Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

A vadkacsa
[ Katona József Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2019. október 22. kedd    Mai névnap(ok): Előd a - a - a
„Tartályok és plüssmackók”
Manna Galéria
Sipos Barbara és Sipos Marica „Tartályok és plüssmackók” című kiállítását a Manna Galériában (1061 Budapest, Székely Mihály u. 16 ), 2008. március 20-án 17órakor megnyitja WEHNER TIBOR művészettörténész, a kiállítás kurátora. A galéria 2008-as programját bemutatja: S. NAGY KATALIN művészettörténész. A kiállítás megtekinthető 2008. április 6-ig hétfőtől péntekig 14:00-18:00 között.

 
A múlt század kilencvenes évtizedének elején két tatabányai születésű fiatal leányzó indult Budapestre, hogy megkezdje felsőfokú művészeti tanulmányait: a Sipos-nővérek, Marica és Barbara. Aztán mindketten meglehetősen furcsa pályát jártak be: Marica a Képzőművészeti Főiskolán kezdte meg, és az Iparművészeti Főiskola fémműves szakán fejezte be tanulmányait, míg Barbara az iparművészeti üveg-kerámia-szakán kezdett, hogy aztán üveg-stúdiumaival párhuzamosan a Képzőművészeti Főiskola szobrász-szakán is diplomát szerezzen. De visszatekintve az alig tíz esztendőt felölelő pályakezdő periódusukra úgy ítélhető, hogy tulajdonképpen mindegy is, hogy mit tanultak, mert a tanulmányok lezárulását követően eredendő indíttatásaiknak engedelmeskedve mindketten szobrászként jelentkeztek: az első években főként érmekkel, érem-jellegű szobortárgyakkal és kisplasztikákkal. Aztán 2004-ben Sipos Marica Tatán, a Kuny Domokos Múzeumban mutatta be rendkívül különös textil-fém kompozíciókból összeállított önálló kiállítását, majd két évvel később Sipos Barbara jelentkezett önálló tárlattal szülővárosa Kortárs Galériájában, ahol a korábban már Budapesten is figyelmet keltő bronz tárgycsendéletei mellett váratlanul frissen festett táblaképeit is közönség elé tárta.

 
Sipos Marica öntött és szerelt, alapvetően geometrikus jellegű, zárt, néhol megnyitott bronz- és vashasábokra hangolt szobrászati világa a reduktív, minimalista szellemiség szobrászati továbbviteléről tanúskodik. Ám ezt a szűkszavú, nagy, hol sima, máskor érdes síkokból, felületekből és az e síkok, felületek által határolt testek szabályos alakzataiból konstruált, az ipari megmunkálás nyers jellegét sugárzó plasztikai rendet meglepő elemekkel és effektusokkal gazdagította a szobrász: a kemény, szilárd anyagok mellett térszervező, műalkotó összetevőként emelte kompozícióiba az általa korábban is használt szövött, puha textiliákat, és az eddig a modern szobrászatban is csak periférikusan, elvétve alkalmazott folyadékot, a vizet, és térformáló, belső építőelemmé avatta az ezen elemeket aktivizáló, mintegy életre keltő fényt. A hasábok üregeinek, illetve a falra szerelt, megnyitott dombormű-rétegek kis medencéinek, tartályainak víztükrein megcsillanó-visszaverődő, illetve a hasábok réseiben elhelyezett textileken átszüremlő irányított fénysugarak révén hallatlanul izgalmas aura, sejtelmesen derengő tér, a befogadó által feltárandó belső közegben kibomló káprázat összpontosul. A fény-bebocsátó nyílások mintha csatornafedeleket, lefolyónyílásokat, szellőzőrácsokat idéznének: és valóban, a hasábok nyílásai által feltárt folyosókba, belső terekbe pillantva mintha a mélyben járnánk, mintha nyomasztó bezártságban lennénk, mintha a külső és a belső tér végérvényesen összemosódott volna egymással – mintha kint is valójában bent, bent meg a bezártságokban fuldokló kint lennénk. Sipos Marica korábbi műveinek ismeretében, ezen új műegyüttes fényében pontosan kirajzolódhat előttünk, hogy a síkból és a dombormű-térből hogy fordult művészete a valóságos, de látszatszerűségekkel terhelt térbe, és hogy gazdagodott meglepően új plasztikai elemekkel. Vagyis a fiatal szobrász budapesti, a Manna Galéria által prezentált kollekciójának szemlélőiben az tudatosulhat, az rögződhet meg, hogy művei a korjelenségekre áttételeken keresztül érzékenyen rezonáló, szimbolikus jelentésekben és mély megérzésekben dús, leleményes plasztikai hatóerőket életre keltő alkotásokként születtek, születnek meg.

