Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

OFF Társulat - Arborétum
[ Millenáris Teátrum ]
fotó Ajpek Orsi
 
Dátum: 2019. október 22. kedd    Mai névnap(ok): Előd a - a - a
Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence
Sztárok és szuper (rock)sztárok, tiltakozás, viták, politika, gazdaság, emigráció, jogok és civilek harca – ezek voltak a fő jellemzői a 76. Velencei Filmfesztiválnak.

A többség által befutónak tippelt An Officer and a Spy, Roman Polanski filmje a zsűri nagydíját kapta, az Arany Oroszlánt Todd Philips Joker-e vitte el. Már a kezdetekkor vita támadt a zsűriben is Polanskit illetően. Lucrecia Martel, a zsűri elnöke kijelentette: „Nem fogok felállni és tapsolni Polanskinak”. Alberto Barbera művészeti igazgató viszont így reagált: „Külön kell választani az embert és a rendezőt.” Arról nem támadt vita, vajon egy zsűrielnök tehet-e ilyen kijelentést egy versenyben lévő film rendezőjével szemben, aki az alkotása megmérettetését várja. A sajtó többségének véleménye szerint a Joker elsősorban a főszereplő Joaquin Phoenix elképesztően remek alakítása miatt inkább a Coppa Volpira lett volna érdemes.

Az Ezüst Oroszlán, a zsűri nagydíja mintegy vigaszdíjként jutott tehát Polanskinak, aki személyesen nem jelenhetett meg a díjátadón, helyette felesége, Emmanuelle Seigner vette át a díjat, aki derűsen és lakonikusan reagált a férje körül kialakult vitára és inkább azt hangsúlyozta, Polanski mennyire örül az elismerésnek.

 
A legjobb rendező a svéd Roy Andersson lett A végtelenségről című alkotásával. Ugyanolyan nagyformátumú mű a mostani is, mint a 2014-es Egy galamb leült egy ágra, hogy tűnődjön a létezésről, amely akkor Arany Oroszlánt ért. Eredetiségét, fekete humorát most is megőrizte, de mint a korábbi filmje esetében, most is rejtély, mi motiválta témaválasztását.

Nem volt egyértelmű fogadtatása a legjobb férfialakításért kapott Coppa Volpi díjnak, amit Luca Marinellinek ítéltek a Martin Eden című filmben nyújtott alakításáért. A Jack London adaptáció rendezője Pietro Marcello. Noha Marinelli kiválóan oldotta meg feladatát, a Joker főszereplője verhetetlen. A közönség hasonlóképpen reagált a legjobb női főszereplőnek juttatott Coppa Volpi-ra is, amelyet az örmény származású francia színésznő, Ariane Ascaride kapott a Gloria Mundi-ért (rendezője a férje, Robert Guediguian), holott sokan úgy vélték, inkább Scarlett Johansson érdemelte volna ki a díjat a Marriage Storyért (rendező Noah Baumbach), ha már nem akarták az örök kiváló Meryl Streepet jutalmazni, aki ragyogó volt Steven Soderbergh Laundromat című filmjében.

 
Olasz film kapta az egyik legnagyobb tapsot a vetítések során: Franco Maresco (La mafia non é piú quella di una volta) A maffia már nem az, ami volt. A rendező – nem először a fesztiválok történetében – nem jelent meg a vetítésen, azzal mentette ki magát, hogy túl sok a munkája a készülő új filmjével kapcsolatban, de közeli munkatársai tudják, mennyire ódzkodik a fesztiválok csillogásától, a színpadra lépéstől. Mindenesetre filmje a jelenlegi politikai szereplőket is érinti, ami vitákat generált. Sergio Mattarella köztársasági elnök sem tűnik fel jó fényben bizonyos perekkel kapcsolatos némasága okán. Erre ez a magyarázat született: „Sergio Mattarella palermói és egy palermói, mint tudjuk, nem beszél”.
A forgatókönyv és a rendezés mestermunka. Maresconak – az olasz drámákhoz hűen - sikerült könnyed elbeszélő stílusban tálalni egy nagyon is komoly témát, groteszk látásmódját tragikusan szürreális, már-már burleszkszerű elemek szövik át. Annak ellenére, hogy éles szatíra táplálja a nélkülözhetetlen komikumot, nem fárad ki és nem laposodik szkepticizmusba, hanem éppen arra világít rá, hogy visszafordítható, megállítható lehet a maffiát életben tartó folyamat, amely nem csak Szicília problémája, és egy radikális politikai és kulturális változás akár el is törölhetné, meg is szűntethetné a létezését. Nem véletlen, hogy legalább hat perces taps köszöntötte a filmet.

