Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Korcsula
[ Szkéné Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. október 24. csütörtök    Mai névnap(ok): Salamon a - a - a
Haringhalászat
Keith Haring kiállítás a Ludwig Múzeumban
A nyolcvanas évek New York-i pop-artjának egyik utolsó fenegyereke Keith Haring megérkezett a Művészetek Palotájába (november 16-ig). Művészete a Jean-Michel Basquiat, Roy Lichtenstien vonalhoz kapcsolható, egyszerű ecsetvonásaival és letisztult szimbólumaival, a globalizáció ellen dolgozott. Művészete sikersztori a metróállomás graffitijétől, a milliárdosok faldíszéig.

Tervem volt Haring kiállításával. Utánozhatatlan kis figuráival összefestett vásznait és kartonjait egy rohanásra akartam megnézni, mint egy pergő mozgóképet, hogy figyelmesen újrakezdjem. A gyermeki felfogású, sajátosan kellemes falfirka-didaxisban tobzódó nyolcvanas évekbeli művésznek könnyen fogyasztható képei vannak. Haring alig egy tucatnyi év alatt töltötte meg kereteit. Programja, mondanivalója volt, a maga egyszerű stílusában, s ettől különleges. Letisztult, mégis elgondolkodtató vonalai előtt, minimalizmusa ellenére is el lehet bambulni, igazán lehet csodálni. Pedig nem volt kék vagy lila korszaka. A harringi motívumok visszaköszönnek az egymás mellé rakott képeken, s ha valamelyik mulatságos is az egyiken, ugyanaz a másikon már élces tragikus kritika.

Keith Haring
 

Az életmű bája valószínűleg naiv „kiáltványszerűségében” rejlik. Harcos művei, legalább akkora erővel akarnak robbanni, mint a századeleji avantgarde tézisek. S mégha ez nem is sikerült olyan eredményesen, a drog és az AIDS veszélyeitől óva intett, hirdette másságát. A banális üzenet megvalósításában különc. Műveiben a kommersz és a pop-kultúra ikonjai keverednek a keresztény-szimbolikával. Ornamentális, végtelenségig kaotikus vonalaiból emelkedik ki egy emberforma, a tömegből ahonnan menekülni kell. Valaki rohan, aki hitét veszti.

Cím nélkül
 

Haring életvonala kacskaringós volt, akárcsak művei. 1958. május 4-én született a pennsylvaniai Readingben. Már ideje korán a rajzolás érdekelte és saját gyermekkorának hőseiből, főleg Walt Disney figuráiból készített képregényeket. 1976-ban a pittsburghi School of Professional Art alkalmazott művészeti iskolájába iratkozott be. Elvileg reklámgrafikusnak készült, de két szemeszter után úgy látta, hogy ez nem az ő hivatása, inkább váltott, s saját magát kezdi képezni. Ennek eredménye volt 1978-as önálló kiállítása a pittsburghi Arts and Crafts Centerben. A kezdeti siker után rögtön felismerte, az amerikai művészet fellegvárába, New Yorkba kell költöznie, hogy belekerüljön az akkoriban Andy Warhol körül csoportosuló art fenegyerekek közé. Haring szerencsés fickó volt, stílusa jól passzolt a kortárs graffiti hullám művészeihez. A School of Visual Art növendéke lesz és szélsebesen alámerül az underground világba. Találkozik Jean Michel Basquiattal és Kenny Scharffal. A metróállomások falaira festve fejlesztette ki technikáját, performanszokat ad, nemcsak az utcán, hanem a Club 57-ben is. Olvas, fest, szinte nincs alapanyag, amit ne használt volna fel üzenetei tolmácsolására; karton, műanyag, csempe, fal, amire alkot. Az illegalitás miatt a „firkáknál” a tartalom és a gyorsaság lesz a fontos. Egyik kedvenc felfedezése a metrómegállók matt kartonjai voltak, amit tömegével pingált. Hatással volt rá Brion Gysin, William C. Burroughs, valamint Robert Henri The Art Spirit című alapvetésnek szánt műve. Közösségi művészetet akart csinálni, társadalmi mondanivalóval. Köztéri műveket készít; ’82 és ’89 között többet jótékonysági célból. 1986-os Crack is Wack című faliképe teszi híressé. Gyermekeknek szakkört, valamint nyilvános performanszokat ad Amerikában és Európában. 1988-ban diagnosztizálták nála a HIV vírust, egy évre rá létrehozza a Keith Haring Alapítványt, amelynek célja az AIDS szervezetek és gyermekprogramok támogatása, illetve képei terjesztése. Életének utolsó időszakában saját betegségéről tartott felvilágosító tevékenységet. 31 éves korábban halt meg 1990. február 16-án.

