Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Ábel
[ Magyar Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. október 20. vasárnap    Mai névnap(ok): Vendel a - a - a
Szebeni András: Szín-darabok
20 éves a Budapesti Kamaraszínház
A Tivoli Színházban elegáns közönség gyülekezett 2010. október 7-én. Ünnepi társulati ülésen emlékeztek arra, hogy 20 éves lett a Budapesti Kamaraszínház és 65 éves az igazgatója, Szűcs Miklós. Valójában mindez csak ürügy, igazából Szebeni András az alkalomra készített – kitűnően szerkesztett - albumát ünnepelték. Már a 15. évforduló is az akkori, Bevilágítás című albuma miatt volt.

„Nincs csodálatosabb ember a színésznél,

s nincs csodálatraméltóbb foglalkozás.

Kicsit túl kell látniuk saját szerelmeik, saját haláluk idején”

(Nádas Péter)

 
Szebeni András fura pasas. Nemcsak hatalmas termetével emelkedik ember- és művésztársai fölé. Tévedhetetlenül éles objektívjével mindig meglátja és megmutatja nekünk a lényeget; tájban, városban, épületben, emberben - és egy idő óta a kulisszák mögötti világban, a színész segítségével - a lélek rezdülésében.
Szebeni nem besorolható, amikor azt gondolja az ember, hogy már minden arra érdemest átszűrt sajátos szemszögű objektívjén keresztül, képeit olyan hiteles művészekkel kommentáltatja számunkra, akik tovább gondoltatják velünk a látványt, és látvány mögöttit.

 
Szebeni, a fény-árnyék mágusa, no meg a lélek-é. Hatalmas sörényével addig ólálkodik a kiszemelt „téma” körül, amíg annyira megkedvelteti magát, hogy a leendő kép tárgya minden kérését teljesíti. Addig nem kattint, amíg a hangulat nem alkalmas az ideális munkára.
Szebeni exhibicionista, szereti a tükröt. Nemcsak azért, hogy magát nézze benne, hanem azért is, hogy magát láttassa benne, tárgya mögül úgy fotóz, hogy mindketten a képen legyenek. Van egy kép az albumban: egy napszemüveges arc bal fölső negyede, a szemüveg lencséjében tükröződik Csaplár Vilmos, akinek válla mellől készíti a képet – bravúros kép. A színész mesterség, az exhibicionuzmus csúcsa, aki nem magamutogató ne menjen erre a pályára, Csaplár Vilmos ráérzett Szebeni színház-szeretetére.

 
Szebeniszínház

(…)Szebeni András színész. Nem zavarodtam meg, tudom, hogy fotográfus. Színész jön-megy, a fejét fölfelé tartva. Ami neki fontos, egy kicsit följebb mutatkozik meg, ép abban a magasságban. Képzeletbeli színpadon. Nem is annyira képzeletbeli, viszont kell hozzá képzelet, hogy valaki észrevegye. Egyszer észrevegye, és sose felejtse el. Vagy vele szülessen, és ne legyen kétsége afelől, hogy mindenki mással is vele születik. Tulajdonképpen.
Minden tér dramaturgiai tér. Mindenki mindenki felé megnyilvánul, őt figyeli a többi megnyilvánulót, hogy mi következzen. Hogy amott mi következik, amiből megint következik valami. Megvalósulóban van a véget nem érő előadás, mondja, vagyis mutatja Szebeni. Mindenki mindenkire reflektál. Dialógusok vagy csak pillantások. Nyílt vagy csak rejtett drámai összecsapások. Minden valami más által befolyásolva létezik úgy, ahogy. Más végszavának folytatása.

 
A létezés szerep. Ezt Szebeni magánemberként is minden megnyilvánulásában kifejezi. Lehet, hogy nem tudja. Ösztönösen használja ezt a tudást. A vérében van.
A szerepek összefüggése kibogozhatatlan gomolyag. Folyton bogozzuk.
Szebeni a testtartásával, a járásával, az epitheton ornansként mindig egyformán hosszú hajával, és persze azzal, amit mond, amit kérdez, amit válaszol, amiről mesél, Szebenit formálja. Akárhol van, akárkivel találkozik, azt mutaja, gyakran használva drámai elemeket is, hogy ő a Szebeni András nevű világszereplő. Ő az a bizonyos Szebeni András, akit ismersz. Ha nem, ismerned kell. És biztos fölénnyel sejtetni engedi, hogy a többiek szintén szereplők, ha tudják, ha nem. Ha nem is vallják be, játsszák.

 
Színház az egész világ? Egy Shakespeare nevű, ugyancsak speciális szereplő szerint. Az agyunk fölfogja, biztos így van, gondoljuk. Hallomásból ismerjük, esetleg nagy bölcsességnek tartjuk. Azaz közhelynek. Szebeni zsigerileg átéli. Ezt éli folyamatosan, ezért kénytelen időnként színházi előadásokkal kapcsolatos fotográfiákat is létrehozni.
Nem színházról van szó, hanem valamiről bennünk, amiből színház lett. Szebeni belülről és magától értetődően érzékeli az emberi világ nem színházi színházát. Számára ez nem kérdés, nem probléma, nem szerepjátszás, hanem maga az ember, a társas lény.

 
Ő nem színházat fotóz. Ellenszenvvel pöcköli odébb azt a kifejezést, hogy „színházi fotó”. Nem érti, hogy valaki hogy lehet olyan értetlen, hogy így beszél. Az ő színházi előadásokhoz kapcsolódó munkái épphogy eltörlik a határt a nem színház színház és a színház színház közt. Alig-alig érzi a tulajdonképpeni előadás közben, hogy most-most-most meg kell nyomni a gombot. Ha mégis megtörténik, hosszasan tartja a szeme előtt a lencsét, néz és vár. Az eredmény ilyenkor se maga a produkció, hanem például két emberi arc egymásra tekint. Egy kéz mutat. Egy arc profilja, az úgynevezett színészé az úgynevezett előadásban. Arc. Emberi arc az előadásnak nevezett speciális, megírt, sokszor elpróbált, megrendezett, nagyon fölépített, maximálisan koncentrált pillanatban. Az ismétlésre szánt munkában az egyetlenség. A profi módon létrehozott előre kiszámítottságban a megismételhetetlenül spontán.
Mert szerinte épp az ilyesmi mutatja meg a lényeget.
És a képek nagy része épp ezért a készülődés állapotában, a színház színház és a nem színház színház határterületén jön létre. (…)

(…)Szereplő a színpadon? Vagy csak lesz szereplő percek múlva. Vagy volt. Arckifejezésében még vagy már ott van a „szerep”.(…)

Csaplár Vilmos

[ Kadelka László ] 2010-10-08 10:57:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]