Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Hullámtörés
[ Magyar Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2021. január 21. csütörtök    Mai névnap(ok): Ágnes a - a - a
Autonóm rekesz
előhívás A Mecseki Fotóklub 50 éve 1957-2007 című könyvről és a Pécsi Galéria kiállításáról
Több – bár nem ily fegyelmezetlen - tiszteletkört is megérdemelne az ötven éves, lassan szépkorú társaság, a Mecseki Fotóklub, azonban kevésbé a jubileum, vagy az alkotók, semmint inkább a tevékenység kézzel fogható eredményét, és a szellemiséget tartom méltatásra érdemesnek.

A fény rögzítésére törekvés bármilyen formában - ha a festészetet is ide számítom – több ezer éves emberi tevékenység, immáron kazalnyi irodalommal – így én, mint laikus e területen, ezzel (fotótörténet, fotóelmélet, szakkritika stb.) nem is szándékozom foglalkozni.

A Mecseki Fotóklub indulásakor 1957-ben a fényképészet komoly analóg szakismereteket követelt meg a fotóstól, ezzel szemben a mai kor digitális high tech szintje elért odáig, hogy aki képes egy gombot lenyomni, az szinte bármit le tud fényképezni egészen addig, amíg ki nem fogy az elem, be nem telik gép memóriája. A mai kor fototechnikája az automatizálásából következően összemérhetetlen az ötven esztendővel ezelőttivel. Házilagosan, egy fotószerkesztő program segedelmével, s némi gyakorlattal szinte bármi előállítható, eltűntethető, másolható. Már-már paradox a műalkotásfogalom is, vagy minimum átalakult. A fényképész mesterségbeli tudásából az előhívás folyamata lassanként már muzeális cselekvéssor gyanánt hat, a fényérzékeny film helyett marad a memóriakártya, és a sötétkamrában zajló előhívás helyett az adatmentés, egy tekercs filmre 24-36 fotó fért el, míg a digitális technika megengedi, hogy akár egy színházi előadás alatt ellőjön egy fotós cirka 1500 képet, vagy többet, míg az ujja el nem fárad.

Szász János dr: Kilátás
 
Szász János dr: Egyedül
 
.

A csendéletek, tájképek, zsánerképek és portréktól kiindulva mára erőteljesen csak vizuális nyelven fogalmaznak a MFK alkotói. Dr. Szász János Panel és Hazafelé címet viselő fotója az előhívás című könyvben egy oldalon kapott helyet (ez a könyv szerkesztője, Harnóczy Örs munkáját dicséri), vagy Szász következő, szintén párosítható fotói – Kitekintés illetve Ormánság. Mert e kettősök szinte meg-megszólalnak, ám egy olyan nyelven, amely a vizualitáson túlról nehezen megfogható, hívhatjuk kifejezésmódnak, nyelvhasználatnak, de ennél komplexebb, ezen a párok ironikusan egy történelmi korszak szuggesztív meghatározására képesek, átélhetővé válik a látszólagos ellentét: tyúkól kontra panelház (szögletes otthonok), vagy akár a gangról tekintgető öregasszony és az ólból kileső birka megigéző párhuzama.

Lantos Miklós: Esti fények
 
Halász Rezső: Etűd
 

A csendéletek, tájképek, zsánerképek és portréktól kiindulva mára erőteljesen csak vizuális nyelven fogalmaznak a MFK alkotói. Dr. Szász János Panel és Hazafelé címet viselő fotója az előhívás című könyvben egy oldalon kapott helyet (ez a könyv szerkesztője, Harnóczy Örs munkáját dicséri), vagy Szász következő, szintén párosítható fotói – Kitekintés illetve Ormánság. Mert e kettősök szinte meg-megszólalnak, ám egy olyan nyelven, amely a vizualitáson túlról nehezen megfogható, hívhatjuk kifejezésmódnak, nyelvhasználatnak, de ennél komplexebb, ezen a párok ironikusan egy történelmi korszak szuggesztív meghatározására képesek, átélhetővé válik a látszólagos ellentét: tyúkól kontra panelház (szögletes otthonok), vagy akár a gangról tekintgető öregasszony és az ólból kileső birka megigéző párhuzama.

Az 50 év fotóterméséből válogatott képek között is vannak kiemelkedők. Marossy Istvánné Tejesautója 1961-ből éppannyira rögzített a jelentéshez, mint amennyire függetlenül létezhet tőle. Semmiféle jelentés nem húzódik meg mögötte, alatta, nincsen filozófiai mélysége, hanem egyes-egyedül önmagával azonos, természetes optikai jelenségek összessége, amelyek magukat jelentik, szemben az ennél artisztikusabb Tillai Ernő csendéleteknél, melyek inkább egy-egy festmény kompozícióját idézik. A Tejesautóhoz hasonlóan elemelkedik a könyv béli fotók amúgy is kitűnő minőségétől Dr. Lajos László Kompozíció, 1966 című alkotása. A konkrétságán túl - házormon ottfelejtett lelógó drótok és árnyékuk – a befogadóban lévő mindent antropomorfizáló kényszer belelátat valami egészen mást, akár egy Picasso emberábrázolást is.

