Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Trakhiszi nők
[ Kamra ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2021. január 28. csütörtök    Mai névnap(ok): Károly, Karola a - a - a
Folyton, állandóan, szüntelenül
Fesztiválok sűrű, tömött sorokban
Művészetek Völgye, Sziget, Volt, EFOT, Filmszemle, Szegedi Szabadtéri Játékok, Tavaszi Fesztivál, Miskolci Operafesztivál, Pécsi Országos Színházi Találkozó, Hegyalja Fesztivál… Hírtelen ezek a fesztiválok jutottak eszembe, amelyek neve – vagy a médiában vásárolt reklámidő, az esemény magában hordozott, esetlegesen idegenforgalmi jelentőssége, vagy időnkénti botrányai miatt akár az országhatáron túl is jelenthetnek valamit.

A fesztiválok felsorolása természetesen folytatható, tematizálható, s bizonyára összeállítható egy teljességre törekvő lista is, amelytől ez alkalommal eltekintenék – a www.fesztivalsorolo.hu hatezres nagyságrendből ajánl a turistáknak (a cikk írásakor az épp aktuális szüreti mulatságok mellett Rutyaünnep, Bodzafesztivál is szerepelt a címlapon). Tematikus áttekintésre érdemes kísérletet tenni. Az összművészeti és a speciális fesztiválokat egyaránt megtalálhatjuk a kínálatban, zenei, színházi, irodalmi, képzőművészeti, folk, gasztronómiai, historikus, hagyományőrző, illetve egy-egy ünnephez, naphoz kötődők mellett (Költészet napja, Népzene napja) már-már egy hagyományos értelemben vett búcsú, vásári forgatag is fesztivállá lépteti elő magát (a már létező Sör, Kocsonya, Halászlé, Medvehagyma, Lángos, Dinnye és Bableves Fesztivál mellett bizonyára születik majd tökmag, köles és lucernafesztivál is).

Tömeg a POSZT-on
 

A fesztiválok mérhetetlen mennyisége részben a divaton, a jelenlegi pályázati rendszeren, s egy (vagy több) félreértésen alapul. A fesztivál kifejezés latin eredetű, ünnepélyes seregszemlét, ünnepi játékokat, ünnepi előadássorozatot jelent, nem pedig a német fest szóból ered, mely folyton, állandóan, szüntelenül jelentéssel bír (de fordítható kitartóan, szívósan, illetve erősen, szilárdan-nak is).

A fesztiválok fő támogatója a Nemzeti Kulturális Alapprogram (léteznek még minisztériumi, helyi, regionális, EU-s és egyéb pályázati források, de általában az NKA a főfinanszírozó), melynek pályázatait az elmúlt években a nagyobb fesztiválok főszervezői a sajtóban vérmérsékletüktől függően, de folyamatosan vegzálták. A 2008. április 22-én megjelent sajtóközlemény szerint a fesztiválok finanszírozásáról az Oktatási és Kulturális Minisztérium, az NKA, az Önkormányzati és Területfejlesztési Minisztérium (turizmusért felelős) szakemberei egyeztettek a fesztiválszövetségek képviselőivel. A sajtótájékoztató anyagából idézek röviden:

„A fesztiváltámogatási koncepció kialakításánál a tervezhetőség, átláthatóság és a stabilitás megteremtése volt az elsődleges szempont.”

„Az új fesztiváltámogatási koncepció alapján „gördülő finanszírozási rendszer” alakul ki, amely lehetővé teszi a nagyobb tervezhetőséget. A tervek szerint a 2009-ben megrendezendő fesztiválok támogatására benyújtott pályázatokat már 2008 második felében elbírálja az NKA kollégiuma, így tervezhetőbb és biztonságosabb lesz a szisztéma.”

