Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Szibéria Trans
[ Örkény Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2020. szeptember 23. szerda    Mai névnap(ok): Tekla, Telma a - a - a
Dal, himnusz, hagyomány
Székely Magda Napon című verséről
Ha van költőnk, aki nem adott ki a kezéből kérdéses esztétikai hitelű munkát, Székely Magda bizonyosan ilyen. Napon című verse ugyanakkor meglepheti az olvasót: sem a biblikus allúziók komorsága, sem az alanyi önreflexió könyörtelensége nem válik benne, mint más Székely-darabokban rendszerint, szövegszervező erővé. A hang, a forma, a motivika másnak tetszik – a (létbölcseleti és esztétikai) tét hasonlónak érezhető.

„Minden tetőről látni a napot.”

Pilinszky János

„Iránytalanul boldog pillanat.”

Szabó T. Anna

NAPON

Az a jó, amikor a láb
tapodhat a forró homokban,
ha napon heverhet a test,
az jó, mikor az ember ott van,
nap, víz, homok, csak az a jó,
ha messze gondtól, gondolattól,
nem élni, csak a bőrön át,
csukott szemmel, az az aranykor.

A mű címe egyetlen szó (ez a lényeget célzó lakonikusság megkülönböztető sajátossága Székely Magda költészetének); az osztatlan szövegtestet egyetlen versmondat alkotja. A verstani megformáltság hasonló egyszerűséget mutat: a négyes és ötödfeles jambusi sorokat (huszadik századi líránk gyakori sorfajait) virtuozitásra nem törő félrímek kapcsolják egybe; soráthajlást mindössze egy helyütt találunk. (Nem szereptelen, de nem is föltűnő poétikai mozzanat ebben az összefüggésben a „tapodhat” és a „napon” áthangzása egymáson, vagy például a „gondtól, gondolattól” eufonikus figura etymologicája.) Ráadásul a – Székely életművében némileg szokatlan – dalszerű megszólalás érzelmi egyneműséggel társul. Legalábbis ez lehet kezdeti élményünk.

A címet adó határozó első olvasatban a vershelyzetet jelöli: a mű a napon heverő test közérzetét tematizálja. De képes beszédként is érthetjük: a versbéli személy a napon, azaz a nap, a fény, a világosság világában helyezkedik el. E megközelítést a szöveg utolsó szavaként külön nyomatékot kapó „aranykor” is támogatja; s a hármas szám háromszori (!) megjelenése is e többletre vonja figyelmünket: a címmel együtt háromszor fordul elő a „nap” jelölő, az „az (a) jó” szerkezet ugyanennyiszer ismétlődik, s az ötödik sor jelenetező fölsorolása („nap, víz, homok”) is három elemet tüntet ki. Eszerint a vers a szakrális szám- és fényszimbolika hagyományába illeszkedik, s az aranykor-mítoszok emlékezetét idézi meg. Az illeszkedés és megidézés azonban nem problémátlan művelet Székelynél.

A Napon vershelyzetén, ha jól értjük, nem a „túlvilági derű fénye” (Vörös István) sugárzik át, mely annyi Székely-verset tesz emlékezetessé; nem is „a derű ritkás sávjai”-ra (Báthori Csaba) nyílik itt horizont. Nem, mert „ritkás sáv” helyett a boldogsággá emelt derű fényei töltik ki a teljes versbéli valóságot; a „túlvilág” pedig – szövegszerűen – meg sem jelenik, ha a jelképiséggel komolyan számoló értelmezés nyithat is efféle jelentésirányokat. Pontosabban fogalmazva: a szöveg egyszerre kínál élményt a világot (például a napon heverve) immanensnek megtapasztaló, illetve az irodalmi alkotásokhoz is a transzcendens létezés hitével közelítő befogadónak; egyszerre tud profán és szakrális lenni. Ezt a fentebb jelzett értelmezési szintek szavatolják. S még valami. A profán (szó szerinti) és a szakrális (metaforizáló) olvasat között a vers átjárást biztosít. Az utolsó szó fontosságát már kiemeltük. Ugyanennyire lényeges (ha nem lényegesebb) a teljes nyelvtani szerkezet kétértelműsége: az „az az aranykor” egyfelől a metafizikus idillként fölfogott vershelyzetet foglalja össze. Másfelől viszont azt állít(hat)ja: csakis az, vagyis az anyagi valóságban elnyert közérzeti minőség az aranykor, nincs más lehetőség, nincs egyéb dimenziója az aranykornak. A mítoszok csak mítoszok. A vallási képzetek csak a képzelet termékei. A transzcendencia csak a nyelv (és a közérzet) színjátéka…

Az én-től (az én-tudattól) való szabadulás, a feloldódás valami nagyobb rendben – akár a természet, akár a természetfölötti rendjéről van szó – retorikailag is jelöli magát: személytelen, szubjektumhoz nem kötődő versbeszéd szólal meg a műben. A grammatikai alanyként a vers közepe tájékán színre vitt „ember” e személytelenség jegyében egyrészt általános alanyként azonosítható. Másrészt az ember mint olyan ontológiáját hozhatja játékba. (Sőt, az „ott van” is több értelmezést enged: lehet pusztán helyi, helyzeti utalás; de hordozhatja a „teljes lényével, önazonos módon van ott” jelentést is.) Az első változat inkább a profán, a második inkább a szakrális értelmezés logikájából következik. A mindkét esetben fönnálló személytelenség, paradox módon, éppen az olvasó személyes részvételére számít. Kockára tenni az ént, kiszolgáltatni magunkat a szöveg igényének, a személyest a személytelennek (avagy talán csak másként személyesnek): olvasóként aligha is volna más választásunk. Profán és/vagy szakrális, immanens és/vagy transzcendens, denotatív és/vagy konnotatív, személyes és/vagy személytelen: a vers talán legfőbb érdeme, hogy miközben olyan ellentétpárok alkalmazására készteti a befogadót, amelyek tagjai egymással kizáró ellentétben állnak, egészében azt sugallja mégis: az ellentétek nem kizárják, hanem kiegészítik egymást; nem fölszámolják, hanem megőrzik egymás elevenségét.

A Napon végső soron olyan – dallá átlényegített – naphimnuszként olvastatja magát, amely nem utasítja el, de nem is tartja egykönnyen hozzáférhetőnek a naphimnusz-költészet tradícióit (illetve az általuk közvetített nyelvi és/vagy metafizikus tartalmakat). Olyan naphimnuszként, amely számol saját műfajának kérdésessé válásával – s e kérdésesség beláthatatlan ígéreteivel.

Kapcsolódó linkek:
   • Székely Magda költészetéről a teraszon

[ Halmai Tamás ] 2007-11-05 09:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Élő online könyvbemutató

Marót Péter 1945 – 2020

Születésnapi levél - Taub Jánosnak

Nemeskürty István, a nemzet Tanár ura 95 éves lenne

Vetró-Rózner-Bereményi: Magyar Copperfield

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]