Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

OFF Társulat - Arborétum
[ Millenáris Teátrum ]
fotó Peti Péter
 
Dátum: 2019. október 21. hétfő    Mai névnap(ok): Orsolya a - a - a
Sorozatzáró Tatabányán
A Magyar Festészet Napján
Tatabányán a Kortárs Galériában megnyílt az In Memoriam Csontváry Kosztka Tivadar - a napút festője (In memoriam Csontváry) című kortárs képző,- és iparművészeti kiállítás, amelyet Angyal Mária művészettörténész 2009. október 9-én nyitott meg. A tárlat a Közművelődés Háza (Szent Borbála tér 1.) Kortárs Galériájában, október 31-ig látható.

Izgalmas, értékes kiállítássorozatnak a végére értünk, amelynek keretét Egon Schiele és Csontváry Kosztka Tivadar művészete jelöli – és ez a jelzés nemcsak szimbolikus jelentőségű . Schiele és Csontváry művészete egymáshoz nem hasonlítható , de van több közös bennük - azon felül, hogy haláluk időpontja csaknem egybeesik – az, hogy mindketten hittek saját tehetségükben, elhivatottságukban és egyikük sem tagozódott be kora általánosan elfogadott festészetébe.
Egon Schiele (1890-1918) jelentős alakja volt a múlt századforduló ipari fellendülését követő szellemi és művészeti virágzásnak. Lázadó, külső-belső feszültségektől szenvedő , egész életében művésznek készülő, a szecesszió színpadiasságát elvető, az emberben rejlő narcizmust és a létezés díszharmóniáját kutató művész volt. Tizenhat éves korában már az Akadémián tanult és nagy művészekkel volt alkalma később kiállítani, igen rövid élete során is.

Tenk László: Szomorú virágzás és lent a város (olaj/tempera)
 
Csontváry Kosztka Tivadar (a patikus) egy hallucináció, egy jelenség okán, felnőtt korában határozta el, hogy festő lesz. Szorongó, magányos lélek volt. Elvetette a hagyományos toposzokat, kereste az archaikus hatást. Festészetében jelentős szerepe van az időnek, a szemlélődésnek és a monumentalitásnak. Az itáliai görög romokhoz, bibliai és archaikus tájakra ment. Motívumot keresni? Keresni a gyökereket? Istent? A Naputat?
Különös szerencse és víziója - és talán az, hogy valójában egész életében autodidaktaként képezte magát - adta hogy nem követte kora egyik művészeti irányzatát sem. Pedig meg volt a veszély. (Munkácsy Mihály volt a példaképe és rövid ideig Hollóssy Simon müncheni akadémiáján tanult.)

Csontváry Kosztka Tivadar alig több, mint két évtizedig festett. Európában még életében felismerték festői jelentőségét, Párizsban kiállítása volt. Itthon is volt tárlata de aztán sokáig csend volt körülötte. Egyszerűen nem tudtak mit kezdeni vele. Három időpontot kell megemlíteni a későbbiekből, három névvel: 1930 Fülep Lajos (életmű kiállítás) Németh Lajos (az életművet feldolgozó) a 1963 Szent István király múzeum (első nagy kiállítás). Az anyag ez után került Pécsre állandó kiállításra 1973-ban.

Vásárhelyi Emese: Sziklák II. (agyag, raku)
 
Itt Tatabányán a Kortárs Galériában, most lehetőséget teremtettek arra, hogy akadémiai képzésben résztvett hivatásos és autodidakta művészek is átgondolják megmutassák azt, hogy mit jelent számukra Csontváry?
A kiállítás rendkívül összetett, a kiállító alkotók és a kiállítási anyag vonatkozásában is invariáns. Mind a hét kiállításra jellemző volt, hogy a kiállítók nemcsak státusukat hanem érintettségüket tekintve is rendkvül különbözőek voltak.

Így ezen a kiállításon is van, aki Csontváry emlékeket keresett és volt aki Csontváryra emlékezett. Mások témától függetlenül a Csontváry életérzést, a képek hangulatát, dekorativitását dolgozták fel intellektuálisan és pszichésen is. Kire mi volt a legnagyobb hatással. Az a magányos cédrus, Baalbek vagy a Taorminai színház…vagy a Tarpataki vízesés? Vagy mindezek a patikai edények tükörképében? Vagy csak maga Csontváry.
De a kiállítás rendkívül összetett az ágazatok, műfajok, műnemek és technikák vonatkozásában is. Rendezőelveként két uralkodó szempontot határozhatunk meg: a tartalmi, látásmódbeli, képzeleti elemek előtérbe helyezését és az ágazati-műfaji-technikai problémák feszegetését, körbejárását.

Fodor Ákos:Analízis (olaj/vászon)
 
Kortárs művészeti kiállításon nem beszélhetünk “tiszta” műfajokról, sokkal inkább a műfaji és tartalmi gazdagság együttes megjelenéséről. Ezért van, hogy a kiállított művek olykor játékosságot, máskor méltósággal teli monumentalitást jeleznek, de mindenképp a műfaji-tartalmi gazdagság előtérbe helyezéséről szólnak.
A műfaji és technikai átjárhatóság eredménye ma a festészet és grafika találkozása, egymásba kapcsolódásai és szintetizálása, az elektrografika és sokszorosított grafika, a számítógép belépése a grafikai vagy akár textiltervezői munkába, a szobrok fa, nád, cement, fémek, műanyag, kó, bronz papír anyagai, a keramikusok terrakotta, festett kerámia és rakutechnikái és ezek együttes alkalmazása a festészet elemeivel, a kárpitművészek számítógépes tervezései, francia gobelinjei és festményszerű textiljei, az üvegművészek és a tűzzománcosok kevert anyagainak használata, olykor egy műtárgyon belül is - ez mind megtalálható a kiállításon.

Kőnig Frigyes: Bunker I. (olaj/vászon)
 
Ez, ma nem zavarba ejtő, hanem lenyűgöző. És a hét év alatt ez a hét kiállítás erről is szólt. Arról, hogy évente egy alkalommal Tatabánya helyet, lehetőséget tudott biztosítani egy ilyen kiállításra, amikor egy középkori vagy legújabbkori európai munkáját és személyiségét át lehetett és kellett gondolni és megkeresni a választ arra a kérdésre, hogy: Mit jelent nekem? Ebben az esetben Csontváry Kosztka Tivadar.

Megköszönöm a művészeknek a részvételt, a Közművelődés Házának és a Kortárs Galériának a lehetőséget, Sashegyi Gabriellának a kitartó szervezést és a kiállítások kiváló rendezését.

Nagyon örülök, hogy a kiállítás éppen, a Magyar Festészet Napján nyílik meg. Méltó megemlékezés.

(Angyal Mária)

Váradi Anna: Emlékek, pillanatok, triptichon (festett tűzzománc, vas alap)
 
Díjazottak

Tenk László: Szomorú virágzás és lent a város (olaj/tempera)
Tatabánya Megyei Jogú Város díja

Vásárhelyi Emese: Sziklák II. (agyag, raku)
Komárom- Esztergom Megye Önkormányzata díja

Fodor Ákos:Analízis (olaj/vászon)
A Közművelődés Háza díja

Kőnig Frigyes: Bunker I. (olaj/vászon)
Pécsi Janus Pannónius Múzeum díja

Váradi Anna: Emlékek, pillanatok, triptichon (festett tűzzománc, vas alap)
Kernstok Károly Művészeti Alapítvány díja

2009-10-11 11:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]