Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Akropolisz
[ Bárka Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2021. április 14. szerda    Mai névnap(ok): Tibor, Tiborc a - a - a
Író-portré Grecsó Krisztián
Egy olyan társadalom alakult ki, ahol az ország vezetése nem csak gesztusokban, hanem konkrétan szólamokban veti meg a pedagógusait. Egy megvetett, lenézett, kikezdett társadalmi kaszt lett a pedagógusoké. Ha klasszikus regényeket olvasunk, a tanító a pappal és a falu vezetőjével a falu eleje. Ez teljesen természetes. Ha egy közösségben ez nem így működik, akkor az egy beteg társadalom.

„Mikor egy rendhagyó irodalom órán a gyerekek azt kérdezik tőlem, hogyan változott meg az életem, akkor mindig vissza szoktam kérdezni, hogy ki az, aki hallott már rólam azelőtt, hogy kötelezően ide be kellett jönnie. Még soha senki nem jelentkezett. Erre minden alkalommal azt tudom mondani, hogy gyerekek ennyire változott meg az én életem.”

 
Ír, szerkeszt és zenél. Felkapott író lett az utóbbi időben. Néha nem sok ez a pörgés?

Elképesztően túlhajtottam magam az utóbbi időben. Elfáradtam. De nem csak a fáradtság miatt, egyébként is igyekszem befelé figyelni, hogy maradjon tér és idő az írásra, és hogy egyben maradjak. Nem lehet vinni egy előadói ügymenetet egyszerre az Élet és Irodalommal és még írni is mellette. Ezt nem lehet büntetlenül csinálni. Én nem vagyok színpadi ember, tehát meg kellett tanulnom sok mindent, pótolni, komolyan venni. Megpróbáltam színházivá-színpadivá tenni valahogyan az irodalmat. Most meg megpróbálom ezt valahogyan mederben tartani, mert első és legfontosabb az írás, és minden egyéb bohóckodás – ami elvileg ezt szolgálja – másodlagos. Persze nem véletlenül fogalmazok úgy, hogy ezt szolgálja, mert nem az van legelöl, hogy gitározunk, pólót nyomok és az „orrommal citerázok”.

A Rájátszás egyik plakátján sztáríróként említették. Mennyire tartja magát annak?

Mikor egy rendhagyó irodalom órán a gyerekek azt kérdezik tőlem, hogyan változott meg az életem, akkor mindig vissza szoktam kérdezni, hogy ki az, aki hallott már rólam azelőtt, hogy kötelezően ide be kellett jönnie. Még soha senki nem jelentkezett. Erre minden alkalommal azt tudom mondani, hogy gyerekek ennyire változott meg az én életem. Az irodalom berkein belül, aki kilátszik a spanyolfal mögül, annak nagyon tudunk örülni és nagyon tudjuk utálni. De a rendszer mindenképpen elkezdi használni. Az irodalmi közvélemény - mindazok a háttérmunkások, akik mozgatják az irodalmi közéletet, rendszert - örül, ha vannak olyanok, akikkel, mint egy cégér eladható egy termék. Belülről nézve úgy látszik, hogy az író milyen sokat szerepel, de ez mindenki más részéről, aki sose hallott még arról, hogy vannak kortárs írók, aki leszarja az irodalmat és a kultúrát, annak ez a mennyiségű szereplés, ez a mennyiségű inger nudli. Az lenne az ismertség, ha azon a plakáton nem kellene odaírni, hogy ki vagyok. Amennyiben engem bármilyen címkével el kell látni – ehhez oda lehet írni, hogy szerintük „sztár” – az ugyan úgy nem fog jelenteni semmit, sőt azt mondom, hogy csak egy adott célközönséget fog ingerelni. Tehát ezeket a dolgokat ilyen szempontból nem kell komolyan venni, nyilván a kultúrmarketingnek az a feladata, hogy egy rendezvényt valahogyan megpróbáljon eladni, ezt pedig csak a fellépőkön, a résztvevőkön, az írókon keresztül lehet. Ez ennyi és ezt tudni kell. Ez azért van, azért írják oda, mert szeretnék, ha a színpad előtti tér nem maradna üres.

Mit érzett mikor Vámos Miklós az ünnepi könyvhéten a Hey Jude-ot egy egyéni verzióban adta elő? Én úgy láttam kicsit viccesnek ítélte.

Nem viheti el Vámos a balhét, mert ott bizony közös kornyikálás történt. Valóban bájosan töredezett előadása volt az a dalnak, talán szólt már az a dal jobban is. Mivel nekem nem jutott mikrofon, kicsit kívülállóként is figyeltem, és szórakoztam, nevettem a közönséggel együtt. Jó kedvű dolog volt.

 
Említette a nyílt irodalom órákat. Visszamenne most fiatalokat tanítani?