 
Roger Waters az Us+Them című filmjét e szavakkal bocsátotta a közönség elé: „Ez egy erősen politikus film” – majd nyomban aktuális politikai nyilatkozatba fogott Salvini, Bolsonaro, Trump és Boris Johnson ellen, akik szerinte tönkreteszik a világot. „Valamennyien Afrikából jövünk, a menekültek testvéreink, akik nem azért vágnak át a mediterrán térségen, hogy megegyék az önök pizzáját, hanem mert elkeseredettek, akiket meg kell menteni. Azok ellen kell fellázadni, akik tönkre akarják tenni ezt a gyönyörű bolygót, akik egész életünket ellenőrzésük alá akarják vonni. Abból kell kiindulni, amit a háború után, 1948-ban lefektettek az emberi nem tiszteletéről. Én ötven éven át minden dalomban erről írtam.”

 
Waters után két nappal másik nagyágyú lépett ugyanebbe a vetítőterembe: Mick Jagger, s mintha bomba robbant volna, akkora üvöltés, ováció fogadta, hirtelen minden újságíró csápoló rajongóvá vált. Miközben kint a lagúnán ötszáz különféle nemzetiségű fiatal tombolt hajókon, Jagger egy kérdésre ezt a választ adta: „Örülök, hogy ezt teszik, ők öröklik majd ezt a bolygót és most igen nehéz helyzetben vagyunk Amerikában, ahol a környezeti ellenőrzéseket eltörölték. A jelenlegi politikai élet civilizálatlan nagyon sok országban, beleértve az én hazámat is.”

Jagger a Giuseppe Capotondi által rendezett The Burnt Orange Heresy bemutatójára, a fesztivál záróeseményére érkezett. Arra a kérdésre, hogy egy szerepben maszkot öltve is önmaga lehet-e a művész, Jagger így válaszolt: „Ha egy koncerten tévesztesz, nem tudsz ismételni, filmen minél kevesebb egy gesztus, annál jobb. Ami a maszkot illeti: az a művész feladata, hogy maszkot viseljen, amit sosem vesz le, épp azért kell viselnie, hogy elrejtse önmagát.”

 
Díjak:

Arany Oroszlán – Joker (R. Todd Philips)
Zsűri Nagydíja – An Officer and a Spy (R. Roman Polanski)
Coppa Volpi a legjobb színésznőnek – Ariane Ascaride
Coppa Volpi a legjobb színésznek – Luca Marinelli
Zsűri különdíja – Franco Maresco
Legjobb rendező – Roy Andersson
Legjobb forgatókönyv – Yonfan (Kína) a Cherry Lane, 7-es szám c. filmért
Legjobb fiatal színész - Toby Wallace

Vincenzo Basile Polgár
Fordította: Máté Judit

2019-09-09 00:00:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Hofi Best Of

X. BÁBU Fesztivál

Bach-versenyművek a Capella Savariától

Emlékezzünk együtt Kara Tündére!

Vitáktól zajos forró fesztivált zárt Velence

Jubilál a Szebeni Műhely

70 éves a bábjátszás Békéscsabán

Magyar nap a Velencei Filmfesztiválon

Születésnapi levél - Paul Lendvainak

A 76. Velencei Filmfesztiválon fókuszban a szerzői film

2019 augusztus 20-i kitüntetések

Halasi Imre a Barlangszínházban rendez

Születésnapi levél - Fekete Péternek

Pataki András - A mű örök mementó

Az idei trieszti Sci+Fi filmfesztiválon minden elképzelhető

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]