Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Nő a múltból
[ Örkény István Színház ]
fotó Peti Péter
 
Dátum: 2019. október 20. vasárnap    Mai névnap(ok): Vendel a - a - a
Françoise Gilot kiállítása
Pécsi Kisgaléria
A Pécsi Galéria és Vizuális Művészeti Műhely és a Várfok Galéria, Françoise Gilot festőművész Szín Forma Struktúra című kiállítását a Pécsi Kisgalériában (Szent István tér), 2010. április 24-én 17órakor megnyitja Spengler Katalin művészeti író. Megtekinthető: 2010. május 23-ig.

 
Françoise Gilot (1921, Neuilly-sur-Seine) 2009-ben ötödik alkalommal mutatta be műveit egyéni kiállítás keretében Budapesten, a Várfok Galériában. Eddigi életműve, mely jelenleg majd’ hetven évet ölel fel, átíveli a XX. század művészet történetének nagy részét.
A fiatal Gilot az 1940-es évek táján kezd festészeti téren kibontakozni, többek között Rozsda Endre szárnyai alatt. Bár egyikőjük sem tartotta viszonyukat mester-tanítvány jellegűnek, Gilot sokat tanul Rozsda elmélkedéseiből, miközben a magyar festő műtermében több alkalommal is megörökíti a 20 éves, hozzá titokban járó művészpalántát. Françoise gyermekkora óta tanult rajzolni, festeni. Különböző művészeti akadémiák elvégzése után ismerkedik meg Picassóval a háború alatt, 1944-ben. Ez a találkozás, mely egy nagyjából tíz éves kapcsolat kezdetét jelentette, és melynek gyümölcseként világra jött Paloma és Claude, nem múlhatott el nyomtalanul Gilot művészetében.

 
Későbbi pályája során kiadott életrajzi és elméleti írásai is kiválóan tükrözik, mennyire érzékeny volt a festészet elméleti oldala iránt. Több elbeszélése közül a Magyarországon is megjelent két kötet révén (Életem Picassóval – 1964; Picassóval az arénában - 2004) kapcsolata a XX. századi festészet egyik legnagyobb mesterével sokak számára ismert. Gilot számtalan alkalommal idézi köteteiben a festészetről tartott elmélkedéseit Picassóval és a szűkebb baráti körrel (akik között olyan más művészóriások is voltak, mint Matisse), beszélgetéseiket a kompozícióról, formákról, színekről, síkokról. Gilot ezalatt az időszak alatt kevesebbet festett olajjal, inkább a „gyorsabb” és puritánabb technikákat kedvelte, pedig nagyszerű koloristaként vonult be később a köztudatba (Gilot művészetére valójában Matisse volt nagy hatással korábban). Picasso mellett nem csak nőként volt nehéz megállnia a helyét: művészként talán még nagyobb kihívás volt túltennie magát festő párja erején. Gilot festészetének alakulása nem kerülhette ki a picassói hatást - az elméletet gyakorlatban elsajátította és magáévá tette -, ugyanakkor hamar, már az ötvenes évek közepétől kezdve sikerült levetnie magáról e nyomokat és rátalálnia saját érett stílusára.

 
Françoise Gilot életét csak rövidebb ideig határozta meg a Picassóval eltöltött időszak, de még a mai napig gyakran e ténnyel társítják nevét automatikusan. Pedig Gilot kiérdemelten szerzett magának világhírű nevet festőként. Erőteljes színeket ötvöző, az absztrakt és a figurális képi világ határán mozgó alkotásaiban az egyszerűségre törekszik, a színek tonalitásainak összehangolására, miközben a világról alkotott filozofikus látásmódját tömör, világos kompozíciókba sűríti.
A festőnő, aki az év nagyobb részét New Yorkban, a nyarat pedig leginkább párizsi műtermében tölti, még aktívan fest ma is. A Várfok Galéria Várfok Termében, 2009-ben bemutatott festményei egy válogatást nyújtottak az elmúlt években készült munkáiból. E munkák a kilencvenes évek közepe óta festményeire jellemző vonásokat őrzik: a képen a színek és a struktúrák játékosan építik egymást. Az utóbbi időkben - ellentétben a korábban általa alkalmazott metódussal, mikor a leíró elemektől távolodva komponálta képeibe a struktúrákat és a színeket - non-figuratív kompozíciók adják meg képeinek alaphangját, melyből továbbfejlődve egy esetleges konfiguráció felé, teszi láthatóvá a plasztikus jeleket.

 
Egyik monografikus kötetében olvashatjuk, hogy Gilot a „szín tulajdonságainak felfedezője” . Míg pályafutása elején a tónusok egymáshoz való viszonyát használta fel a különböző síkok térbeli kialakításához, a színeket mind inkább érzéseinek, érzelmeinek kifejezésére használta fel. „El kell túloznunk, amit a plasztikus képzelet sugall felénk, tovább kell gondolnunk azt, és amikor a piros már betölti az egész teret: megszűnik színként létezni, átalakul egy érzelemdús légkörré, vagy még ennél is többé, egy jelentéshordozóvá” , vallja Gilot. Képein az elsődleges színek a meghatározók, a „színkulcsok”, de festményeit középtónusú színekkel, egymáshoz képest közeli értékkel rendelkező alkotóelemekkel kezdi általában, melyek egymást ragozva és kiegészítve hajlanak végül a hideg vagy a meleg felé. Ezen interakciókon belül válik ki a domináns szín, mely egységessé alakítja végül a festmény egészét és teszi szükségessé a harmadfokú „színhangolást” és a kontrasztok kialakítását. Gilot, még legkülönbözőbb korszakain keresztül is, mindig előszeretettel használt szimbólumokat alkotásain. Emellett nagy érdeklődéssel fordult kezdetek óta a mitológiai témák és a mítoszok felé, melyek szerinte sokszor nagyon is emberi történeteket vázolnak fel: Gilot képein e mitologikus elemek új értelmezésben tűnnek fel, az ő saját értelmezésében.

 
A múlt októberben nyílt kiállításon a sors kifürkészhetetlen útjai, az életben felmerülő gordiuszi csomók okozta terhek szimbólumai emelkedtek ki a kompozíciókból. „A kép egy cselekvés, mely során a célpont és a nyíl halálos precizitással találkozik, mely nem enged teret sem a kételynek, sem a habozásnak”. A festő a cselekvés előtt vagy után kell, hogy gondolkodjon a műről, az alkotás folyamatáról: festés közben mellőznie kell ezt, minden erejét az alkotás folyamatára kell koncentrálnia, írja Gilot. Elméletét hűen tükrözik képei.

 
Françoise Gilot munkáit a Várfok Galéria először 2000-ben mutatta be. Azóta a magyar közönség számos művével találkozhatott már a Galéria egyik vagy másik termében. Személyesen legutoljára 2007-ben látogatott el Magyarországra, mikor is felavatta a Várfok utcában létesített szabadtéri kiállítófelület-sort, a Galéria 19-et. A francia és amerikai elismerések sorát (kitüntették többek között a Francia Nemzeti Érdemrenddel és a Francia Becsületrenddel, tagja a new yorki National Academy of Design-nak) magáénak tudó Françoise Gilot munkái számtalan múzeum gyűjteményének részét képezik világszerte (MOMA, New York; Városi Modern Művészeti Múzeum, Párizs …).
Françoise Gilot idén novemberben tölti be 89. életévét.

1 Françoise Gilot – Monograph 1940-2000, szerkesztette: Dina Vierny és Mel Yoakum. Éditions Acatos, 2001.
2 idem<>

[ Gamus Árpád ] 2010-04-27 11:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]