A rendhagyó óra, amit én tartok az egyszeri alkalom. Az egy más műfaj, mint amit most a pedagógusoknak csinálniuk kell. Egy olyan társadalom alakult ki, ahol az ország vezetése nem csak gesztusokban, hanem konkrétan szólamokban veti meg a pedagógusait. Egy megvetett, lenézett, kikezdett társadalmi kaszt lett a pedagógusoké. Ha klasszikus regényeket olvasunk, akkor nagyon jól látható, hogy a tanító a pappal és a falu vezetőjével a falu eleje. Ez teljesen természetes. Ha egy közösségben ez nem így működik, akkor az egy beteg társadalom. Szerintem jelenleg nagyjából hőstett pedagógusnak lenni és én nagyon becsülöm őket. Nem tudom, hogy tudnám-e vállalni, nagyon nehéz lehet.

Többször mondják, hogy az irodalom haldoklik. Az emberek nem vesznek könyvet, nem olvasnak. Mi a véleménye erről?

Száz éve ezt nyögik, ez egy száz éves narratíva. Azt hiszem 1903-ban írta Jókai az egyik saját maga által szerkesztett lapba, most nem jut eszembe, melyik volt, hogy a ponyva megszállta az egész magyar irodalmat és tűrhetetlen, hogy a magyar irodalom már sehol nincs, mert a lektűr elnyomta. Ezt nem sokkal a halála előtt írta. Tehát ez a narratíva, ez a siránkozás nagyjából örök. Ennek kulisszái mindig változnak, például most az internettel, ami azért valóban egy komoly figyelem elterelő, tudniillik, ha valaki 4-5 órát facebookozik egy nap, akkor a maradék idejét nem fogja olvasásra fordítani. Ellenben ha azt nézed, akkor vannak ellenirányú folyamatok. Az emberek saját verseiket posztolgatják állandóan. A facebook figyelem felhívó, azt kell elérni, hogy egy poszt figyelmet, lájkot kapjon. Írjál olyan jót, hogy odafigyeljenek rád.

Tehát ez csak egyfajta pesszimista felfogás?

Haldoklik az irodalom, eközben a közéleti szövegek, versek tízezer számra kapják a lájkot facebookon. Erdős Virág, ha kiáll szavalni a Rájátszáson, akkor hét-nyolcszáz ember szavalja vele kívülről a verset. Ez nem azt mutatja nekem, hogy haldoklik. Persze mindig vannak új formák. Most is például a Szigeten Slam Poetry este volt a Rájátszás előtt. Háromszáz-négyszáz ember ott állt és várta, hogy egy ember verset szavaljon. Utána hat-hétszázan voltak a Rájátszáson, és ott nem csak gitároztam, hanem fogtam egy verset és felolvastam. No fakszni, nem volt színház, nem vetítettek mögöttem képet, nem volt szájdob a szöveg alatt - és nem mentek el! Mindig vannak folyamatok, meg ellenfolyamatok. Csináljuk, ne keseregjünk, aztán majd lesz valahogy.

 
Megéri Magyarországon ma írónak lenni?

Szerintem a primer irodalomból nagyon kevés író él meg. Nyilván az anyagi szempont is, hogy magazinoknak dolgozom, meg hogy annyi alkalmazott műfajt csinálok. Itt is nagyon szerényen keresünk, az ÉS egy független lap, semmilyen támogatást nem igényel és nem is fogad el, csak az olvasók tartanak el bennünket. Valahogy ezt ki kell találni önmagad, hogy ez meglegyen. Kurva sokat kell dolgozni, de hol nem kell kurva sokat dolgozni?

Nem fél, hogy egyszer nem lesz több ötlete?

Mindig. Tulajdonképpen mindig az az érzésem van, hogy nem jut eszembe semmi. Minden könyvvel lenullázódik az egész, minden nulláról indul. Nálam szigorúan a munkához tartozik az első háromnegyed év kétségbeesés. Teljes rémület: nem fog semmi eszembe jutni, hú de jó volt mikor írtam. Most ez nincs így, mert benne vagyok az újban nyakig, most végre írok. Ezt szeretem a legjobban. Ez egy jó fázis mikor már megvan a történet világa, és már benne vagyok. Ha ennek egyszer vége lesz, akkor tényleg azt fogom megérni, hogy már tulajdonképpen mindent megírtam. Én tulajdonképpen ugyanazt a könyvet is írom mindig. Lesz egy körbe-körbe járó mítosz, ami belakható lesz. Valahogy úgy, ahogy Szabó Magda csinálta- ugyanabban a világban, különböző helyekre leragasztva.

A vidéki élet mennyivel több ötletet, illetve impulzust ad a pestinél, ha ad egyáltalán?