Nézők a POSZT Off egyik rendezvényén a pécsi Jókai téren
 

Az idézetből levonható a következtetés: a jelenlegi fesztiváltámogatási rendszert nem a tervezhetőség, átláthatóság, stabilitás… stb. jellemezte. Sőt, a turisztikai szempontok – például a látogatószám, a vonzáskörzet – is kiemelt szerepet játszanak már a fesztiváltámogatások új értékelésében (tehát eleddig nem voltak azok). Mintegy egyéves munkával kialakítottak egy regisztrációs és minősítési rendszert, melyben a szakmai szervezetek a fesztiválok tartalmát, programjait, a turisztikai hatásukat és a térségfejlesztő erejüket mérlegelve alakítják ki álláspontjukat, s teszik átláthatóvá költségvetésüket. Létrejött egy középtávú szakmai koncepció, amely a három éves pályázati finanszírozás létrejöttét szolgálja, illetve eztán a következő évre vonatkozó pályázatokat, az adott év második felében már ki kell, hogy írják. Eddig ez is másképpen zajlott. Szerveztem már úgy fesztivált, hogy a kezdete előtt két nappal döntöttek a finanszírozásáról. És ez nem egyedi jelenség. Az utófinanszírozás, és a késedelmes kifizetés sem az (melyik kulturális intézmény rendelkezik több hónapnyi tartalékkal?) . Na és az, amit úgy lehet nevezni, mint ideológiai alapvetés, vagy tervezés, vagy csak a szervezés gyakorlati lebonyolítása (fellépők felkérése, szerződések aláírása, szállásfoglalás, étkezés stb.) vajon lezajlódhatott e két nap alatt, ha a fesztiválra kevesebb pénzt adtak a szükségesnél?

Nyári hangulat az Elefántos háznál
 

A fesztiválszervezők finansziális nehézségei tehát valamelyest javulni fognak, de ha csak Pécs és környéke fesztiválkínálatára koncentrálunk, levonható-e valami következtetés a közelgő 2010- re nézvést, mikor is Európai Kulturális Fővárossá magasztosul e város. Az EKF felvezető éveinek koncepcióját, azaz a folyamatosan változó vezetők folyamatosan változó koncepciójának lekövetését ha nem is tartom hasonló léptékű vállalkozásnak, mint a 6000 honi fesztivál felsorolását, mégsem vállalkozom rá, meghaladja e cikk terjedelmét.

Dedikációk az Alexandra Könyvhét plakátján
 

Az NRC Piackutató 2008 júliusában készített felmérése szerint a 15-25 évesek 57 százaléka vett már részt közösségi nyári rendezvényeken, fesztiválon, karneválon. A fiatalok 22 százaléka rendszeres fesztiválozó. A fesztivál iránt érdeklődők legnagyobb hányada a buli (84 százalék) és a fellépők miatt (54 százalék) látogat egy nyári rendezvényre. Az érvek között az ismerkedést követően negyedik helyen (28 százalék) a kulturális programok iránti érdeklődés szerepelt.

