Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Anconai szerelmesek
[ Ruttkai Éva Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. június 26. szerda    Mai névnap(ok): János, Pál a - a - a
Kultúra 2003 - esélyegyenlőség, demokrácia
Február 5-én a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma sajtótájékoztatón ismertette évi programjának koncepcióját, egyes keretszámait, tevékenységének főbb súlypontjait. Az alábbiakban a teljesség igénye nélkül adhatunk csak téjékoztatást (bővebbet a http://www.nkom.hu webhelyen találhatunk).

Igen rövid időn belül csatlakozni fogunk az Európai Unióhoz. Nem ettől bomlik le az elhatárolódás nemzetek, kultúrák, helyi történelmek és etnikumok között, hiszen ez a folyamat elkerülhetetlen. Ennek az Európai Unióba való belépés csak adminisztratív tükre: a "határok" is megszűnnek. Az összmérleg mindenképpen ígéretes, s remélhetően az ország nem napolja el áprilisban a csatlakozási döntést évekre, mert nehéz volna elszámolni a késedelemmel a következő generációk előtt.
   Bizonyos persze, hogy számos - pozitív és negatív - következménnyel is jár a csatlakozás, és a pozitív eredményei nem hullanak senki ölébe kemény erőfeszítések nélkül. Az is nyilvánvaló, hogy mindenki akkorát meríthet a tálból, amekkora a kanala: mennél fejlettebbek vagyunk, annál inkább tudunk élni az előnyökkel. Figyelemmel kell azonban lennünk a fejlettség több fontos összetevőjére külön-külön is.
   Szükségünk volt a Nobel-díjra, mint egy falat kenyérre; szükségünk van reprezentatív kulturális csúcsokra. Ám szükségünk van az átlagosan magas kulturális szintre is, ami tehát a kultúra lakosság körében való terítettségét, például a megfelelő infrastruktúrát és a rá épülő igényességet feltételezi. S ugyanilyen szükség van arra is, hogy szolid alapzatot jelentsen ez a kultúra, ami nem csupán az átlagos magas szintet, hanem a szintbeli szélsőségek közötti távolság mentül kisebb voltát követeli meg. Hogy ne a "magas kultúrával" példálózzunk: kell, hogy legyen útunk, amelyen ugyanúgy otthon érzi magát egy Forma-1-es versenyautó, mint bármely másik élvonalbeli pályán; kell, hogy ha egy EU-polgár autóval magyar útra ér, ne törjön a tengely; s kell, hogy ha már itt van, s lehajt a mellékútra, akkor se.
   Milyen programok következnek ebből? Támogatni kell a kulturális csúcsteljesítményeket, mert azok minták és húzó mozdonyok. Fel kell zárkóztatni továbbá az országot a Nyugathoz, átlagszintjét az EU átlagszintjéhez közelíteni. S végül fel kell zárkóztatni az ország elmaradottabb, rosszabb adottságú területeit a jobbakhoz, vidéket a Fővároshoz, esélytelent az esélyeshez, romát a nem romához, sajnos folytathatnánk.
   Mindenkire kötelezettségeket ró ez, sajátosságai szerint. Az állami irányításra is, a helyi kormányzatra is, a gazdálkodó, lakossági és civil szervezetekre is, sőt az egyes polgárra is. Mit tehet egy kulturális kormányzat? Erről adott számot koncepciójának és ez évi programjának kihirdetésével a Nemzeti Kulturális Örökség Minisztériuma (NKÖM) február 5-i tájékoztatóján.
   
   Esélyegyenlőség, demokrácia
   
   Az első tétel két dolgot jelent: egyfelől egyenlő eséllyel vehetik igénybe az alkotók az ország közösségének anyagi támogatását, másfelől a kulturális javakhoz mindenki egyenlő eséllyel juthat hozzá. Mindez konkrét mechanizmusokat jelent, első sorban a pályázatokat, amelyek átláthatóbbá teszik a pénzek útját, lehetővé teszik a szakmai szempontok magasabb fokú érvényesülését. A Nemzeti Kulturális Alapprogram megpályázható kerete 6,1 milliárd forint, csaknem 20 százalékkal nőtt tavaly óta - bár ezt nem lehet önmagában szemlélni, csak a nemzeti jövedelemhez, illetve a mindenféle támogatásokhoz, a költségvetéshez viszonyítva; hiszen ha az abszolút keret növekedése alacsonyabb arányú, akkor ez csak átcsoportosítás, ami másutt fájhat. A támogatás a társadalom befektetése, és akkor védhető, ha általa értékek jönnek létre, amelyekben utóbb busásan megtérül. Ebből természetes módon következik: a megfelelő felfogás nem az, hogy az esélytelenek esélyeit az esélyesebbek rovására kell javítani; hanem az, hogy a közös kulturális gépezet hatékonyabb működése érdekében átcsoportosítást kell végrehajtani. Ez csak akkor lehetséges elviselhetetlen szubjektív feszültségek nélkül, ha a távlati eredményeiben mindenki bízik, akit - akár így, akár úgy - a dolog érint. Ezzel a demokrácia egyik jellemzőjéhez, az átláthatósághoz kanyarodtunk vissza: a szubjektív feszültségeket is oldhatja a megfelelő tájékoztatás.
   
