Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

A kék madár
[ Vígszínház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. október 21. hétfő    Mai névnap(ok): Orsolya a - a - a
Pálfi Balázs kiállítása
Multicont Zrt.
Pálfi Balázs (fotó) festőművész kiállítását a Multicont Zrt. (1061 Budapest, Andrássy út 45.) helyiségeiben, 2009. május 19-én megnyitotta Tátrai Vilmos művészettörténész. Közreműködött Gulyás Nagy György és Knaus Dániel hegedűn. A tárlat megtekinthető június 16-ig.

 
Hölgyeim és uraim, kedves megjelentek,

Azon egyetlen és tragikusan megismételhetetlen alkalommal, amikor beszélhettem El Kazovszkijjal, elmondtam neki, hogy sokszor nehezen vagy egyáltalán nem tudom értelmezni a műveit, de kivétel nélkül mindig erősen hatnak rám. Szó szerint nem emlékszem a válaszára, de a lényegére igen: nem baj, mondta, az értelmezésre van idő, de ha egy kép nem hat első látásra, akkor azt hiába is festették. Hegedűművész apám, - remélem, vannak, akik még emlékeznek rá -, ugyanerről, de természetesen zeneművekre értve, kissé vulgáris gyógyszerészeti hasonlattal így fogalmazott: meg kell érteni, ha a zenehallgató közönség nem szereti a bélben oldódó zenét.
Mindkét megnyilatkozás önkéntelenül eszembe jutott, amikor egyik ismerősöm lakásának falán először pillantottam meg Pálfi Balázs egy képét. Az elég nagyméretű kép, amely felülnézetből és véletlenszerű kompozíciós kivágattal vonóstriót ábrázolt, csordultig tele volt a felzendülő zene hangulatával, frissességével, vitalitásával. Olyan képnek láttam, amelynek végső formába öntésén meglehet sokat meditált a festője, a végeredmény mégis az lett, mintha csupán varázspálcával ütött volna rá a vászonra, mire a kép ott azonmód készen megjelent. Szóval a festmény első látásra hatott, és ezzel már el is döntöttem, Pálfi Balázs képei ezentúl érdekelnek engem, figyelni fogom, mi kerül ki műterméből.
A varázspálcás hasonlatból gondolom kiderült: Balázst olyan tehetségnek tartom, aki már édesanyja hasában festő volt. Tévelyeghet, néha akár el is tévedhet, de neki sors adta hivatása, hogy világunkat képekkel gazdagítsa, már akár megérdemli a világ, akár nem. A mesterség a kisujjában van. Legmélyebb álmából felriasztva sem tudna arányt téveszteni, sután elrajzolni, ügyetlenül formázni, fényt rossz helyre tenni, ecsetvonásai irányát elhibázni.

 
 
Nagyszerűen fest tájképet is, akaratlanul is arról beszélve általuk, hogy a földből a fű, a fákon a levelek nőnek azzal a magától értetődőséggel, amivel ő teremt festményeket. Virtuóz művész, ami persze rögtön óriási kockázat is, nehogy bármikor a jelzett szóról leváljék, és önálló életet kezdjen élni a jelző. És, még ha csak ez volna az egyetlen veszély! Mi van, ha a látványra, és mindenek fölött a látványra érzékeny Pálfi Balázs elkezd filozofálni, ősi legendákat értelmezni, allegóriákon törni a fejét? Mi van, ha kíváncsiságból, tudásszomjból, csupa nemes törekvésből, ha csak időlegesen is, elfojtja magában a tiszta festői ösztönt? Ezek bizony valós veszélyek, de vétkezik a kritikus, aki egy művészt bármi módon presszionálni próbál.
A művész ugyanis – művészettörténészek, muzeológusok, műítészek jól figyeljetek! – mindig előbbre való, mint a kritikus, és útkeresései, kísérletei a mégoly jó szándékú kívülállók számára is többnyire rejtett indítékúak. A kísérletező művész kockáztat, a bőrét viszi a vásárra, de e nélkül esélye sincs a megújulásra, e nélkül előbb-utóbb önismétlővé, modorossá, még rosszabb esetben saját karikatúrájává válik. Úgy látom, elnézést, ha tévedek, hogy Pálfi Balázs az első évek spontán, mélyről fakadó, természetes megmutatkozása után tudatos kísérletezésbe, a kifejezés új lehetőségeinek kutatásába kezdett. Ennek egyik legszembetűnőbb velejárója a dialógus a múlt néhány legnagyobbjával, főként Tizianóval, Velázquezzel és Courbet-val. Olyan művészekkel tehát, akik számára semmilyen hagyomány nem volt szent és sérthetetlen, így bizonyára ők sem sértődnének meg, ha megtudnák: egy magyar festő a 21. század elején inspirációért és nem mintáért, pláne nem kánonért fordul hozzájuk.