Ha az előző bekezdés adatait elemezzük, akkor a pécsi fesztiválok közül az ICWIP, a Rockmaraton és az orfűi Fishing on Orfű (a Kispál és a Borz fémjelezte két napos alternatív zenei) az, amely ide tudja vonzani a leginkább mozgékony réteget, a fiatalokat, mert a város hagyományos fesztiválélete erre kevésbé képes. Pedig az EKF felvezető éveiben egyre több pénz jut a régi, vagy újabb néven futó városi programkínálatra, ebben mégsem rejlik akkora vonzerő a jelenlegi kulturális vezetők szerint, hogy azt a potenciális kulturális turistáknak hirdessék például a párizsi metróban elhelyezett plakátokon, mint teszik azt évről évre eredményesebben a Szigettel. Pécs mintha egy belső koncentrációt növelő kísérletet hajtana végre, a belső programok mennyisége növekedést mutat, csak nem azt kutatják, hogy a helyi közönség óhajt-e több kultúrát? Illetőleg fel lehet tenni a kérdést Patartics Zorán után szabadon: ki lesz a növekvő számú kulturális termék fogyasztója, amikor ez a szám adott, illetve évről évre csökkenő tendenciát lehet benne felfedezni. A városi fesztiválokat és a növekvő kulturális kínálatot egyaránt nevezhetem heterogénnek, tarkának, vagy vegyesnek, ha rosszalló vagyok, esetlegesnek. Legrangosabb fesztiválnak talán ott a Pécsi Országos Színházi Találkozó, amely sokszínűségében országosan csak a Művészetek Völgyével vethető össze, s a tíz nap alatt ténylegesen megélhető, milyen egy ország kulturális fővárosa színházi és egyre inkább irodalmi szempontból is (bele kell éretnünk a több társművészetet is, hiszen a színházművészet totalitása a zenét és a vizuális művészeteket - képzőművészet, fotó, videó - egyaránt integrálni képes). De mivel a szakmai közönség Pécs jelenlegi szálláshelyeit szinte maximálisan lefoglalja, turistákat már nincsen hol elszállásolni, s bár a versenyprogramnál gyakorta nívósabb a POSZT OFF kínálata, mégis mindenki a korlátozott befogadóképességű színházterembe vágyna. A POSZT másik problémás pontja az idő. Június elején zárnak a színházak, s kezdődik a fesztivál, de az egyetemen még tart a vizsgaidőszak.

Pécs a határtalan város. (Hm)
 

A Pécsi Szabadtéri Játékok – a jócsengésű, szegedi minta miatt kapta ezt a nevet – anyagi okok miatt évek óta főként a Pécsi Nemzeti Színházzal kooperálva hoz létre produkciókat, melyek ősszel beköltöznek a kőszínházba. Több játszóhelyen működnek, de egyéni arculat kiépítéséről, nemzetközi, de még országos vonzóerőről sem beszélhetünk.

A Moveast – Nemzetközi Filmfesztivál Pécs – eseményei október elején zajlanak. Az első három fesztivál alapján leszűrhető tapasztalat, hogy a felvetett ötlet remeknek tűnt – közép-kelet-európai fiatal filmesek első alkotásait vetíteni – a fesztivál mégsem találta meg az arculatát, mivel nagyon kevés egyéni, átütő, vagy akár csak közönségvonzó alkotást láthattunk. Sok kiforratlan, művészieskedő filmecske mellett 2007-ben még tévéfilm szintű alkotások is felbukkantak, messze űzve az amúgy sem szép számban megjelenő bolgár-, macedónfilm-rajongókat. A fesztivál fontos alkotókat csábít Pécsre, de érezhető a koncepció és az alacsony költségvetés egymást gyengítő hatása, de induló fesztivál lévén, ezek még kinőhető gyermekbetegségek.

Hasonló, de szűkebb szakmai érdeklődésre tarthat számot a Pécsi Nemzetközi Tánctalálkozó, amely szeptember végén, a színházi szezon indulása előtt hozza mozgásba a helyi táncéletet - a Pécsi Balett évtizedekkel korábban tündökölt utoljára. Szintén az EKF jegyében indult el a hosszú nevű Kelet-Nyugati átjáró – A Balkánnal a Balkánról – Találkozó a Balkán kapujában fesztivál. A Nemzetközi Interdiszciplináris Konferencia és a Kelet-Nyugati Átjáró 2008 - Balkán Világzenei Fesztivál éppúgy része a 2008-as Örökség Fesztiválnak, mint a Pécsi Nyugdíjasok Egyesülete képző- és kézműves csoportja és a Pécsi Csipkeverő Műhely tagjainak kiállítása. Félreértés ne essék, semmi bajom a csipkeverő vagy kézműves nyugdíjasokkal, de nem értem hogyan kerülhetnek egy programba a Balkán kapujával. Ez az eljárás még arra a gyakorlatra emlékeztet, amely szerint Tavaszi fesztiválnak nevezzük azt az eseménysort, amely tavasszal zajlik, s őszinek az őszit.

