Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

MILAN
[ Trafó ]
fotó Peti Péter
 
Dátum: 2019. november 17. vasárnap    Mai névnap(ok): Hortenzia, Gergő a - a - a
Botrány! Döbbenet! Vérlázító!
POSZT elé - morgás a teraszon
Újra és újra meg kellett tapasztalnunk: a botrány működteti a médiát. Ha távolabbról figyelem, az is botrányos, ahogy az elbulvárosodott média működik: a médiamunkások egy része szemérmetlenül lop, hazudik, csal. Nemrég országos botrány robbant ki a terasz.hu egy írása nyomán, a sajtót máig is foglalkoztatja az ügy, ehhez képest sehol nem említették meg az eredeti forrást. Szívem szerint Gáti Oszkárral szavaltatnám el Babits Mihály: Csak posta voltam… című versét egy nagyszínpadon. Ha egyáltalán beengedik még őt színházba.

Sok problémás dolog létezik, így a szerzői jog is. A kínai hamisítványok (Kínában gyártott termékek Kínában gyártott hamisítványai), mint Nokila vagy Soly Ericson márkájú mobiltelefonok, netán a Fuma és Adidos cipők vajon bóvlik, vagy sem? A szabványokra alapozott, felépített márkanevekbe vetett bizalomra épülő gyakorlat figyelmen kívül hagyása európai szemmel nézve etikátlan, a kínaiak (pontosabban egyes kínai vállalatok, nem lehet általánosítani) a befektetett szellemi energiát, időt, pénzt megspórolva egyszerűen fogalmazva lenyúlják, ellopják, meghamisítják a termékeket. Mivel Kína lassan a világ vezető hatalma, ezért a piacvédő morgolódáson túl nem sokra juthat Európa (létezik Kínában a németekről koppintott mágneses vasút, vadászrepülő, személygépkocsi…). De mi sem állunk sokkal jobban. Mármint ami a morgásra való jogosultságot szolgáltatja. Ma a magyar médiamunkások jelentős része kínai elven működik. A bulvársajtót elemezni fölösleges, maradjunk kulturális területen.

 

Olcsó és gazdaságos módszer más szövegének a másolása: a kijelölés után CTRL+C, majd CTRL+V megnyomásával bármi saját szöveggé tehető. Találkoztam már nem egy poénommal, felvetésemmel országos vezető napilapban – az újságíró minden alkalommal szerepelt a terasz.hu regisztrált olvasói között –, legyintettem és jól szórakoztam, de legutóbb, Hontalan Iván írásának hatásán már elgondolkodtam. Egy színházigazgató – a zalaegerszegi – sorozatos hazugságairól, vagy félrevezetettségéről volt szó (a két lehetőség valamelyike igaz, de mindkettő alkalmatlanná tenné jelenlegi állása betöltésére). Hontalan cikke nyomán sorra kaptam a telefonhívásokat, gratuláltak, vagy épp ellenkezőleg, a szerző kilétét próbálták furmányos módon kiszedni belőlem. A cikkünk olvasottsága szinte minden saját rekordot megdöntött. De mi más érdekes ma, mint a botrány? Hírportálok épülnek erre, ahol a legtöbb cím botránnyal kezdődik, vagy erotikus utalással. A kattintásszám növelése az elsődleges, ebből származik a pénz (a reklámból és a kattintásszámból) és ugye ez a lényeg. De nemcsak a terasz.hu írásaiból lopnak szemérmetlenül, egy újságíró ismerősöm felhívta az ő szövegeit idézőjel, s forrás megjelölés nélkül átvevő, neves újságírónőt, aki különösebb szégyenkezés nélkül bevallotta, hogy nincsen elég ideje, csak ezért teszi.

Amikor Esterházy Péter posztmodern hatásra (vagy a maga szórakoztatásra) alkalmazta regényeiben a jelöletlen idézés eszközét, sokáig értetlenséggel találkozott, mára bevett a módszere, de ezt nem ő találta ki, ha az antik világra gondolunk, akkor dicsőséges tett volt az Iliászból átvett sorokat szervesen beépíteni a saját művekbe. De most nem erről van szó! Ma etikáról beszélni nosztalgikus felvetés, médiaetikát emlegetni pedig kifejezetten köldöknéző attitűd. De hogy ezt a kulturális sajtóban is meg lehet tenni? A kultúra ma a legtöbb sajtótermékben páriaként létezik (dolgoztam tévében, rádióban, újságnál és megtapasztaltam), de azt mégsem hagyhatom szó nélkül, hogy aki mégis ezzel foglalkozik, hogyan teszi azt. Az újságírás nem művészet, hanem szakma! (nem túl nagy nimbusszal rendelkező szakma) A forrásokat illik megjelölni. Illene.

