Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Rövidre vágva
[ Nemzeti Táncszínház ]
fotó Ajpek Orsi
 
Dátum: 2020. július 11. szombat    Mai névnap(ok): Lili, Nóra a - a - a
Paizs László – „Föld ahol élünk”
AULICH ART Galéria
A HAMILTON Zrt. És az AULICH ART Galéria (1054 Bp. Aulich u. 5.), Paizs László (fotó) Kossuth-díjas képzőművész „Föld ahol élünk” című kiállítását, 2009. augusztus 31-én 18 órakor megnyitja Wehner Tibor művészettörténész. A tárlat megtekinthető október 8-ig.

PUSZTULÁS ÉS SZÜLETÉS

Az Aulich galéria kiállítása Paizs László utóbbi évtizedekben készült munkáiból válogat. A monumentális kompozíciók alapvetően ebben a periódusban is plexiből, poliészterből készülnek, a korábbiaktól eltérően azonban nem a korjelenségekre reflektáló, tárgycentrikus szemléletmód jellemző rájuk. A művész figyelme a síkfestészet felé irányul. A provokatív fiatalkori társadalom-kritikát felváltja az élete alkonya felé közeledő ember szomorú tapasztalatait tükröző, múltat és jelent összegző, egyben a sötét jövőt kutató látásmód. Paizs már nem akar felbosszantani, sem ironizálni vagy ellenállni. A megfontolt ember a jövőbe néz, miközben a jövőben megjelenő múltat tárja fel a jelen világának. Víziói a művészettörténeti múltat idéző figurális utalásokkal és az anyag roncsolásának szenvedélyével kimondott, kinyilvánított intések. Lakner egykori szavai – „Az ember lefesti azt, amitől fél.” – továbbra is aktuálisak, míg azonban korábban ezt a félelmet a deklarált művészet köréből való kitiltás táplálta – ami egzisztenciálisan az ember, szakmailag a művész fennmaradását veszélyeztette -, most képein a művészi, emberi értékek, és a teljes világ pusztulása fenyeget.

 

Az egyiptomi fáraók emberi méltósága, a görög héroszok testi szépsége, a reneszánsz aktok magasztos arányai monumentális szigorúsággal lépnek elő a múlt transzcendentális fényüstjéből, és kíméletlen gyászba öltözve nyilatkoztatják ki szemük és anyaguk szétfröccsenő, szétmálló pusztulását. Az emberiség megváltásának örömét hozó angyal zuhanó, fekete üstökösként érkezik a szűz nélkül üresen maradt reneszánsz terembe, és ésszerűen felépített világunk szabályosan rövidülő padlójába fúródik. Szájából nem Gábriel üdvözlete hangzik, hanem Mihály végrendelete, szárnyai nem oltalmaznak többé, hanem megsemmisítő erőt zúdítanak a földre, szétporladó széteső alakja nem halált hozó hírnök, hanem maga a megsemmisülés. A vörös festékfoltokból kirajzolódó megfeszített Krisztus alakja felgyújtott falusi keresztként, szétpattanó parázsdarabokkal lángol előttünk. Krisztus, hit, boldogság, emberiség – mind pusztulni látszanak. Az absztraktnak tűnő kollázsokon égetett, feltépett papír ék alakú hasítékai savas esőként hullanak a földre, miközben a parnasszus kártyázó istenei néhány villámot szórnak ránk.

 

Míg az antik és keresztény ábrázolásokat parafrezáló művek az utolsó előtti napot sejtetik, a Föld, ahol éltünk sorozat – melynek darabjait a művész legutóbb készült alkotásai – a végidő utáni állapotot jósolják meg nagyméretű, látszólag nonfiguratív alkotásokban. A „festmények” ezúttal magának az élettérnek állítanak emlékművet. A hatalmas munkákat a művész visszatér egykori tanult gyökereihez, hiszen a művek méreteik alapján a murális festészet körébe sorolhatók. Visszatekintenek ugyanakkor a főiskolai évek – akkor kötelező – realista ábrázoló jellegéhez is. Az absztrakt alkotásokat akár egészen konkrét természettanulmányként is értelmezhetjük. Mint hatalmas szatelit felvételek a felégett, elpusztult Föld kinyilatkoztatott képét vetítik elénk: a kék bolygó sárgás-barna elszikesedett, kiszáradt, felrepedezett talajjá vált. Egykori vizei, tavai kiszáradtak, átmart lyukakként feketéllnek az anyagban. Zöld erdei felett fekete füst gomolyog. Ami mögül a méz izzó-égő vörös tűz tűnik át feltárva a földek mélyéről felszakadó csillogó érceket. Máshol a terepet mindenütt hó vagy néhol még izzó hamu borítja. A csiszolt plexi, mint jégpáncél takar el mindent, alatta az élet utolsó hírnökeként tűnnek fel az apró légbuborékok.

