Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Legyetek jók, ha tudtok!
[ Veszprémi Petőfi Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2021. január 28. csütörtök    Mai névnap(ok): Károly, Karola a - a - a
A színházművész
(Néhány mondat Szikora Jánossal pécsi rendezése apropóján.)
Szikora János kötődik Pécshez, hiszen itt kezdte a pályáját. Diplomadolgozatként Franz Kafka A per című darabját vitte színre a Pécsi Nemzeti Színházban. Jó évtizede, néhány évre, mint művészeti vezető tért vissza a pécsi teárumba. 2008. július 18-án volt a premierje a pécsi orvos-író Sárosi István Gyilkos etűdök című pszicho-krimijének az Anna Udvarban, melyet ő rendezett. Erről, A Társulat című produkcióról, az EKF-hez való viszonyáról faggattuk a rendezőt.

-Tudtommal Sárosi darabot még nem rendezett. Mennyire ismeri az orvos-író munkásságát, és miért választotta éppen ezt a nyomtatásban még meg sem jelent művet?

- Természetesen jól ismerem Sárosi Pista írásait. A Jeruzsálem, Jeruzsálem című drámájával jó ideje kacérkodom. Megvalósítása különlegesen izgalmas színházi vállalkozás lenne, melyhez ennek megfelelően különleges feltételek szükségeltetnek. Remélem ennek is eljön az ideje. Idén az Anna Udvar intim légkörében jól érvényesülő előadás létrehozására kaptam felkérést. Sárosinak több ilyen, erre a célra alkalmas pszichologizáló, erotikával mélyen átitatott, izgalmas írása van. A Gyilkos etűdök egy olyan ravaszul megírt, virtuóz pszicho-krimi, amely példátlan feladat színésznek, rendezőnek egyaránt.

Szikora János (Müller Andrea fotója)
 
- Beszédes a darab alcíme, műfaji meghatározása: Halál Á-dúrban, két szólamra, hat hangszerre. Két színész a Nő és a Férfi három párt kelt életre, úgy, hogy párbeszédükben sokszor a kérdés és válasz között történik meg a szituációváltás – az egyik még az X páros tagjaként kérdez, a másik már az Y páros tagjaként válaszol –, és mégsincs törés, gördülékeny a dikció. Mivel tudja segíteni a rendező a színész munkáját, és azt, hogy a néző számára egyértelművé váljanak a látottak?

- Tresz Zsuzsa jelmeztervező barátom segítségével azért trükközünk egy kicsit. Fontos, hogy az előadásnak, mint minden kriminek, tiszta és egyértelmű logikával kell rendelkeznie, hogy a cselekmény bonyolítása követhető legyen.

- Ez az előadás egy érzékien izgalmas, borzongva élvezhető duett, vagy van valami üzenete is?

- Ez a duett arról szól, hogy Érosz igen sokféle játékot engedélyez az embernek, csakhogy ennek a játéknak része a „tűz”, mely nem csupán veszélyessé, hanem életveszélyessé is válhat.

Petrik Andrea és Szikszai Rémusz a Gyilkos etűdök című előadásban
 

- Az ország lakosságát „megmozgató” televíziós showműsor keretében zajlott az István, a király című rock-opera legújabb stábjának kiválasztása, A Társulat címmel. Azon túl, hogy „önjáró” kitűnő műről van szó, mely üzletként sem elvetendő, volt-e valami „mélyebb” apropója annak, hogy elővették?

- A jubileum. Huszonöt éve mutatták be ugyanis a darabot a Király dombon. Meggyőződésem, hogy a maga indirekt módján hozzájárult ahhoz a fajta fellazításhoz, ami végül is a rendszerváltás nagy szellemi mozgalmában kulminált. Indirekt módon természetesen, hisz nem egy rendszerbuktató műként született. Vagyis ezt a huszonöt évet keretező két dátumot nem csupán mennyiségi, hanem minőségi cezúra választja el egymástól. Kérdés volt tehát: mond-e valamit és, ha igen mit az István, a király ebben a megváltozott társadalmi, történelmi miliőben? Illetve, leszűkítve, mit jelent a mai fiatalok számára? Képes-e izgalomba hozni azokat az ifjakat, akiknek jelentős része a bemutatókor még meg sem született?

- Az eddig eladott jegyek számát ismerve (Sportaréna: kétszer 15 ezer, Szeged: ötször 3500 fő) nem valószínű, hogy csupán a negyveneseknél öregebbek mentek nosztalgiázni. A számok tehát sikerről tanúskodnak, főleg, ha figyelembe vesszük, hogy Pesten 9000 Ft volt a legolcsóbb jegy. Mik a rendező első benyomásai?

- Valóban ezt az előadást képes eladni a saját jó híre. Több város is jelezte, hogy szeretné befogadni a produkciót. Legközelebb e hó végén, Székesfehérváron fogjuk játszani kétszer hétezer ember előtt. A siker a közönség fergeteges tapsos ünneplésén túl az emberek hétköznapi reakcióiban is megnyilvánul. Az utcán, üzletekben, benzinkútnál köszöntenek, bravót kiáltanak. Emocionálisan olyan erős hatása volt az eddig lement előadásoknak, a tízen-, huszonévesekre is, ami a legszebb álmaimat is felülmúlja.