Crack is wack
 
Crack is wack
 

Művészete akkor érte el tetőpontját, amikor híres sztárokkal együtt tartott előadó esteket. Többek közt Madonnával, Grace Jones-szal, Timothy Leary-vel, Yoko Ono-val volt közös projektje. Legismertebb témái a szerelem, a születés, a háború, a halál és a szex. Haring a kommercionális motívumokat saját maga ellen fordította, mégsem a kisember, a globalizmus által bedarált ember kiáltását festette meg. Sokkal inkább csak tükröt tart elénk, hogy magunkon szörnyülködjünk vagy nevessünk. A kiállítását megtekintő befogadónak sokszor feladatot is ad. Rengeteg képe „cím nélküli”, mintha ordítana nézője értelmezéséért. Haring nem bízott semmit a véletlenre, fejlesztett és fejlődött, akadémikus tudását használva, sajátosan kommunikált azzal, aki nézte őt. Nem kiüresített, nem elcsépelt, komor avantgarde-ot használt, hanem az életet kereste. Talán utolsók között volt, aki másnak akart szólni, nem pedig magának alkotott. Romantikus válaszai voltak a mindennapokra. Saját üzletet is nyitott, ahol pólókra, vagy kartonokra nyomta műveit. S az utca embere kedvelte, főleg kettős értelmű kutyáját és antropomorf sziluettjeit. Ők a korlátozott Haring világ fő szereplői és ezek kombinációi. Néha kaotikus, összefolyó vonalakban. S talán azt is hihetnénk, hogy ecsetvonásai nyomtatva lennének, ha egy elfolyás nem módosítaná értelmüket. Eleinte mosolyognak képei, mintha egy új művész megérkezését hirdetnék (Untitled, 1981-mosolygó arc; Untitled 1982-mosolygó Mickey egér), Mach Camancso portréja (1985), de főleg a Dühös próféták már a szexuális identitás groteszk hirdetménye.

Cím nélkül
 
Cím nélkül
 

S, hogy mi végre volt a cikk eleji végigfutás. Magamat Menő manónak éreztem, miközben végigkoslattam Haring életvonalán, ahogyan a kis alakok is teszik, eljutva a büszke mosolytól az 1989-es képekig, ahol a lecsöpögő vörös csak vérré válhat az embereket összezsúfolódva mutató darálóban. S furcsa módon a képein folyton erőszakosan megszülető és elpusztuló alak és az angyalok állnak össze a Szárnyas oltár (1990) című egyik utolsó képén, mintha meglelné a felemás megváltást. Haring mára kissé közhelyes és egyszerű motívumvilága, a melegjogi harcosokra és a street artos művészekre is nagy hatással volt.

A Ludwig Múzeum kiállítása nem soványka töredékekben mutatja be a művészt. Áttekinthető kerek egészet kaphat az a látogató, arról a Keith Haring-ből, aki felnőni sosem tudott…

Cím nélkül
 
Cím nélkül
 
Cipőn és kabáton
 

Keith Haring kiállítása, 2008. augusztus 15 – november 16. Helyszín: Ludwig Múzeum – Kortárs Művészetek Múzeuma, H-1095, Budapest, Komor Marcell u.1; Nyitva: keddtől vasárnapig 10.00-20.00; minden hónap utolsó szombatján: 10.00-22.00; hétfőn szünnap.

Keith Haring
 

[ Ritter, cím nélkül ] 2008-10-21 11:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Hofi Best Of

X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]