Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

MILAN
[ Trafó ]
fotó Peti Péter
 
Dátum: 2020. január 28. kedd    Mai névnap(ok): Károly, Karola a - a - a
Író-portré Cserna-Szabó András
Valójában elég korán tudtam, hogy valamilyen formában írni fogok. A gimnáziumban nagyon rossz tanuló voltam, nem jöhetett számításba más folytatás, csak a bölcsészkar. Ott már jó tanuló voltam, legalább már a kérdéseket értettem, de hamar kiderült, hogy se tanárnak, se kutatónak nem vagyok alkalmas. Maradt az újságírás. Ahhoz meg nem vagyok elég kíváncsi. Így lettem író!

 
Milyen volt a fogadtatása a februárban megjelent új könyvének, a Szíved helyén épül már a Halálcsillagnak?

Tulajdonképpen teljesen olyan, mint amilyen az eddigi könyveimnek is volt. Ritkán van egyoldalú reakció, csak színtiszta rajongás vagy teljes elutasítás. Amit én írok, az amúgy is nagyon megosztó. De nem kell mindenkinek tetszeni, nem is lehet. Én azon csodálkoztam, hogy mindenki azt mondta, hogy ez a könyv nagyon „macsós” lett, és inkább a fiúk (férfiak) fogják szeretni. A facebook-oldalon meg az látszik, hogy sokkal inkább lányok (nők) olvassák, de hát ez abból is adódhat, hogy a fiúk (férfiak) nem igazán olvasnak. Bár szerintem a regény inkább macsó-paródia, mind macsós…

Ezek szerint nyomon követi a kritikákat?

Persze. Szerintem hazudik az az író, aki azt állítja, hogy nem olvassa el a kritikáit. Sokan mondják, hogy nem érdekli őket a kritika, leszarják, ők fölötte állnak a kritikáknak, de én nem tudom elképzelni azt az írót, aki nem kíváncsi arra, hogy mit gondolnak mások a könyvéről. Minden író olvassa a kritikát, aztán van, aki bevallja, van, aki nem. Egyébként a kritikaolvasás az író számára egy hosszú tanulási folyamat: meg kell tanulni kezelni a jót és a rosszat is. Ez elég nehéz: nem elszállni a dicsérettől, nem anyázni a kemény bírálat után. Nem állítom, hogy a legvégén lennék ennek a tanulási folyamatnak...

 
Ehhez a könyvhöz kapcsolódva: mennyire volt meghatározó élménye a Star Wars, vagy a western filmek? Egy kicsit mindkettő benne van a könyvben.

A Star Wars sorozat az én nemzedékem tagjai közül még azoknak is benne van az életében, akik nem szerették. Mint az ötvenes években: aki nem szerette a focit, az is tudta, hogy ki az a Puskás Öcsi. Egész nemzedékünk ezen (is) nőtt fel, ez volt „a” film, amikor tizenévesek voltunk. A Star Wars nem „magasművészet”, de egy olyan mitológia, amit a korosztályomból mindenki ismer és ért. Ha azt mondom: „Az Erő veled van!”, mindenki tudja, miről beszélek. Mint ahogy a reneszánsz olvasó értette a görög mitológiai utalásokat a versben, úgy érti az én generációm azt, miféle szimbólumokra gondolok, ha azt írom: Halálcsillag, Jedi lovag, Sötét Nagyúr…
A western is a popkultúra része, de valamiért nálunk ez sokkal lenézettebb, mint például Olaszországban vagy Amerikában. Tudnék mondani jó néhány híres és kitűnő westernfilmet, ami szerintem már magasművészet, pedig a popkultúra sémáit használja, abból nő ki. A magyar film ráadásul nagyon kreatívan állt ehhez a műfajhoz, mert létrehozta az „easternt”: cowboyok helyett betyárokkal. Szeretem használni írás közben a popkulturális élményeimet (rockzene, tömegfilmek, ponyvairodalom stb.), amiket mondjuk ebben az elég sznob magyar irodalomban, konzervatív kulturális életben inkább lenéznek. Nálunk van valami arisztokratikus távolságtartás mindennel, ami pop, ami népszerű, ami mulatságos, ami felhasználóbarát…

A könyvben Emlék Bundás karaktere mennyire fiktív, mennyire táplálkozik saját magából?

