Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

A vadkacsa
[ Katona József Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2021. január 21. csütörtök    Mai névnap(ok): Ágnes a - a - a
A Mester Arca
Kitano filmek az Uránia moziban
Takeshi Kitano, az idén 60 éves japán filmrendező, akinek a filmjeiből októberben sorozatot vetít a pécsi Uránia mozi, egyike azoknak a manapság divatos filmeseknek, akiket a filmművészet „fenegyerekeinek” is szoktak mondani. Néha a japán „Tarantino”-ként emlegetik, ami ellen ő tiltakozni szokott, mondván, hogy inkább fordítva áll a dolog: valószínű, hogy néhány Kitano film hatással volt Tarantino alkotásaira.

Robert Rodriguez, akinek a Terrorbolygó c. filmjét mostanában mutatják be a magyar mozikban, egyenesen azt állította, több nyilatkozatában, hogy ha valaki eredeti, új egyéniség akar lenni a film világában, semmiképpen ne vesződjön azzal, hogy a klasszikusokat tanulmányozza, és hagyományos filmgyártási technikákat tanul.

Kitano sem a klasszikus iskolán felnőtt filmes, és egyesek szerint eredeti ötleteinek forrása sok esetben a „hozzá nem értése” volt, a filmes tanulmányok hiánya. Szerintem, a dolog nyitja az lehet, hogy, ha valaki kreatív, eredeti tehetség, kis szerencsével figyelemreméltó dolgokat hozhat létre, ha nem is a szakma klasszikus értelemben vett mestere.

Takeshi Kitano
 

Kitano eredetileg mérnöknek tanult, de egyénisége, melynek jelszava talán a „figyeljetek rám” hamar elvonta ettől a pályától. Komikusként fellépett bárokban, televíziós műsorvezetőként dolgozott, majd kapott néhány filmszerepet is. Később rendezőként megmutathatta egyéniségét.

A filmművészet terén, szerintem súlyos balesete indította el. Igaz, hogy már előtte is rendezett egy-két filmet, de jól átgondolt, egyéni stílusa, az élet dolgaival szemben tanúsított filozofikus elmélyülése ez után figyelhető meg igazán. Az történt ugyanis, hogy ez a vidám, bohém figura, nagy sebességgel nekimotorozott egy falnak, és alig tudták megmenteni az életét. Teljesen összetört, alig maradt ép porcikája és egy ideig kómában feküdt a kórházban. Amikor lábadozott, egy ideig tolókocsival tudott csak közlekedni. Felépülése után készítette el a „Tűzvirágok” (Hanabi) című filmjét, mellyel 1997-ben, a Velencei Filmfesztiválon Arany Oroszlán díjat nyert el. A film egyik hőse (nem a főhős, ez inkább csak egy mellék szál a történetben) egy rendőr, aki súlyosan megsérül, tolókocsiba kerül, és életének új értelmet ad, hogy festeni kezd: érdekes, eredeti, egyedi képeket. A figura elég világosan utal Kitano megváltozott életére.

Tűzvirágok
 

Az igazi rajongók szerint Takhesi Kitano művészetének csúcspontja maga a mester, amikor megjelenik a filmjeiben és ráközelít a kamera. Ehhez tudni kell, hogy a baleset után jól-rosszul összefoltozott Kitano elég különös látvány, főként az arca. Ez a merev és torz arc maszk szerű, (mint a régi japán, vagy európai színházakban a maszkosok?) Csak néhány dolgot tud kifejezni, pl. tud vicces lenni, főként torzsága, asszimetriája révén, persze ez a viccesség nem a felhőtlen, örömteli humor, inkább olyan fanyar humor, mint Chapliné, és tud haragvó, dühös leni. Azt is kiválóan fejezi ki, ha nagy pszichés nyomás alatt álló embert mutat. Nem kis mértékben valóban erre épül a filmművészete, ugyanis kidolgozott egy olyan metódust, amelynek a lényege, hogy dramaturgiai eszközökkel felépít egy szituációt, és ennek egy adott pontján a közepébe helyezi saját figuráját, a kamera ráközelít az arcára.

Michelangelo Antonioninál sokszor a táj fejezi ki a szereplők érzelmi világát. Ha a főszereplők kiábrándultak, bánatosak, kopár sivatagi tájon mászkálnak, ha szerelmesek, lombos fák közé mennek, dús fűben heverésznek. Kitanonál viszont, ha egy szituáció humoros, és meglátjuk azt a furcsa arcot, felnevetünk, vagy éppen ellenkezőleg, a cselekmény feszült, drámai, egyszerre csak ráközelít a kamera az arcára, a dolog működik, a nézőtéren ülőknek megakad a lélegzete, ereikben szinte megfagy a vér. Ehhez jön még az ő sajátos tikkelése, egy arcizom önkéntelen rángatózása, ami állítólag szintén a balesetből maradt vissza, de szerintem, már tudatosan alkalmazza a filmjeiben, ha nagy lelki tehernek kitett ember gyötrődését akarja láttatni.

Szamuráj
 

Különösen nagy bátorság volt tőle, hogy megrendezte és a főszerepet is eljátszotta a Szamuráj (Zatoichi) című filmben. Itt, mint legyőzhetetlen akcióhős szerepel, és az ő figurája olyan éles ellentétben áll az amerikai filmeken felnőtt fiatalok akcióhősökről alkotott képével, hogy az már önmagában is elegendő feszültséget teremt ahhoz, hogy érdekessé tegye a filmet, nem is beszélve még számos figyelemreméltó ötletről, ami felbukkan ebben az alkotásban. A kissé hajlott hátú, görbe lábakkal botorkáló öregember mókás figura, de ha küzdeni kell, a legvadabb kegyetlen harcossá válik. A gyorsan lepörgő, rövid akciójelenetek, amelyekből bőven van ebben a filmben, annyira precízen, sőt talán briliáns módon kidolgozott részek, hogy mindenki könnyen megfeledkezik arról, hogy a főhős az imént még egy szerencsétlen, ugyanakkor vicces figura volt.

Mindezek mellett meg kell jegyezni, hogy Kitano nem csak saját színészi teljesítményére építve tud alkotni. A bábok című, festői szépségű filmjében saját maga nem szerepel, de a rá jellemző gondolkodásmód az egész filmet átitatja és varázslatossá teszi.

Reméljük, a még nem túl idős (japán viszonylatban meg pláne nem idős) Kitano mester még jónéhány filmmel lep meg bennünket.

[ Albert Endre ] 2007-10-08 20:10:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Szakonyi Károlynak
Mindenek előtt: nem szép félrevezetni a világot! A Németh Lajos lehet, hogy nyolcvankilenc éves, de a Szakonyi Karcsiról senki nem hiszi el, hiába csináltatott magának jó pár éve ilyen szép ősz maszkot. (Kadelka Lászlótól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Covid mentes Ünnepeket Kívánunk!

Wisinger István – Pulitzer

Marton Mária - Ki hitte volna

Szabó András - Torzulás

Hazám-díj 2020

Születésnapi levél - Szakonyi Károlynak

Kétszázharminc éves a magyar nyelvű színjátszás

Ősbemutató Székesfehérváron

A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]