Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Meccs
[ Centrál Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2021. január 28. csütörtök    Mai névnap(ok): Károly, Karola a - a - a
Közönségalázás
T. S. Eliot: Gyilkosság a székesegyházban. Pécsi Bazilika
Régen rohantam ki ekkora hévvel előadás végén a teremből. Már közben meg kellett volna tennem. Többszörösen átvertek négyszázadmagammal. A közönséget statisztériának használták egy tévéfelvételhez. Pedig T. S. Eliot Gyilkosság a székesegyházban című verses drámája a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház, a Debreceni Csokonai Színház és a Pécsi Harmadik Színház közös vállalkozásában, Vidnyánszky Attila rendezésében a Pécsi Egyházmegye millenniumi ünnepségsorozatának tetőpontja lehetett volna.

Vidnyánszky Attila rendezéseinek pécsi vendégszereplése a Székesegyház közelében kezdődtek, szabadtéri fesztiválokon, egyfelvonásosokkal, immár egy jó évtizede. Azóta a kortárs magyar nyelvű színjátszás egyik meghatározó alakjává vált. A rendező és a darabválasztás is passzolt a Pécsi Egyházmegye millenniumi ünnepségsorozatához, az előadásra is bejutottam, óriási tömeg szerette volna ugyanezt megtenni, rengetegen rekedtek kinn, ők csak kivetítőről bámulhatták az előadást. Az előadás előtt sajnáltam őket, utóbb jöttem rá, ők jártak jobban. A Pécsi Székesegyházban megéltem már egy Jan Garbarek koncertet, amikor az akusztika elvarázsolt. Hát Eliot művét valahogy kivetette magából a közeg, kb. úgy visszhangzott a tér, mintha egy zománcos lavórba vizet csurgatnánk. Az elhangzó szöveg 85%-át nem lehetett megérteni. A közönségre csupán a filmfelvételhez volt szükség, statisztéria gyanánt. Pedig a tolongáson áttörve, egy üresen marad polgármester-helyettesi helyről nézhettem az előadást – nem pedig egy oszlop mögül, vagy félreeső sarokból.

Trill Zsolt
 
Trill Zsolt eszköztelen jelenléte sokszor elenyészett. Finom gesztusai, visszafogott mimikája képtelen volt érvényesülni a tévéfelvételhez igazított világításban. A fakó, halovány fényekben alig látszott valami. Ha tévéjátékot készítenek, mi szükség a nézőkre? Belenéztem a tévéfelvételbe, nagyságrenddel jobban lehetett érteni a szöveget, s a világítás is elegendőnek bizonyult, bár a látvány, a sok nagytotál miatt nem ígért maradandó élményt.

A kart szavalókórussal oldotta meg Vidnyánszky. Mintha a ’70-es évek közepéből csöppentek volna ide a nők, teljesen idejétmúlt szaggatott mozgásukkal, fekete kendőjükkel, mint megannyi Vörös Rébék, illegették magukat. Miért voltak ilyen sokan? Miért voltak ennyire egységesen csúnyák? Nem mintha szépség után kiáltott volna a Vörös Rébék szerepkör, de érthetetlen volt a szinte egységes szépséghiány.

 

Életem legszebb betlehemes játékát ebben az előadásban láttam. De hogyan került oda? (Karácsony idején játszódik a darab, ennyi elég volt talán?) Szép volt, és tényleg kedves az angyalka, jól esett a bája, derűje, a pásztorok között is akadt jó kiállású legényke, de ez így, funkció nélkül giccsbe hajlott. Ahogy gyönyörűek az égő gyertyák is a templomban, s bizonyára szépen mutattak a képernyőn, de ezen túl nem tettek hozzá semmit az előadáshoz. Még Szűcs Nellit érdemes megemlíteni az előadásból, a karból kilépve megszólaltatta azt a fájdalmat, ami akár a mai kisemberi sajátja is lehet.

Olyan volt Vidnyánszky rendezése, mint amilyen filmeket Tarantino és a követői csinálnak manapság. Felismerhető a forma, de már-már önmaga paródiájának sem hat túl meggyőzően a megvalósítás. Mert Vidnyánszky megmutatta, még mindig tud tömegjelenetekkel bánni, remekül mozgatta a Vörös Rébékeket, a lovagokat, a papokat, de azért ez tőle mégiscsak kevés. Persze hol van az megírva, hogy egy művész sohasem tévedhet? De ha rendezőként azt veszem észre, hogy egy tézisdrámánál a játék tere nem teszi érthetővé a darab szövegét, akkor keresek másik helyszínt. Vagy valami megoldást. Nem árulok el négyszáz nézőt egy tévéfelvétel kedvéért. Mert erről mégsem csak a pécsi Székesegyház tehet.

( Fot? Tóth László )
[ Balogh Robert ] 2009-08-25 15:37:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Szakonyi Károlynak
Mindenek előtt: nem szép félrevezetni a világot! A Németh Lajos lehet, hogy nyolcvankilenc éves, de a Szakonyi Karcsiról senki nem hiszi el, hiába csináltatott magának jó pár éve ilyen szép ősz maszkot. (Kadelka Lászlótól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Covid mentes Ünnepeket Kívánunk!

Wisinger István – Pulitzer

Marton Mária - Ki hitte volna

Szabó András - Torzulás

Hazám-díj 2020

Születésnapi levél - Szakonyi Károlynak

Kétszázharminc éves a magyar nyelvű színjátszás

Ősbemutató Székesfehérváron

A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]