Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Pán Péter
[ Vígszínház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2021. január 28. csütörtök    Mai névnap(ok): Károly, Karola a - a - a
Ole Bornedal - Csak egy szerelmesfilm
„Regular meals, regular sex”
Ole Bornedal filmje egy házaspár látszólag idilli mindennapjait mutatja be, melyet egy baleset, és egy elég szép, elég rejtélyes lány gyökerestül felforgat. A sztori alapján a néző azt gondolhatná, hétköznapi eset – egy újabb melodráma… És nem. Illetve nem csak az.

A Csak egy szerelmesfilm cselekménye nem egyszerű. Jonas, bűnügyi fotós, látszólag boldog házasságban él feleségével, Mettével és két kisgyermekükkel. Egy súlyos autóbaleset indirekt okozói és részesei lesznek. A férfi és családja sértetlenül ússza meg a karambolt, Julia – a nő, aki a másik járműben ül – azonban kómába esik. Jonas némi bűntudat, jó szándék és gyáva passzivitás keverékének eredményeként elhiteti az idegen nő családjával, hogy ő Sebastian, Julia barátja. Jonasnak esélye sincs hazugsága generálta labirintusból kitörni. Kínos titkokra derül fény, jelen és múlt szinte szétválaszthatatlanul egymásba olvad.

Csak egy szerelmesfilm
 

Bornedal kifejezetten szövevényes történetet visz filmre, egyáltalán nem lineárisan egymás után következő jelenetekben: a Csak egy szerelmesfilm cselekményét noirosan kusza flashbackek szabdalják fel, de mindig kapunk valami kis kapaszkodót, ami látszólag, vagy legalább kis időre könnyíti a cselekmény (fél)rekonstruálását. Mert hát a félrekonstruálásnak is igen nagy az esélye efféle cselekménykezelésnél. És a jelenetek ilyen mód egymás után vágása Bornedal 2007-es filmjében is csak egy tényező, ami erőteljes nézői tévelygést eredményez a szálak szövevényében.

Nikolaj Lie Kaas és Rebecka Hemse a Csak egy szerelmesfilm című filmben
 

Már a film expozíciója is rendhagyó, a három rövid szerelmi jelenettel. Mindegyik kétélű: halál komoly és halál vicces egyszerre. Ezek a rövid jelenetek, önmagukban álló kijelentések, pontosak, kiélezettek. Szereplőik élete gabalyodik majd egymásba a film során. Szép, hogy ezek a képsorok adott pontokon éppen így térnek vissza, helyükre kerülnek, kezdeti zárványjellegük megszűnik, zökkenőmentesen simulnak a cselekménybe. Meglepő, és szórakoztató jelleget kölcsönöz a filmnek egy másik finomság is: a hangok használata. Normális esetben a zene többek közt jeleneteket köt össze, vagy választ el. Bornedalnál a dialógusok és egyéb zörejek egészen különleges alkalmazása a szálak közti szabad átjárást biztosítja. Már réges-rég a következő jelenetet látni, a hangok viszont még az előző jelenetből valók. Ebből fakad, hogy a filmben, főleg az elején, mikor a néző a mű ritmusát próbálja elkapni, szinte teljes a káosz. A későbbiekben viszont a Csak egy szerelmesfilm számos jelenetét az egyik képsorból a másikba átcsusszanó hangsáv teszi feledhetetlenné. Egy ilyen sziporka, mikor Jonas (aki itt épp Sebastian) és Julia szerelmeskedésének, valamint Jonas és Mette ágyjelenetének hangsávja csusszan egymásba. Látni és hallani Jonas és Julia szerelmeskedését, e jelenet hangjsávja úgy él tovább a képi vágás után, hogy miközben a férfi otthon bújik ágyba, a felesége mellé, még mindig az előző jelenet kéjes sóhajait hallani, sőt, mikor a feleség számon kéri férjét, a ’Hol voltál’ kérdésre válasz helyett továbbra is a sóhajokat halljuk. Bornedal ezzel a végsőkig képes kiaknázni és kiforgatni önmagukból a hang és a kép kapcsolatának lehetséges módozatait.

Nikolaj Lie Kaas és Rebecka Hemse a Csak egy szerelmesfilm című filmben
 

A film utolsó harmadában aztán, amikor a legnagyobb a káosz, megérkezik az emlékezetét, és látását lassan-lassan visszanyerő Julia barátja, az igazi Sebastian. A két Sebastian elképesztő fonák játékba kezd, párbajoznak, de szavakkal, és az nyer, aki hihetőbben hazudik vetélytársa életével kapcsolatban. A végkifejlet persze a vesztes Sebastian Julia, a látens femme fatale által való brutális halálra kínzatása. A lányt a film végén elviszik a rendőrök, az igazi Sebastian meghal, Jonas pedig visszatér a feleségéhez: „regular meals, regular sex”, minden a régi kerékvágásban, gondolhatnánk, de nem egészen erről van szó. A Deep Water és a Dina vagyok rendezőjének új filmje a Csak egy szerelmesfilm november 5-ig az Apolló Art moziban, Pécsett.

[ Szabó Nóra ] 2008-10-27 22:21:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
deep 2008-11-04 11:50

Ha esetleg érdekelne még egy kritka:
http://www.scriptorium.eoldal.hu/cikkek/filmtekercs/kikacsintos-eszaki-film-noire

Tov?bi hozz?z??ok
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Szakonyi Károlynak
Mindenek előtt: nem szép félrevezetni a világot! A Németh Lajos lehet, hogy nyolcvankilenc éves, de a Szakonyi Karcsiról senki nem hiszi el, hiába csináltatott magának jó pár éve ilyen szép ősz maszkot. (Kadelka Lászlótól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Covid mentes Ünnepeket Kívánunk!

Wisinger István – Pulitzer

Marton Mária - Ki hitte volna

Szabó András - Torzulás

Hazám-díj 2020

Születésnapi levél - Szakonyi Károlynak

Kétszázharminc éves a magyar nyelvű színjátszás

Ősbemutató Székesfehérváron

A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]