben megjelenik). Van úgy, hogy az olvasó szeretővé válik (ha beírja magát a vers üres soraiba); a magára hagyott szerető ölelkező rímekkel bíbelődik; a halódó szerelem maradványai egy utolsó költeménybe (mint egy urnába) mentődnek át; a piros betűs napon egyszerre tilos versírás és szeretkezés.
   A “testszínű szavak” erotikája egy már tudatos gesztus által megidézett erotika. A vágy reflektált, a megszólalás mikéntje stilizált és egyenletes (a versek alanyai líraian “purcintanak” és “szellentenek”). A kötet jónéhány szépen árnyalt, pontos verset, versszakot tartalmaz. Néha azonban nem könnyű az egymásba gubancolódott képeket kibontani.
   
   A kötet retorikájának része az áthallásokban, utalásokban megjelenő József Attila-i, Szilágyi Domokosi, Parti Nagy-i, Weöresi, Pilinszkys attitűd, hangulat. A vendégszövegek, átírások zökkenőmentesen simulnak bele a Gergely Edit-féle lírába. Ezzel szemben az is gyakori vonása a verseknek, hogy csattanóra vannak kihegyezve (kiugrásokra a szöveg homogenitásából). A poénok néha igen jól működnek – pl. ”(méhem kelyhét…véremmel)/ vegyétek és egyétek// sőt, kapjátok be”. A szójátékok gyakran hatásosak (Létlelet). A sok lábjegyzet némelyike is ötletes: a “Le a hedonizmussal” sorban kifejeződő kívánságot megvalósítja lábjegyzete – a lap aljára, vagyis le kerül a “hedonizmus” kifejezés.
   Az utóbbi példában Gergely Edit költészetének egyik sajátos vonása is megragadható. A szövegek nemcsak úgy lépnek ki önmagukból, hogy gyakran reflektálnak versírt mivoltukra, hanem úgy is, hogy a nyomtatott képhez tartozó – egyébként a szorosan vett szöveg világán kívül eső – elemek is a szöveg szerves részeivé válnak (a szöveg magáévá teszi öket). Az Altató cím lábjegyzete (“csepegtetve”) fokozottan befolyásolja a szövegértést; máskor a bekeretezett szó esetében (édesem) a gyászkeret verbális szimbólummá oldható, sőt, egyenesen állítmányként lehet olvasni. Más esetben a nyomtatott szöveg egyik sajátossága – az, hogy a papíron a fent-lent struktúrában szerveződik – az ábrázolt folyamat vizualizálásában játszik szerepet:
   (az isten) “ magasról
   leszarja
   a lelkem”.

   Miután tehát a versek nyelvvé oldották az anyagiságot (testiséget), a folyamat ellenkezőjével is megpróbálkoznak: ki szeretnének lépni a szellemiség közegéből, anyagivá, tapinthatóvá szeretnének válni. És valóban, néha szinte látni, ahogy a versek széle felkunkorodik a papírlapról.
   

[ Gergely Edit ] 2003-03-23 21:05:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Hajós Trianoni Emléktúra

Gene Sharp - Diktatúrából demokráciába

Több mint százezer látogató

A kelet vonzásában

Rojkó Annamária - Prém Margit missziója

Elment a „La subretta Aniko”

Vég Kata - Mögöttes Én

Boldog Új Évet!

Boldog Ünnepeket!

Ivánka Csaba-díj 2019

AJÁNDÉK EZ A NAP

Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János a MAGYAROCK története 2

Esti Kornél bárki lehet

Kocsis Zoltán -

Kozák Péter - Földiekkel játszók

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]