Eszik-iszik, beszélget...
 

A POSZT mellett háromévente rendezik meg a Nemzetközi Felnőttbábfesztivált, az utóbbi kettő színvonala az anyagi kompromisszumok miatt csak a fesztivál nevét őrizte meg, a rangját kevésbé. Viszont megtalálta szerepét a korábbi Kulturális és gasztronómiai fesztivál, mely éppen Sétatér Fesztivál nevet viseli. Június közepétől a hónap végéig a három hétvégén egy-egy tisztán művészeti profilú fesztivált fog össze, s ezt egészíti ki gyermekprogrammal, esti koncerttel, malac- és ökörsütéssel... Ez a fesztivál maradt meg a rendszerváltás utáni pécsi kezdeményezések közül olyan identitásképzőnek, amely a város nyáron gyakorta valóban mediterráneumra emlékeztető jellegével él. Egy térre kitelepülve, eszik-iszik, beszélget a tömeg, turista, városlakó egyaránt. Akadnak koncertek, színházi és néptánc előadások. De a lényeg nem az előadás, hanem a hangulat. És ez a „Sétatér Fesztivál” hangulat Pécsett májustól októberig rendszeresen visszaköszön más-más néven.

Egy kiállításmegnyitó jellegzetes pécsi arcokkal
 

Pécs fesztiváléletében hiányzik az a hiteles intézmény, amely integrálná a széttartó, vagy éppen túlzsúfolt programmennyiséget, optimalizálná a fesztiválok idejét, helyszínét, s szorosabb összefogásra késztetne. Tavaly óta többször befogadhatatlan mennyiségű esemény sűrűsödik nyár elejére, s utána hetek telnek el heti egy-egy belvárosi néptáncesttel. Az EKF pár évre felduzzasztott finanszírozási lehetősége miatt megnövekedett a megvalósuló ötletek száma, kamraszínházi, rövidfilmes, folkrock, jazz, reggae és a nemzetközi költészetnapi fesztivál… csak úgy sorjáznak a kezdeményezések, amelyek egy sokszínű kulturális fővárosi palettán megtalálhatják a maguk helyét, de nagyobb részük forráshiány, vagy a nem elég egyértelmű koncepció miatt pár év alatt menthetetlenül el fog halni. Hacsak nem talál szponzort, mecénást, forrást. Mert mára egy-egy fesztivál a kulturális ipar terméke lett, és a sok közül nyereségesen igazán egy tud működni, a Sziget. Napi kétszáz rendezvényével, hetvenötezer férőhellyel. A többi fesztivál vagy nonprofit, vagy pályázati pénzekre szorul. Pécsett a POSZT és a POSZT OFF program tapasztalatai alapján napi tíz nívós produkció nézőterénél többet nem tud megtölteni a város turistástul, helyi lakosostul. Turisták nélkül talán a felét. De mi lesz, ha folyton, szüntelenül, állandóan programok lesznek? Nincs ember, aki egy évig feszt fesztivállátogató! Kell a turista. Sok. Rengeteg.

( Fot? a szerző )
[ Balogh Robert ] 2008-11-16 12:18:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Szakonyi Károlynak
Mindenek előtt: nem szép félrevezetni a világot! A Németh Lajos lehet, hogy nyolcvankilenc éves, de a Szakonyi Karcsiról senki nem hiszi el, hiába csináltatott magának jó pár éve ilyen szép ősz maszkot. (Kadelka Lászlótól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Covid mentes Ünnepeket Kívánunk!

Wisinger István – Pulitzer

Marton Mária - Ki hitte volna

Szabó András - Torzulás

Hazám-díj 2020

Születésnapi levél - Szakonyi Károlynak

Kétszázharminc éves a magyar nyelvű színjátszás

Ősbemutató Székesfehérváron

A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]