 

Egy másik botrányról, de ide illik ez is: Gáti Oszkárról jelent meg a Kisalföld honlapján egy cikk. Felszólalt a győri színház évadzáró ülésén, elmondta, hogy szakít a társulattal, nyomasztotta a megfélemlítés, megalázottság, a szellemi vezetés hiánya. De nemcsak a győri színházzal, hanem magával a Színházzal is szakított. A döntését a morális válsággal indokolta. Részeg rendezőkről szól és egzisztenciálisan kiszolgáltatott művészekről…

Gáti ma a hatvanas korosztály egyik karakteres színésze. Eztán nem akar színpadon szerepelni. Mert már csak 3-4 szerepet kaphatna. Eltévézget és él a nyugdíjából? Igaza van? A fenét! Legyen dühös, csapjon az asztalra, de aztán tegye a dolgát és játsszon! Asztalt borogatni nagyszerű dolog, s ő ezennel átesett a megtisztuláson. Katartikus élmény, hogy képes erre valaki hatvan évesen. De ne tessék már ennyire patetikusan a mártírt játszani, ha az elmúlt negyven évben ezen a pályán tetszett focizni! Már írtam olyan előadásról kritikát – lesújtót -, amelyet a színházi szakma egyik nagy öregje rendezett. Hónapokkal a kritikám megjelenése után a próbafolyamatról mesélte el nekem azt az egyik benne szereplő színész, hogy a rendezőt mindössze háromszor látták – a rendezőasszisztens dolgozott velük végig – de akkor is kétszer olyan részeg volt, hogy délben azt hitte, már éjfél van, s megkérte az ügyelőt, kísérje haza, mert nem találja meg a szállását és fél a sötét utcán. Regéljek az egymást rendezni hívogató igazgatókról? Álláshalmozó potentátokról? Igen, igaza van Gátinak:

„Megértem, hogy egy fiatalabb ember befogja a száját. Igaz, nemcsak Győrben ez a helyzet. Az egész színházi világ hazug Magyarországon, miközben tombol a dilettantizmus. Akár azt is mondhatnám: mi színészek is hazudtunk reggel délben este. Csak senki nem meri elmondani, mert kirúgják. Nem mer arról beszélni, hogy egy rendező már délelőtt két vodkával és egy pezsgővel a gyomrában jön be a próbára, és aztán nem lehet vele próbálni, mert negyed órán keresztül nem tud mondani semmit"

Ez a válság nem a rendszerváltáskor kezdődött, hanem a kultúránk kezdete óta tart, de legalább folyamatos, s ha nem is termékeny, de még létezünk általa, benne. Jelenleg politikai, gazdasági, morális és művészi válságban élünk. Lezajlott a szekértáborok kialakulása, a megosztottság érvényesül a politikában, leképződött a médiában, a gazdaságban, a művészetben is. Ma ez olyan természetes, mint a rendszerváltozás előtti kettős kódolás. Mint ahogy voltak besúgók, besúgottak és a megrendelők. Ahogy a mindenkori hatalom iránti hűséges kurzusművészek felkérései sem szűnnek meg soha. Megmaradt a világ többértelműsége, de a földi paradicsom ígérete már nem része a poszt indusztriális világképnek. S az a néhány szerencsétlen, aki nem képes azonosulni valamelyik oldallal, ott áll a nem létező középen. Áll, totyog, hadonászik… Létezik harmadik út?

Gáti Oszkár azon kevesek egyike, akinek a neve a színházban minőséget sugall (Gáti József az igazi etalon), nem sztárocska, nem tudni a magánéletéről, egyedül ez a felszólalása „botrányos”. A neve olyan színházi tradíciót jelent, amelyben a szép és érthető színpadi beszéd, a színpadi alázat, a jó kiállás még jelentett valamit.

„ Negyvenévnyi pályafutás után én már megtehetem azt, hogy távozom a színházi életből” mondta Gáti Oszkár. Megteheti? Mi jogosítja fel erre? Mitől lett hírtelen ilyen bátor? A nyugdíjától? Kiszolgált versenylóként fenyegeti a vágóhíd? Nem! Nem is tart még ott, mint az idős Bessenyei Ferenc, amikor bölcsen visszavonult. Gáti még nem teheti meg. Neki a színpadon kell megöregedni. Kevés színészt lehet szeretni az eszéért. A színpadi teljesítmény fontosabb. Viszont a felindultsága jogos, de dühöngje ki magát, egy évre szálljon ki a körforgásból, költözzön egy vidéki tanyára, ahol mezítláb beletaposhat a friss, meleg csibeszarba, mint egy kollegája tette pár éve, vagy vessen krumplit, horgásszon... Gáti teátrális, félórás beszéde után a kivonulása remélem még egy esztendeig sem fog tartani. Claudiusként láttam két éve a POSZT-on – bízom benne nem utoljára.

Kapcsolódó linkek:
   • Gáti Oszkár felszólalása
   • Hontalan Iván borogat a teraszon
   • A Kisalföld eredeti cikke
   

[ Balogh Robert ] 2008-06-01 11:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Rigó Jancsi bemutató Egerben

Hofi naplója

Koncz Zsuzsa

Lévai Katalin: Bábel – Budapest

Eperjesi Ildikó – Olekszandr Kacsura: Sorskönyv a frontról

Sci-Fi filmfesztivál Triesztben

Merő Béla - Egy színházalapítás viszontagságai

Szalay Zoltán fotóalbuma Parti Nagy Lajos képmelléírásaival

Hofi Best Of

X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]