Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Szabadság-hegy
[ József Attila Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2020. március 28. szombat    Mai névnap(ok): Gedeon, Johanna a - a - a
Elment a „La subretta Aniko”
Felföldi Anikó 1938. április 28. – 2020. január 7
A MASZK Országos Színészegyesületének ügyvivője és szélmalom harcosa volt. A színházban Maminak hívták. Nem kérdezték, hogy lehet-e. Tudták: a Felföldi igent szokott mondani, mindenre. Most mondott először nemet igaz, ezúttal az életre.

A Trieszti Operettszínházban történt, néhány évtizede. A Bál a Savoyban premierjén, a színpadra hulló virág koszorúkból a legszebbet, Felföldi Anikó, - mint Daisy Parker -, átnyújtotta a páholyban tapsoló Bársony Rózsinak. A trieszti újságok másnap a címlapjukon hozták: Operettországban megtörtént a trónöröklés. „La subretta Aniko” hazatérvén Triesztből, lefordítatta az összes róla megjelent cikket, kritikát - hiszen a szerepen kívül, nem tudott olaszul egy szót sem -, és bevitte a pesti Operettszínház művészeti titkárságára. Ha ki nem dobták, most is ott van valahol. A kutya sem olvasta el. Azt hiszik, olaszul van.

 
Felföldi a Külföldi - mondták róla az idő tájt, mert őbenne volt a legtöbb utazott-repült kilométer. Mindenhová elment, mindent elvállalt, mindenre igent mondott, hát hívták is mindenhová. A Magyarok Világszövetségének koncertnek szépített haknijaival körbejárta néhányszor a magyar-lakta világot. Ő volt a „Köztes”. Simándy és Sinkovits között egy kis sanzon, operett vagy próza. Esetleg Sinkovits és Sas között az Ej-haj Boldizsár. A legegyszerűbben körbeírható magyar színésznőre nem találtak idehaza skatulyát. Szépnek tehetséges volt, tehetségesnek kihívó, kihívónak hűséges. Tizenhat évig várt az „emberére”, ahogyan ő hívta Körmendi Vilmost, a társát. Nem akartak felperzselt családot, keserűvé tett gyerekeket tudni maguk mögött. Évtizedeket dolgoztak együtt aztán éltek, míg csak Vili meg nem halt. A Balatonon őslakosnak számítottak, mint a szárcsák. Az első vitorlásukban csak ülni lehetett. A későbbiben már állva elfértek. Annak a néhány centinek köszönhetően, amit elszívott a csontjaikból az élet. Minden jó valamire. - röhögött ilyenkor harsányan a Felföldi, mert sok éve sors-iránytűnek használja ezt a mondatot. Minden arra jó, hogy tanulni lehessen belőle és élvezni - nem utolsó sorban. Szomorú emberből rossz színész lesz - ijesztgette magát sokszor, amikor pedig minden oka meg lehetett volna a bánatra. Nem fogott ki rajta mégsem.

 
Otthonról egy operaénekesnek készülő mama és egy mérnök papa mutatós kislányaként azt tanulta meg: munkával majdnem minden elérhető. Már a gimnáziumban modellként dolgozott és statisztált a Nemzetiben. Aztán egyszercsak ott találta magát a szocialista Budapest első szépségversenyén, az Állatkertben - mert hol másutt. Tetőtől talpig red-októberbe öltöztetve is sikerült harmadiknak lenni. A helyezésnek egy sikertelen színművészeti felvételit, és egy kecskeméti majdnem-bemutatót köszönhetett. Simon Zsuzsa az akkori rektor, úgy látta, hogy a felföldi-fazon nem lesz áruképes a korszellemtől áthatott színpadokon, és kirúgta a harmadik felvételiről. Kecskemétre hívták, ahol Csorba István: A Balaton szépe című zenésdarab főszerepét próbálhatta a bemutató napjáig, amikor is hirtelen Krencsey Marianne állt be helyette. Akkor azonnal elment a kedve az egésztől, és ha Fejér Imre direktor - az álltakerti zsűri egyik tagja - nem hívja a Vidám Színházhoz, akkor Felföldi megbecsült és nyugalmazott tagja lehetett volna a mérnöki kamarának, mert az lett volna belőle. Egy racionális, pontos, kreatív, megbízható gépészmérnök. Ehelyett elment ugrálni a deszkákra. Élete első bemutatója a Florentin kalap volt, amelyben negyedmagával szökdécselt egy mosóporos dobozban, amiből csak a táncos lába látszott ki, mert így volt poénos. A következő évadban megmutathatta a fejét is, az utána következőben pedig, főszerepet kapott a Nyolc nő című zenés darabban. Amikor Mányai Lajos, a partnere megkérdezte tőle, mit szeretne premierre, Simon Zsuzsát kérte, - Mányai feleségét - az első sorba, középre. Hadd láthassa a saját szemével, mennyire nem áruképes a Felföldi. A kis bosszú is édes tud lenni, ha szívből jön.