 

A súlyos táblák nyomasztó ereje kicsivé és tehetetlenné tesz, az embertől független erők, a jövőmegváltoztathatatlanságának, befolyásolhatatlanságának kínzó hatásával borulnak ránk. Egyre közeledve azonban megszűnik ez a nyugtalanító érzés, és a nézőt a felület, a matéria gazdagsága keríti hatalmába, és elmélyülve a faktúra látványában lassan elfelejti a pusztuló világ fojtó élményét, és átadja magát az anyag élvezetének.

Művész és befogadó egyaránt élvezi az anyagban rejlő lehetőségek kiaknázását, az anyag szépségét, az esetlegességgel való játékot. Az alkotó épít a véletlenre, éppúgy kiszolgáltatott az anyagnak, mint életünk a jövőnek, de a tudattalan szenvedélyektől és ösztönöktől fűtött gesztusok mögött biztos kezű tudatos komponálás húzódik meg. A látomásos meditáció kemény fizikai, ipari munkával párosul, ecset és festék helyett fúrógép, köszörű, pajszer, csonttörő bárd, lángszóró hever a műhely padlóján. Paizs kezeiben mindezek egyenrangúvá válnak bármely hagyományos festészeti anyaggal és eljárással.

 

A téma és a látvány közt feszülő ellentét felveti a kérdést, hogy miféle sajátos, furcsa, bizarr szépség vagy öröm húzódik meg a pusztulás mögött, miféle groteszk élvezettel teljes módon tart önmaga rombolása felé az emberiség.

A próféták őrült, eksztatikus állapotához hasonló alkotói folyamatról tanúskodó szanaszét tépett, nyúzott, roncsolt struktúrák, élesen megtörő, egymásnak feszülő átfúrt síkok lágyan hullámzó, csillogó, aranyos-metálos felületekkel felelgetnek. A gazdagon burjánzó formák, fodrok materialitása, plaszticitása érzéki és hívogató: arra indít, hogy végigsimítsuk, megtapogassuk, ujjunka a lyukukba dugjuk, megtapasztaljuk az anyagot. Gyermeki érdeklődéssel szeretnénk lepattogtatni a felszínből kiemelkedő apró darabokat, vagy kipukkasztani a felhólyagosodott felületet, mint egy felázott fal málló vakolatát.

 

A folyamatosan mozgó amorf motívumok felett érzett öröm, a szakrális képzeteket keltő arany és ezüst színvilága, az anyagban rejlő szépség lenyűgöző látványa nem pusztán esztétikai élményt jelent, hanem egyben felülírja a nyomasztó témát, és ontológiai értelemben, az értelmezés szintjén is reményt kelt a befogadóban: Paizs felületein valami születőben van.

Garami Gréta

2009-08-27 20:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Élő online könyvbemutató

Marót Péter 1945 – 2020

Születésnapi levél - Taub Jánosnak

Nemeskürty István, a nemzet Tanár ura 95 éves lenne

Vetró-Rózner-Bereményi: Magyar Copperfield

Volt egyszer egy Nép (Nemzeti) Színház

Wisinger István – Egy elme az örökkévalóságnak

Húsvét - ahogy lehet

Egy-Másért… Felhívás

Rendkívüli támogatás a színházi világban

Gnandt J a Magyar Ezüst Érdemkereszt polgári tagozata kitüntetésben részesült

Shahid Nadeem -

Születésnapi levél - Sík Ferencnek

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]