Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Akropolisz
[ Bárka Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2021. január 28. csütörtök    Mai névnap(ok): Károly, Karola a - a - a
A kompromisszumon innen és túl
Sramó Gábor, a pécsi Bóbita Bábszínház igazgatója
Sramó Gábor (fotó) 1994 óta a Bóbita bábszínház tagozatvezetője, illetve a színház 2004-es önállósodása óta igazgatója, 2007-ben öt esztendőre kapott lehetőséget e pozíció betöltésére. Az önkormányzat döntése nyomán azonban meglehetősen nagy indulatok keletkeztek a helyi bábszakmában. Mindhárom igazgatói posztra pályázó régi bóbitás, Sramó mellett Szabó Zsuzsa és Vajda Zsuzsa is az. A három jelölt közül a társulati szavazáson elsöprő arányban Vajda Zsuzsa nyert, az Önkormányzat mégis a régi igazgató mellett döntött.

A színháza 15 szavazóképes tagja közül hárman szavazták meg Önt. Mi vezetett ide? S Mi vezethet innen tovább? Milyen eredményeire büszke, s mi az, amin változtatni szeretne?

1994-től jobb, s rosszabb időszakaink voltak, főképp személyi változások miatt: betegség, halál, egyetemi felvételi. Többször gondoltuk úgy, hogy most aztán több évre tervezhetünk, de például csak a negyedik alkalomra sikerült szétválnunk a Pécsi Nemzeti Színháztól.

Miért volt olyan fontos szétválni?

A ’80-as években fejkvóta alapján érkezett a támogatás, és a Bóbita nézőszáma sokat számított, ez a ’90-es évektől kezdve megváltozott, már nem számított a létünk. 1996-ban a minisztérium kedvező anyagi helyzetbe hozta volna az önállósuló bábszínházunk, de az akkori intézmény-összevonó hangulatban az Önkormányzat nem támogatta a kívánságunk, egészen 2004-ig, amikor pedig egészen más anyagi kondíciókkal indítottunk.

Önben hogyan csapódtak az elmúlt hónapok viharai?

Nyáron jutott időm a belső összegzésre. Talán hiba volt, hogy nem lobbiztam magamért sem a társulaton belül, sem az önkormányzatnál. Másoktól azt hallottam, hogy jól fekszem az önkormányzatnál…. A választás után leültem beszélgetni a kollegákkal, a szerződésük független volt az én megválasztásomtól, a színészeken kívül mindenki határozatlan idejű szerződéssel van…

Hárman távoztak, ha jól tudom.

A feleségemen kívül egy olyan ember is, aki rám szavazott, de csak azért távozott, mert külföldre ment dolgozni, anyagi okok miatt. Egyetlen ember volt olyan, aki nem rám szavazott, és karakán mód távozott is – Varga Péter, színész. De azért annyira nem mérgesedett el a viszonyunk, mert négy előadásunkban továbbra is játszik. A szerződésekben még véletlenül sem akartam visszaélni a helyzetemmel. Januárban is távozott egy tagunk, a létszámleépítési kötelezettségünknek így – 19-ről 17 főre – eleget tudtam tenni. Még egy változás lesz a társulatban, a műhelyből Venczel Erika családostul Németországba megy, azt a státuszt sem fogom betölteni.

Már többször nyilatkozta nekem azt, hogy többet pályázaton nem indul, több Nemzetközi Felnőttbábfesztivál szervezést ilyen anyagi kondíciók mellett nem vállal…

Igen. Folyamatosan az lebeg előttem, milyen perspektívát tudok adni a kollegáknak, vagy ennek az intézménynek. Felmerült bennem az, mi lenne, ha nem pályáznék Ez nagyon lélekölő. Ha összeállni látszott a csapatunk, mégis széthullt. Velem együtt vagyunk 17-en, s pár vendégszínész. Ha ebből a társulatból elmegy valaki, azt megérezzük. Korábban – még bábtagozat-vezetőként - egyéves szerződéseket kaptam, úgy hogyan lehet távlatokban gondolkodni. Most az öt évvel már lehet valamit kezdeni.