   Programok, projektek, támogatható területek

   500 milliós keret jut a vidéki és budapesti art mozik felújítására, vidékiek kialakítására - napi legalább két magyar film vetítésének követelményével. (Mellesleg: a nagy sikerre való tekintettel - lásd a képen - a következő Magyar Kultúra Napján is megismétlik az Uránia Nemzeti Filmszínház ingyenes vetítéseit, közgyűjteményi nyitvatartással kiegészítve.) 800 millió a helyi művelődési házak és könyvtárak támogatására; ezen intézmények elhanyagolása részben a gazdasági nehézségekre, részben a politikai figyelem rendszerváltáskori átalakulására vezethető vissza, de ahogy Görgey Gábor kulturális miniszter fogalmazott: bizony sokszor öntöttük ki a fürdővízzel a gyereket is. Remélhetőleg ezt a hibát kevesebbszer követjük el, és a politikai és spekulatív háttércélokban gazdag fejlemények pozitív, vállalható összetevőit nem nyomjuk el a jogosnak érzett kritika indulatában, vagyis például támogathatók lesznek Millenáris Park-béli programok is, a Millenniumi Városközpont fejlesztése is stb.
   Megalapították a Csokonai Vitéz Mihály díjat nem hivatásos művészek támogatására. A hivatásos-nem hivatásos különbségtétel jóval kevésbé minőségi, mint a szokványos használatban. Hivatásos, azaz profi valaki akkor, ha foglalkozásszerűen, közelebbről munkaviszonyban gyakorolja a művészetét, és ebből képes is megélni. Minden más esetben "nem hivatásos", ami idétlen kifejezés: azt sugallja, hogy az illető nem tekinti hivatásának, amit tesz. Még rosszabb: csak silány teljesítményt nyújtó "amatőr". Például egy Van Gogh, egy Csontváry? Igenis: egyenlő esélyt az egyenlő teljesítményeknek, tegyen ez ellen bármit a gazdasági nyomorúság! Ide csatlakozik a Fogyatékos Kulturális Centrum is, merthogy a fogyatékosság nem a vállalt kulturális területen kifejtett tevékenységben mutatkozik.
   
   A kultúra tág felfogása
   
   Még egy elvről esett - közvetve - szó: a kultúra nem korlátozható a "magas kultúra" fogalmával közelített tartalmakra, hiszen minden dolog kultúra is, a "kultúra" része a táplálkozástól az iparon és a politikán át a festészetig minden. Cro Magnon-i kultúrán sem szokás csupán az illető kor barlangfestészetét érteni. Nem csupán a szentendrei skanzen néprajzi együtteséről (lásd a képen) van szó. Beindul az Ózdi projekt: angol minta alapján kidolgozták az "Ózdi revitalizáció" tervét, az ipari emlékek konzerválására. Mielőtt túlzottan lelkesednénk: egy ipari környezet konzerválásának a legjobb útja nem annyira a műemlékrestauráló önkormányzati célprojekt, mint inkább a tényleges revitalizáció. Tehetős helyi lakosság több eredménnyel konzervál, mint kultúrzarándokokra épülő idegenforgalom. Ez rávilágít: a kulturális projektek nem lehetnek a kulturális kormányzat belügyei.
   
   Belügy-külügy
   
   Ezt szó szerint is érthetjük: világörökségekről van szó, és nemzetközi együttműködések segíthetnek. A Visegrádi Négyek kulturális szinten is kapcsolatot tartanak, azonos fő céljaik okán; a szomszédságunk mindegyik országával kapcsolatot kell tartanunk, ez alkalommal a bécsi közös kultúrtörténeti kiállításról esett szó. A tágabb európai környezet iránti kölcsönös elkötelezettség jegyében szerveződik a 2003 novembertől kezdődő Fókuszban Magyarország című angol évad, részvételünk az 50. Velencei Biennálén ez év második felében, a Francia kulturális évad Magyarországon, a Lipcsei Könyvvásáron és a Bolognai Nemzetközi Gyermekkönyvvásáron való részvételünk.

[ Norman Károly ] 2003-02-06 21:32:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sinkovits Imre, nem lévén más lehetősége, aznap fulladásos halálra ítélte Gertrudist. Az ifjú kellékes, Szász János néven immár világhírű film- és színházrendező.

Ronyecz Mária hetvenöt éve született.

[ Archívum ]
A yesyes és Myra Monoka képviseli hazánkat
Az ibis szállodamárka nemzetközi programjának keretében 17 országban adnak helyi művészek összesen 44 intim és exkluzív minikoncertet. Az ibis Music magyarországi eseményén, az ibis Budapest Centrum közösségi terében ketten is felléptek: a yesyes dinamikus, fiatalos koncerten adott válogatást legnépszerűbb dalaiból, a sokoldalú és izgalmas Myra Monoka pedig kortárs r’n’b-ből és érzelemdús elektronikus popból ötvözött számait mutatta be.
[ Keresés ]
Születésnapi levél – Ronyecz Máriának

Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja

Radnóti Miklós 110 éve született

Deák Kázmér grafikai kiállítása &

26. Budapesti Nemzetközi Könyvfesztivál

Lord of the Dance ismét Magyarországon

455 éve született a magyarok háziszerzője Shakespeare

A cselló lelke

20 év után JAZZ+AZ!

Kellemes Húsvéti Ünnepeket!

Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Az orosz titán a Müpában

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]