A könyvből tudható fotótörténeti adalék, hogy a Mecseki Fotóklub történetén belül a Focus csoport jelentette a megújulást. Ez a fotókészítés szemléletében is tetten érhető. Kovács Attila, vagy Cseri László, de Kálmándy Pap Ferenc is felismerhető stílusjegyekkel saját vizuális nyelvet alakított ki. Kovács könyvbéli fotóin a hétköznapok egy-egy rituáléjának mozzanata látható, s mintha csak egy sportesemény lenne, a levegőben lebeg a szappan és a fogkefe vagy a nadrág. Cseri fotóin az időt és az emlékezést tematizálja, az összekeverhetetlen barnított árnyalatban furcsán meghajlított, deformált emberalakjai mintha a szellemvilágból kerülnének elő. Cseri Képek a családi albumból sorozatában szürke színnel idézte meg a múlt szereplőit, mint papírfigurákat, hasonló módon, de eszköztelenebbül.

Harnóczy Örs: Kompozíció No. 3
 
A Cseri László fotójára épülő könyvborító
 

A könyv szerint a Mecseki Fotóklub harmadik korszaka 1990-től tart napjainkig. Ha elfogadjuk a korszakolást, megállapítható, hogy erőteljesen érezhető az eldigitalizálódás, illetve az, hogy a technika tudás, valamint amit fogalmiságnak, kompozíciónak hívhatunk, kiemel egy-egy amúgy részmozzanatot a képből, s főszereplővé teszi azt. Még mindig fel-felbukkannak olyan klasszikus fotók, amelyek az élményre fókuszálnak, az „ott voltam”, az „én láttam”-ra, így válik kultikussá, ezoterikussá egy-egy ív az épületen, virágon, két csigán. Ide sorolnám Marsalkó Péter portré vagy szociófotóit, Harnóczy Örs és Körtvélyesi László portréit. Felületi sivárságuk által meditációra késztető tájképekkel szerepelt Horváth Gábor és Hámori Gábor az előhívásban.

A Pécsi Galéria kiállításán időzve kezemben a könyvvel, s előttem az eredeti fotókkal megtapasztalhattam az arányok játékát. Körtvélyesi László Aerografikája sokkal erőteljesebben hatott a falon. A legtöbb képet üveg mögé helyezték, a fényes felület alatt a paszpartu tompasága visszaverte a környezetét, így a képek nagyobb részébe a kiállítás-látogató – így én is - magamagát belelátta. Két kép különösen élénk hatást váltott ki, többször vissza kellett mennem dr. Szász János Filmszínház című fotójához, illetve Harnóczy Örs Kompozíció No. 3 . A képek hatásmechanizmusát nehezen tudom megfogni. Mi az, ami miatt ezek jelentették számomra a legtöbbet? Talán Harnóczy és Szász eszköztelensége, letisztultan pontos minimalizmusa. Lehetett volna Kőhegyi Zoltán Marx-Engels című képe is, illetve a kiállításon és a könyvben eltért a cím. Ez a merész, ironikus fotó túl konkrét, bármely címmel is illetem. Feltehetően egy vásáron az ócskapiacon észrevett, egymás mellett heverő tárgyegyüttes. Mégis ez a blikkfangos cím mutatott rá arra, hogy a fotó címe, mint a narrátor az amerikai darabokban befolyásolja a néző és a mű dialógusát. Eljátszottam a címadással, egy-egy kép önmagától eltérő univerzumba lépéséhez elegendő-e egy-egy bemondás szintű névadás. Egy-egy elmosódó, „rossz” fotót megment-e egy név? Vagy egy szép természetfotónak árt-e egy jelenkori poén, mint pl.: Horváth Csaba Mátrix névadása egy harmatos pókhálót ábrázoló fotónak. Ki fog emlékezni tíz év múlva erre a filmre? Vagy Tám László egy névadással egészen pasztelles árnyalatúra lágyítja egyik képét – Apám emlékére –, mely egy pár ócska, időtlenül régi cipőt állít a középpontba. Csíkos Gergely a könyvben Anikó című képe a kiállításon Álomszépen nevet kapott, de a fotót nem a névadás tette érvényessé, hanem a zavarba ejtő, finoman megnyilvánuló szépség.

Nehezen állítható, hogy bármiféle egységesülés lezajlott volna a Mecseki Fotóklubban – legalábbis a kiállításon és az általam ismert anyagokból ez nem szűrhető le -, de a vizuális igényesség folyamatosan jelen van a képeken (nem volt, hanem van, hiszen a fotók, mint a festmények megőrzik a bennük feszülő energiát). Messziről nézvést úgy tűnik, hogy olyan közeg teremtődött a Fotóklubban, amelyben az egyéni szabadság érték, s az autonóm alkotókat egyedül a vizuális minőségre való törekvés köti össze. Kérdés, hogy még meddig?

Kapcsolódó linkek:
   • A Mecseki Fotóklub honlapja

[ Balogh Robert ] 2007-12-29 21:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Szakonyi Károlynak
Mindenek előtt: nem szép félrevezetni a világot! A Németh Lajos lehet, hogy nyolcvankilenc éves, de a Szakonyi Karcsiról senki nem hiszi el, hiába csináltatott magának jó pár éve ilyen szép ősz maszkot. (Kadelka Lászlótól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Covid mentes Ünnepeket Kívánunk!

Wisinger István – Pulitzer

Marton Mária - Ki hitte volna

Szabó András - Torzulás

Hazám-díj 2020

Születésnapi levél - Szakonyi Károlynak

Kétszázharminc éves a magyar nyelvű színjátszás

Ősbemutató Székesfehérváron

A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]