Szerintem nem ad. Semmi különbség nincs, csak a magyar irodalomban van ez a hagyomány, hogy valahogy a tisztának gondolt népi világ jobban narrálható lehet. Elvileg. Gyakorlatilag viszont ezt egyáltalán nem gondolom így. Ha van három jó karakter, ha a karakterek valamit akarnak egymástól, akkor abból bármi lehet. Tök mindegy, hogy hol vannak. Baromira hiszek abban, hogy a prózának igenis van dramaturgiája. Persze a mondat és a szép mondat. Ez éppen olyan mintha a vízilabdában az úszást helyeznénk a taktika elé. Persze, nem árt, ha tud úszni, az nem baj. Ez most nagyon sarkítottan hangzik, mintha a mondat politikájával szemben mondanám, de nem. Nem kizáróan gondolom. De engem baromira untat, ha nyelvi alibiket talál a szöveg a dramaturgiai megoldások helyett. Azt gondolom, hogy adott helyeken szövegek azért vannak szétírva, mert a szerző nem tudta máshogy megoldani. Ez zavar. Nagyon szívesen olvasok olyan könyvet, ami azt mutatja meg ahonnan én jöttem, de ha alibizve van, akkor ugyan úgy untat és eldobom. Én nem vagyok hűséges olvasó, dobom be a könyvet a sarokba aztán kész.

 
Több helyen olvastam, hogy Mikszáth Kálmánhoz hasonlítják. Hogyan viszonyul az ehhez a ranghoz?

Nagyon szeretem Mikszáthot, volt egy sorozatom a Metropolban. Az összes Mikszáth műhöz írtam egy szubjektív bevezetőt, mert kiadták újra. Például a már emlegetett Jókai cikkre válaszképpen Mikszáth írt egy krimit. A lohinai fű a címe, elképesztően jó krimi. Minden modern kitételnek megfelel, nem rendőr nyomoz benne, hihetetlen humora van, nagyjából tudja azt, mint most egy skandináv krimi. De a lényeg. Olvastam elég Mikszáthtot. Amikor látom ezeket a kedves, de szintén marketing szempontú hasonlítgatásokat akkor tökéletesen tudom, hogy a poros nyomába sem vagyok. Olvastam, láttam, hogy mit tud, nem focizom azon a pályán, ahol Mikszáth focizott. Ez megint szigorúan véve egy marketing mondat. Nekem nem kell vele törődnöm, nem kell, hogy viszonyom legyen hozzá. Nyilván bájosan mosolygok, mikor ezt mondják. Mosolygok, bólogatok, aztán elkezdem a magamét.

Dolgozik valamin most?

Egy új regény készül. Voltak már belőle ízelítők a Népszabadságban. Nyilván akkor még próbálgatások voltak, mert ott ugye adott mennyiséget lehetett írni belőle. Daru szövegek voltak, akkor körbejártam egy-két pontot, megnéztem, hogy mit lehet megírni belőle. Az összes könyvem valamiféle fejlődéstörténetet mutat be. Ilyen értelemben mindig valami számadás, leltár, lezárás, vagy valaminek az átfordulása A-ból B-be. Meg lehet nézni egy családtörténetnél, hogy mi van a batyuban, és lehet azt mondani, hogy a sorsukat örökölték a családtagok és meg lehet vizsgálni, hogy a sorsuk öröklése hogyan működik. Jelen esetben azt, hogy egy olyanfajta számadás, hogy az ember, akivé lettél, az más emberek szeretetén, a saját választásain, a saját szerelmi döntésein múlott és az elbeszélő hogyan lett olyan. Ezt mondjuk szerelmi történeteken keresztül. Akkor öt vagy hat szerelmi történetnek a kidolgozása lesz ez a regény. Nyilván ennél egy kicsit bonyolultabb, de nem akarom jobban elmondani. Talán elég ízelítőnek ennyi.

( Fot? PP )
[ Latyák Balázs ] 2013-08-23 11:36:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Szakonyi Károlynak
Mindenek előtt: nem szép félrevezetni a világot! A Németh Lajos lehet, hogy nyolcvankilenc éves, de a Szakonyi Karcsiról senki nem hiszi el, hiába csináltatott magának jó pár éve ilyen szép ősz maszkot. (Kadelka Lászlótól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Kellemes Húsvéti Ünnepet!

Élt, halt a színházért

Gillham, David R. - Asszonyok városa

Kitüntetések 2021.március 15-én

Március 15.

Kétszáz évvel ezelőtt nyitotta meg kapuit Kolozsváron Magyarország első kőszínháza

Marton Mária - A gyónás ideje

Bodnár Sándor 95 éve született

Covid mentes Ünnepeket Kívánunk!

Wisinger István – Pulitzer

Marton Mária - Ki hitte volna

Szabó András - Torzulás

Hazám-díj 2020

Születésnapi levél - Szakonyi Károlynak

Kétszázharminc éves a magyar nyelvű színjátszás

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]