Erre kész válaszom van. Tavasszal sok interjú készült velem a könyv kapcsán, a kérdések nagyjából szabályosan ismétlődtek, és persze azt is mindenki megkérdezte, hogy Emlék Bundás azonos-e velem, vagy hogy mennyiben azonos. Mikor egy barátomnak panaszkodtam, mennyire utálom-unom már ezt a kérdést, azt javasolta, válaszoljam azt, hogy Emlék Bundás 17 %-ban azonos velem, 83 %-ban fiktív figura. Így tehát a válaszom: tizenhét százalékban azonos a szerzővel a karakter. Nyilván ilyenkor olyan alapdolgokból építkezel, amiket te is ismersz, ilyesmiről sokkal könnyebb írni. De persze alapvetően nem rólam szól. Sőt, a lényeges dolgokban úgy érzem, inkább különbözünk Bundással.

 
Vannak receptes, a konyhával, főzéssel foglalkozó könyvei is. Honnan jött ezekhez az ötlet?

Egy totális véletlen kapcsán huszonnégy éves koromban a Magyar Konyha főmunkatársa lettem. A nagybátyám került a főszerkesztői székbe, és megkérdezte nem szeretnék-e ott dolgozni. Ez akkor csak egy munkának indult, de sokkal több lett belőle. Szerelem, nézőpont, állandó téma. Ma is írok étteremkritikákat és gasztronómiai-gasztrotörténeti esszéket. Hatással van az irodalmi munkámra is, és fordítva. Sajnos nem kutatjuk úgy a kulinária történetét, mint mondjuk a néprajznak, a zenének, vagy a történelemnek, pedig ugyanúgy része a kultúrának. A Darida Benedekkel közösen írt Nagy macskajajkönyv inkább egy vicc: hogyan lehet egy látszólag komolytalan témát „komoly” tudományos szintre emelni, és hogyan lehet megírni Szókratésztől Douglas Adams-ig a másnaposság kultúrtörténetét. Inkább brahi receptek vannak, az igazi gasztronómiához kevés köze van, tulajdonképpen irodalmi poén. A másik, az Ede a levesben már egy teljesen más dolog. Fehér Bélával írtuk, akivel addig beszélgettünk a kocsmában a magyar konyha történetének feltáratlanságáról, közhelyeiről és baromságairól, míg eldöntöttük, hogy szépen feldolgozzuk a téma egy részét. Tervezzük a folytatást, de éppen mindketten folyamatosan „szépírunk”, ami nagyon jó, de így nem nagyon tudunk gasztronómiával foglalkozni. Pedig milyen szép is az, ülni a Széchényi Könyvtárban, és régi szakácskönyveket bújni…

A Népszabadságban is volt egy sorozata tavaly, minden írás címe egy-egy női név volt.

Igen, most tulajdonképpen egy novellás kötetet írok, ahol mindegyik novella egy nőről szól. Ezt még a Népszabadságban kezdtem el, volt egy hétvégi novellarovatom, és ezt a sorozatot azóta sem hagytam abba. Most tehát éppen ezen dolgozom.

Mindig írónak készült? Hogyan került erre a pályára?

Anyukám szerint a legkorábbi tervem az volt, hogy hős szovjet katona szerettem volna lenni. Ezt a munkahelyén adtam elő, amikor bevitt magával, el lehet képzelni mennyire volt büszke. Valójában elég korán tudtam, hogy valamilyen formában írni fogok. Éreztem már 10-12 évesen, hogy másra valószínűleg nem leszek jó. A gimnáziumban nagyon rossz tanuló voltam, nem jöhetett számításba más folytatás, csak a bölcsészkar. Ott már jó tanuló voltam, legalább már a kérdéseket értettem, de hamar kiderült, hogy se tanárnak, se kutatónak nem vagyok alkalmas. Maradt az újságírás. Ahhoz meg nem vagyok elég kíváncsi. Így lettem író!

( Fot? PPP )
[ Molnár Berta Eleonóra ] 2013-09-03 05:19:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Rojkó Annamária - Prém Margit missziója

Elment a „La subretta Aniko”

Vég Kata - Mögöttes Én

Boldog Új Évet!

Boldog Ünnepeket!

Ivánka Csaba-díj 2019

AJÁNDÉK EZ A NAP

Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János a MAGYAROCK története 2

Esti Kornél bárki lehet

Kocsis Zoltán -

Kozák Péter - Földiekkel játszók

A 37. Torinoi Filmfesztivál

Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái

Nemes Anna - Előled

Szemből szembe

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]