Vidéki összehasonlításban hogy áll a Bóbita? Győr, Debrecen, Kecskemét…

Az utolsók között kullogunk, egy-két színház van csak mögöttünk. A Bóbita neve mégis jelent valamit, a város is büszkélkedik velünk. Mi más lehet a célunk, mint ott lenni az első harmadban.

Merre indul a színház? Az amatőr színvonal felé? A felívelő, ma már legendás előadásokkal jellemezhető szakasz után külső szemlélőként úgy tűnik, elkezd leépülni a Bóbita mítosz.

Cantata profana (1981)
 

Az amatőr korszakot a KI MIT TUD győzelem fémjelzi. Nem volt előzményünk, különlegesnek tűntünk, és akkor fogalmunk sem volt, kik báboztak például Lengyelországban – ezt ma már tudjuk. A kimagasló felnőtt-előadásokra emlékszünk, két-három évente születtek, nem repertoárkényszerből. A gyerekelőadások kevésbé maradtak meg a köztudatban, én 1984-től itt dolgoztam, Lulu bá’ utolsó korszakában, az akkori gyerekelőadásokra nem mindig lehettünk túl büszkék, komoly feszültség keletkezett a társulat és Lulu bá’ között, hogy meg kellene újulnunk. A ’80-as években már nem születtek meghatározó előadások, a ’73-as Emerson, Lake and Palmer előadást én 1987-ben vettem át, amikor mentünk Finnországba, vagy a Kalevala, ’76-ben született, de még 1989-ben is játszottuk. Az amatőr létet nem terheli az üzemkényszer. Nagyszerű ötlet volt 1976-ben Pink Floyd zenére rusztikus bábokkal Kalevalát játszani. Mások voltak a viszonyok, például egyetlen hivatalos bábszínház létezett összesen az országban.

Ha a közelmúlt jelentősebb előadásait veszem számba, akkor a rendező vagy más színházból érkezett – Kovács Géza, Vörös szakáll -, vagy külföldről jött, vagy épp ott végzett, vagy kőszínháziból érkezett, gondolok itt Hargitai Ivánra, s a Gulliverre. A színház belső ereje kevéssé mutatkozik meg.

A kalózkapitány és a tengerek királya (2000)
 

Ha a statisztikát nézem, díjakat, külföldi turnékat… Akkor jól állunk. Ha végignézem, hogy 1994 óta kik dolgoztak itt, akkor nem állítható, hogy bezárkóztunk volna. A Blattner-díjasok, a szakma krémje dolgoztak nálunk, de sajnos ezek az előadások felemásan sikerültek. A közönség szerette az előadásokat, de a kritika lehúzta őket.

Többször jártam úgy, hogy egy elsőre kiugró színvonalú előadást fél év múltán újra néztem, s csak azt láttam, hogy szétesett.

Előfordulhat, ez az üzemszerűség átka, elmegy egy szereplő…

Miért mentek el sorban az ügyesebb színészei? Ez egy szegényház?

Igen.

Ebből adódik, hogy Német- vagy Olaszországba mennek a bábosok, ki tudja, mit csinálni?

Anyagilag nem nagy perspektíva bruttó 100-120 ezres fizetésből 80-90 ezret kézhez kapni, megjegyzem, igazgatóként 130 ezret keresek. Az a baj, hogy tudom, hogy 13 éve vezetem a Bóbitát, s illett volna már váltani 7 év után. Egzisztenciális oka is volt a maradásomnak, de ennél sokkal fontosabb, hogy perspektívát látok a Bóbita bábszínház előtt. Ami tervet a 2010-es EKF évre letettünk Ujvári Jankával az Önkormányzat asztalára, azt meg kellene csinálni. Az új épület, az egykori DOZSÓ helyén, nem csak bábszínházat jelentene, hanem bábos játszóteret, bábmúzeumot, kézműves foglalkoztatót, négy termet, ahol összművészeti befogadóprogramot is tudunk folytatni... Ezért pályáztam, ezt szeretném végigvinni. Azt gondolom, ez az én utolsó időszakom. Erre készülök. Gondolkodom azon is, hogy amit megtanultam, hogyan lehetne átadni. Szerencsére a szakmában jelentkezett egy új generáció. Egy 28-30 év körüli csapat, képzettek, tehetségesek… De a színházvezetés nem abból áll, hogy valaki nagyszerű rendező. És fordítva. Meg kell tanulni.