 
 
Balázs parafrázisainak némelyike zavarba ejt nyerseségével, harsányságával, elidegenítő szín- és fényeffektusaival. Mellbe vágnak, vagyis – megint ugyanott vagyunk – hatnak rám, de ennek a hatásnak épp a lényegével, a természetével képtelen vagyok tisztába jönni. Egyelőre nem értem e képek sugallatát, de szívesen vállalt befogadói kötelességemnek érzem, hogy idővel közelebb jussak megértésükhöz. A Velázquez Las Meninas-án ihletődött csoportképmást viszont kezdettől a rokonszenvembe fogadtam. Miért is ne vallhatnám be, kedvenc képem ez a kiállításon. A minden részletében, egész szerkezetében átgondolt kompozícióban úgy van jelen a velázquezi szellem, hogy közben a szolgai imitáció gyanúja fel sem merülhet. Minden egyes beállításban, önkéntelen mozdulatban, elkapott tekintetben, és nem utolsó sorban a képegész könnyed, szinte lebegő egyensúlyban tartásában, - mint gyönyörködve vesszük észre -, egyszerre van ott a pillanat ismételhetetlenségének megindító szépsége és végtelen melankóliája. Erre még ráadás, hogy az opálos, gyöngyházfényű színek a szakralitás aurájával nemesítik meg a jelen köznapiságát. Egy ilyen kép láttán elmúlik minden esetleges aggodalmunk a portré műfajának életképességét és jövőjét illetően. Különösen, ha megnézünk itt egy másik portrét is, három szereplővel, a festő három muzsikus barátjával. A szinte klasszicizáló gyakorlatot követő, mégsem akadémikus, hanem nagyon is szuggesztív erejű hármas képmás arról biztosítja a nézőt, hogy az arckép műfaja csak akkor avul el, ha már minden igaz emberi kapcsolat, köztük a barátság is idejét múlta. Ezernyi nyomasztó bajunk ellenére, ez a veszély talán mégsem fenyeget.

Kedves Balázs! Legújabb önarcképeden IV. Fülöp tartásában pózolsz. Mi akkor is kíváncsiak leszünk képeidre, és akkor is hinni fogunk iróniádban és öniróniádban, tudásodban és érzékenységedben – szóval emberi és művészi erényeidben - ha győztes Napóleonként fogod lefesteni magad.

Tátrai Vilmos

 
 
Életrajz

1976-ban született Budapesten
1990-1994 Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola, grafika szak
1994-2000 Magyar Képzőművészeti Egyetem, festő szak, mester: Nagy Gábor

Egyéni kiállítások

2000 Közösségi Ház, Balatonudvari
2001 Fióka Art Galéria, Budapest
2002 Ferencvárosi Pincegaléria, Budapest
2003 Kálmán Imre Múzeum, Siófok
2003 Olof Palme Ház, Budapest
2005 stArt Galéria, Budapest
2007 "Szökellő Diana Scherzo", Gárdonyi Géza Színház, Eger

Csoportos kiállítások

1998 Helytörténeti Múzeum, Soroksár
2000 Keve Galéria, Ráckeve
2000 "Dialógus - Festészet az Ezredfordulón", Műcsarnok, Budapest
2001 Sara Lee pályázat kiállítása, MKE, Budapest
2002 "Ex-Röltex kiállítás", Deák Ferenc u., Budapest
2002 "Mítosz és magyar geometria – képek a Braun gyűjteményből", Kálmán Imre Múzeum, Siófok
2003 "Balaton tárlat", Balatonalmádi
2003 "Versmetró", Budapest
2004 "Áramlások", Műszaki Egyetem, Budapest
2005 "Vásárhelyi Őszi Tárlat", Hódmezővásárhely
2005 "Hab und Gut - Jaguar-Gandhi Project", Frankfurt am Main
2005 "Versmetró", Budapest
2007 "Alkalmazott művészek", Magyar Nemzeti Galéria, Budapest
2007 "A festmény ideje", Magyar Nemzeti Galéria, Budapest

Díjak

1994 Domanovszky Endre tanulmányi díj nívódíja
2002 Corinthia Grand Hotel Royal pályázatának I. díja
2003 "Balaton tárlat"-on a Töreki Művésztelep különdíja

2009-05-28 22:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Közönség-díjas lett Triesztben a Lajkó – cigány az űrben

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]