 
Sipos Barbara képegyüttesének megközelítése és értelmezése kapcsán, az önkényes és szubjektív interpretátori feltételezések, a tévedések és tévutak helyett forduljunk magához a művészhez, aki alkotásait néhány évvel ezelőtt így írta le, illetve az alábbi eszmefuttatással okolta meg: „Ember alkotta tárgyakat szeretnék megörökíteni, szobrászati és festői szempontból feldolgozni. Szeretem őket, ezek hordozzák számomra a jelent, majd a múltat, és éppúgy képesek lényegi jelentések hordozására mint a természetes, hagyományos anyagok.” A csapok, mosogatótálcák, flakonok, edények és csészék plasztikai másait megragadó tárgyegyütteseit és a papírból kivágott és hajtogatott tárgyakat, illetve a tárgyimitációkat ábrázoló festői kompozícióit követően, a papírba csomagolt rekvizitumok festett csendéletei mellett megjelentek piktúrájában a papírból kivágott arcok, majd alakok is, s ezt követően a valóságos, hús-vér figurák tünedeztek fel a vásznakon. Tehát a nyílt térből alkotásaival visszavonult az illuzionizmusokban tetszelgő síkba, s munkáin – valóságosan és képletesen is – a rideg és rejtélyes tárgyak helyét és üzenethordozó, szimbolizációs szerepét az emberi alak vette át.

 
Az ülő és álló fiatal nőalak mellett – aki nem más, mint maga a festő – gyakran jelenik meg a képeken a gyermekkora utaló, a valamifajta gyengédséget és eredendő játékosság-áhítást kifejező plüssmackó. A Sipos Barbara által megidézett, tükröztetett nőalak mindig semleges környezetben, téri háttér illetve konkrét közeg, támpontokat adó környezeti jelzések nélkül jelenik meg, s a festői láttatást visszafogott kolorit, tartózkodó, pasztell színvilág élteti, amelyben érzékeny egyensúlyban vannak a festői és a grafikai jellegű eszközök. Ebben az álomszerűen valóságos festői világban keménységek és lágyságok, ridegségek és gyengédségek viaskodnak egymással. A dekoratív felszíni rétegek mögött a gyermekként maradás vágya és a felnőtté válás parancsa, a lappangó érzékiség és a hűvös tárgyszerűség, a személyesség és a festői éntől való eltávolodás gesztusa egyként ott munkál. Sipos Barbara plüssmackós képei szenvedélyesen magukhoz vonzanak és hűvösen elriasztanak maguktól: termékeny bizonytalanság-érzettel ajándékozzák meg a szemlélőt.

Wehner Tibor

MANNA GALÉRIA
nyitva: hétfőtől péntekig 14:00-18:00 között.
Galériavezető: Ónody Ágnes
Székely Mihály – Paulay Ede sarok
1061 Budapest, Székely Mihály u. 16
telefon: +36 20 488 6756
web: www.peterwilhelm.se

[ k.l. ] 2008-03-18 17:02:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Hofi Best Of

X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]