A Társulat
 

- Annak idején közbeszélték a városban, hogy Pécsett, a Dóm téren lesz a rockopera díszbemutatója! Miért mégis Szeged a lett befutó?

- Arra gondoltam, hogy Pécs történelmileg megalapozottabb környezetet, hátteret biztosíthatna a produkciónak, mint más városok, így a producerrel egyetértésben ide terveztük a díszbemutatót. Úgy tűnt mindenki – itt értendők a város vezetői is – elégedett a fejleményekkel, ám a város nagyrendezvényeit szervező iroda, magukat szakembernek tituláló munkatársai kijelentették, hogy az István, a király lerágott csont és erre 3000 embert sem lehet mozgósítani.

Szikora János
 

- Értelmiségi körökben, jelentős szimpátia mellett, anno, az a hír járta, hogy Ön lesz az EKF művészeti igazgatója, a lemondott Méhes Márton után! Nem lett! Miért?

- Erről nem szeretnék beszélni.

- Az EKF kulturális pillérprogramjai között szerepel egyfajta különleges, több ország televíziója által egyidőben közvetítendő gigaprodukció, Bach h-moll miséje, mely az Ön vezérletével valósul meg a Dóm téren, 2010-ben…

- Elnézést kérek, de erről kabalából nem beszélnék, hisz a város vezetésének és a kultuszminiszternek még áldását kell adnia az elképzelésre.

- Ön dolgozott vidéken is, a fővárosban is. Mit gondol, mikor lesz a két oldal között dialógus, mert eleddig a főváros monologizálását hallgatva vicsorog, vagy áhítattal hallgat a vidéknek nevezett országrész?!

- Akkor lesz dialógus, amikor az ún. regionális gondolkodás nem projektekben valósul meg, hanem természetes hétköznapi velejárója lesz a társadalmi és kulturális életnek. Mondjam példának Nagyváradot? Anno, a szellemi élet meghatározó kataklizmáját? Miközben Budapest gazdasági és egyéb potenciálját meg sem közelítette. Vagy a hatvanas évekbéli Pécset, ahol a Jelenkor, a Pécsi Műhely, vagy a Pécsi Balett olyan országosan kiemelkedő értékteremtő műhelyek voltak, melyek hasonló vonzerőt képviseltek, mint fővárosi társaik? Ahhoz, hogy szellemi közösségek, alkotói kezdeményezések ismét egyes települések, ha tetszik régiók, meghatározó, országos kisugárzással is bíró erőivé váljanak, egészséges lokális öntudatra lenne szükség.

De hát ön sem pályázta újra lejárt igazgatói székét Szolnokon, pedig ott aztán tényleg meghatározó tényező a színház. A fővárosi nemzeti direktora sem akart lenni. Pedig ön úgy tűnt, felül tud emelkedni ezen az átpolitizált honi színházi világon… Belefáradt talán?

- Az én hivatásom, képességem a rendezés. Nincsenek már elbitangolható esztendőim, amiket egy pozíció megszerzésére és megtartására áldozhatnék. Szorongok, lesz-e időm megvalósítani a terveimet. Talán ma már nem kell felvállalnom a vezetői beosztással járó nyűgöket, mert nem szorulok rá az azzal járó, tagadhatatlan rendezői előnyökre sem.

- Gondolom szabadúszóként fog dolgozni, nem szerződik sehova beosztott rendezőnek.

- Nem tervezem, ám a sors ezt felülírhatja. Ebben a kérdésben fatalista vagyok.

- Ön pályája során rengeteg energiát fektetett társulatok építésébe (Szolnok, Pécs, Eger) és zajos sikereket ért el egy-egy akcióra, produkcióra szerveződött, ha tetszik ad hoc projekttel is. Mi az ön színházi ideája?

- Értékeset, jót létre lehet hozni egy-egy alkalom apropóján megvalósuló produkcióval is, mint például az István, a király mostani bemutatója, vagy a nyári színházakban megvalósuló előadások, lehet fesztiválokon nagyot villanni, ám én igazán a hosszú távon működő társulati létben hiszek. A színház történelme során, jelentős korszakokat azok a kultúrák tudtak felmutatni, melyek erős társulatokkal bírtak. A színház ugyanis egy szerves képződmény, műhely, melynek értéke a tartósan megvalósuló és a közegére ható művészi igazságban rejlik.

[ Juhász László ] 2008-07-21 12:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Szakonyi Károlynak
Mindenek előtt: nem szép félrevezetni a világot! A Németh Lajos lehet, hogy nyolcvankilenc éves, de a Szakonyi Karcsiról senki nem hiszi el, hiába csináltatott magának jó pár éve ilyen szép ősz maszkot. (Kadelka Lászlótól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Covid mentes Ünnepeket Kívánunk!

Wisinger István – Pulitzer

Marton Mária - Ki hitte volna

Szabó András - Torzulás

Hazám-díj 2020

Születésnapi levél - Szakonyi Károlynak

Kétszázharminc éves a magyar nyelvű színjátszás

Ősbemutató Székesfehérváron

A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]