 
Éppen csak megmelegedhetett a sikerben, már küldtek is át érte az Operettszínházból, mert Lehoczky Zsuzsától kellett átvennie a Csókolj meg Katám! Biancáját. Lehoczky szülni ment, és ezzel elkezdődött Felföldi életének beugrásokkal, szerepátvételekkel, másodszereposztásokkal tarkított operettszínházi karrierje. Alig merte aláírni a szerződését, úgy érzete: még nem áll készen arra, ami az Operettben várja. Nem végzett főiskolát, nem ment jól férjhez, csak magára számíthatott. Mérlegelt: akkor kell menni, amikor hívják. Ment. Ugrásra készen beállt a sorba, figyelt, tanult. Táncot, szöveget, kottát, meg azt, hogy nem megsértődni, hanem dolgozni kell. Nem méricskélni, hanem belevetődni. A közönségnek édes mindegy, hogy ő hanyad szereposztásban játszik. Ha neki öröm és boldogság, a nézőknek is az lesz.

Felföldi játékban meglelt örömét nem tudta semmi és senki elrontani. Pedig próbálta. Kitanulta az Operettszínházat töviről-hegyire. A primadonnai szeszélyeket, az előre leosztott sikereket, a klakkereket. Nem zavartatta magát. Musicalt játszott már akkor, amikor körülötte a kolléganők még az operetti csipkékből próbálták átmenteni magukat. Mindenhonnan kilátszott ezért sokáig tűrte, hogy eléálljanak. Színészi hazárdőr lett. Mindenre igent mondott, mert nem akart lemaradni semmiről. Játszani akart, szerepeket tudni maga előtt és a háta mögött. Néhány nap, esetleg két hónap alatt, bármit meg lehet tanulni- gondolta. Lovagolni, síelni vagy németül a My fair lady Elizáját. Ha az Operettben nem tehette magyarul, megtette máshol. Ahol ő kellett. Az NDK televíziójában. Egy szót sem tudott, a szövegén kívül. De már várta a következő forgatókönyv, egy amerikai musical, Gojko Mitic-csel a főszerepben. Felföldihez sámlira állt a kis jugoszláv indián.

 
Évekkel később Bodrogihoz, a Bál a Savoyban tévés változatában, neki kellett leguggolnia. Nem bánta. Az olaszországi siker, a trieszti Bál a Savoyban, égből pottyant ajándékként koronázta meg, addigi türelmét és állhatatosságát. Operettország uralkodói maguk közé emelték, és igazságot szolgáltattak. Megkapott mindent, mint a legkisebb királylány. Még azt is, hogy a pesti Operettszínház végül csak kihozta a Bál a Savoyban-t, és Daisy Parkert megkaphatta első szereposztásban. Hepiend, mint az operettben szokásos.
Felföldi tudta, és nem is felejtette el, mi az ára a hepiendnek. A MASZK Országos Színészegyesületének ügyvivője és szélmalom harcosa volt. Járta az országot, ahol fellépett, ott színházat is nézett. Ismert mindenkit, tudott mindenről. Intézkedni próbált, segíteni. Törvényeken kívül helyezte magát, mert már nem ő a fontos. Hanem a vesződő korosztály, az öregedő magányosok, akikre nem várt senki tizenhat éven át, és azon is túl. Álmában számítógépes tanfolyamot tartott a MASZK-ban, hogy aztán megalapíthassa az országos, virtuális színészotthont, ahol esténként massenger-ezve, videotelefonon tarthatta volna a lelket, az elnehezülő kollégákba. A valóságban tárva nyitva állt az öltözője ajtaja, hogy ki-be járhasson rajta az operettszínházi fiatalság. Akinek ő hol anyja, hol nagyanyja, szereposztás és igény szerint. A színházban Maminak hívták. Nem kérdezték, hogy lehet-e. Tudták: a Felföldi igent szokott mondani, mindenre.

Most mondott először nemet igaz, ezúttal az életre.

[ Sándor Erzsi ] 2020-01-16 00:20:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Sík Ferencnek
A Gyulai Várszínházi tevékenységed a magyar színháztörténet ARANY OLDALAIRA kerültek! VALÓDI NEMZETI SZÍNHÁZ-i programot valósítottál meg, meghívtad a határon-túli nagyszerű szerzőket, rendezőket, kitűnő ősbemutatók sora jött létre, amelyek egy részét 1985-től a Nemzeti Színház rendezőjeként "beloptad" a fővárosi színpadra.
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Shahid Nadeem -

Születésnapi levél - Sík Ferencnek

Felhívás

A Békéscsabai Jókai Színház a veszélyhelyzet idején

Budapest Bábszínház Youtube-on

Március 20. a gyermek- és ifjúsági színházak nemzetközi ünnepe.

Művészeti Díjak 2020

Március 15.

A POSzT idei versenyprogramja

Max von Sydow is elment

McCoy Tyner a legenda elment

A „Gyilkos” ismét lecsap

Az örök látogató Konrád György

Kálmán Györgynek (95)

Meczner Jánost búcsúztatta a Budapest Bábszínház

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]