Az utódlás előtt még egy kellemetlen kérdés. Kevéssé értem az Ön pályájában a kompromisszum-készségét. Illetve ennek szinte – ma divatos szóval élve - határtalanságát. Én nem mentem volna bele olyan kompromisszumokba, amelyek a Felnőttbábfesztivál életben tartása igényelt Öntől. Személyi kölcsönt vett, hogy fizetni tudjon, és így is szinte fél költségvetésből valósította meg, 29 millió helyett 16-ból. Művészeti szempontból nem tartom vállalhatónak az 50 %-os költségvetéssel megvalósított terveket.

A Felnőttbábfesztivál megnyitója 2007-ben
 

Igaza van. Nehéz erre okosat mondani. Nem vagyok olyan harcos alkat, amilyennek gondoltam magam. A kollegáim is kinevetnek néha, hogy naiv vagyok. Miért nem lépek fel indulatosabban a fenntartókkal szemben, miért nem csapok az asztalra? Bennem az van, ha józan paraszti ésszel elővezetek valamit, akkor csak megértik, s elfogadják. Így már számtalan alkalommal vallottam kudarcot. Ez nem hat. Apám volt ilyen lelkületű, hogy akkor is megcsinálom, ha beleszakadok. Az előző Fesztivál után is azt éreztem, hogy nem veszek fel több személyi kölcsönt emiatt. Nekem nem az igazgatóválasztás miatt voltak álmatlan éjszakáim, hanem a fesztivál miatt. De két hete elküldtem az önkormányzati kulturális vezetésnek, és az országos szakmai vezetőknek is egy levelet, hogy a jelenlegi metódus nem mehet így tovább, főleg 2010-re nézve, Világfesztivált szervezve a Nemzetközi Felnőttbábfesztiválból. Várom a válaszokat. 120 milliós költségvetést terveztem.

A Bóbita költségvetése mennyi?

50 millió, jegybevétellel 60 is összejön. Én nem kiszállni szeretnék a szervezésből, de ez nem egy bábszínház-igazgató feladata. Előválogatóra sem jutott a költségvetésünkből. Nagy kompromisszumot kötöttünk. De a fesztivál jól sikerült…

Úgy hogy nem jöttek el a lengyelek, a spanyolok…

Több szempont van a fesztivál értékelésére. Szervezési szempontból tökéletesen sikerült lebonyolítani a fesztivált, nem volt ötpercnyi csúszás sem, de nem jött el a spanyol társulat, amely megváltoztatta volna az egész fesztivált, a díjázást is. Késedelmesen tudtam csak szerződést küldeni, így brazil turnéra mentek. A wrozlawi társulat májusban mondta le a fesztivált, egy furcsa zavart levélben. Máig sem értem, miért.

Szóval hiányérzettel, de megmaradt a Felnőttbábfesztivál. A Bóbita Bábszínház jövőjét kikkel képzeli? A Bóbitából indult Schneider Jankóval és korosztályával?

Schneider Jankó alszik
 
Rigócsőr király
 

Igen. Jankóék bábszínészi osztálya megmozgatta a bábszínházi világot. Többen rendezéssel is foglalkoznak, erős világot jelenítenek meg. Velük együtt indult néhány külföldön tanult rendező is – Csató Kata, Veres András, ők Lengyelországban, Kuthy Ági Berlinben végzett.

Ő rendezett is itt már, Zalán Tibor Rigócsőr királyát, remekül mozgatta a társulatot.

Igen, erre az előadásra vagyok a legbüszkébb a közelmúltból, és ezt az előadást a szakma is szereti, szerencsére. Számítok is Kuthy Ágira. Schneider Jankó is fontos ember számomra, hiszen a Bóbitából indult, remélem Pécsett is sikeres rendezéssel mutatkozik be (Lúdas Matyi). A 2009-10-es évadot ezeknek a fiataloknak szeretném adni. Egyszerre kell városi intézménynek lennünk, s gondolni az ide érkező külföldiekre. A Felnőttbábfesztiválra szöveg nélküli felnőtt előadást is létre kell hoznunk, és hasonló gyerekelőadást is.

Mikorra várható a Bóbita költözése a zöldfedeles épületbe, az egykori DOZSÓ-ba?

Az első időpont 2009 ősze volt, ez lenne az ideális számunkra, be tudnánk üzemelni az épületet.

Ehhez újabb státuszok is szükségesek.

Igen, még legalább hat fő, így huszonöt munkatárssal már tudna működni a ház. Mindenhol ezt írtam le. Hiba lenne többszáz millióért felépíteni egy épületet, s nem tudnánk működtetni. Hiszen a kétszemélyes bábszínház is bábszínház. A MárkusSzínház két emberrel is remek előadásokat tud létrehozni. De az egy más színház. Más a szakmai besorolása.

Említette a MárkuSzínházat, a Pilári-Vajda házaspárt, akik megítélésem szerint Pécsett messze a legmagasabb szakmai színvonalat képviselik, de említhetnék még más egyszemélyes, vagy párfős társulatokat, amelyek a Bóbitából eredeztethetők: Szabó Zsuzsát például, aki szintén nívós előadásokat hoz létre, vagy az Ördögszekér Kompániát a Rozs Tamás-Varga Orsolya házaspárral, vagy Dékány Ágnest… Nem járna jól Pécs város gyermek és felnőtt közönsége, ha a Bóbita felvállalna egyfajta integrációs szerepet, hangsúlyozottan a befogadószínházi programmal?

Felajánlottam Piláriéknak pár éve havonta egy vasárnapot, amelyet azzal utasítottak el, hogy a különállásukat meg szeretnék tartani, hogy ne olvadjon össze a nevük a Bóbitával. Az emberek nem odafigyelők, mert ha nálunk történt valami, azt velünk azonosítják, így nyerhetünk, de veszíthetünk is…

Illuzórikus a részemről, hogy azt gondolom, hogy ezt a különféle művészeti irányba haladó társaságot fel kellene vállalnia a Bóbitának?

Kettőn áll a vásár, bár most lehetne azt mondani, hogy a személyem ebben akadály. Megtanultam igazgatóként, hogy sohase mondjam az, hogy soha. Az elmúlt időszakokban komoly feszültségek keletkeztek, amelyek többnyire el is múltak. Nem gondolom azt, hogy bárkit kizárnék a Bóbitából, még a MárkuSzínházat sem. Anyagi határaink viszont vannak befogadóként. Ha a jegybevételből nem tudjuk kifizetni az előadást, akkor intézményvezetőként nem tehetem meg, hogy meghívjam őket. Lesz még alkalom arra, hogy a vitás ügyeket megbeszéljük. Olyan régiek a kapcsolatok, hogy nem szeretném, hogy megszakadjanak. És ahhoz, hogy az új épületünk jól működjön, meg kell töltenünk élettel, befogadóként is kell működnünk.

[ Balogh Robert ] 2007-10-20 11:13:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Szakonyi Károlynak
Mindenek előtt: nem szép félrevezetni a világot! A Németh Lajos lehet, hogy nyolcvankilenc éves, de a Szakonyi Karcsiról senki nem hiszi el, hiába csináltatott magának jó pár éve ilyen szép ősz maszkot. (Kadelka Lászlótól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Covid mentes Ünnepeket Kívánunk!

Wisinger István – Pulitzer

Marton Mária - Ki hitte volna

Szabó András - Torzulás

Hazám-díj 2020

Születésnapi levél - Szakonyi Károlynak

Kétszázharminc éves a magyar nyelvű színjátszás

Ősbemutató Székesfehérváron

A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]