Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Mama kerestetik
[ Kolibri Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2018. október 16. kedd    Mai névnap(ok): Gál a - a - a
„Az én kompetenciám a szöveg”
Háy János: Utánképzés ittas vezetőknek – keserédes komédia bemutatójára készül a Magyar Színház, a szerzővel beszélgetünk.

- Üldögéltünk az olvasópróbán, hallgattuk a megjegyzéseidet és nem tudunk szabadulni attól a gondolattól, hogy ez egy "kulcs-dráma". Veled ez megtörtént. Megtörtént?

Háy János: Nem tudom, mit jelent az, hogy kulcs-dráma. Minden műnek van reáliaalapja. Valahonnét el kell dobbantani, hogy nagyképűen mondva a létről lehessen beszélni. Ebben a darabban sorsok vannak felmutatva egy speciális környezetben. Utánképzésen, ami azt hiszem, sokak által tudott, hogy van. E tudáson túl pedig már csak egy kérdés releváns, hogy a darab belső rendszerében igaz-e a történet. Én szomorú volnék, ha ez a darab pusztán az utánképzésről, vagy netán az ittas vezetésről szólna.

- Ebben az országban (esetleg máshol is) az alkoholos állapot egyáltalán nem ok a megvetésre. Olyan családias. Nincs ebben valami jelentős öncsalás? Lecsúszik néhány feles és minden elviselhetőbb. Ez mintha életvezetési koncepció is lenne? A közállapotok elviselésére tett kísérlet?

Tőlem teljesen idegen, hogy bárkit bármiért megvessek. Íróként megengedhetetlen volna, hogy morális ítéleteket hozzak, netán bíráskodjak a szereplőim felett, de alapvetően magánemberként is idegenkedem mások megítélésétől. Hogy mi öncsalás, ezt nem tudom, hisz a kérdésben ítéletek hangzanak el, hogy azért mert lecsúszik néhány feles, minden elviselhetőbb. Ez egy feltételezés, lehet, hogy éppen nem. Ráadásul, a legtöbb ember nehézsége nem a közállapotokból ered, hanem a magánvilágból. Amúgy pedig a hazai ivászat elég elkeserítő, s elkeserítő, hogy kormányok jönnek-mennek, s a füves cigire fújnak, ahelyett, hogy szívnák, de az alkoholproblémával alig foglakoznak. De ebbe nem akarok belemenni, mert a darabnak nem tétje a hazai alkohol-állapotok bemutatása.

 
- Az Utánképzés karakterei mellettünk-velünk élnek. Súlyos anyaggyűjtés előzte meg a drámaírást, vagy csak hátradőltél és hagytad, hogy a figurák éljék az életüket? Akik az életben annyira hétköznapiak, hogy esetleg más észre sem veszi őket.

Általában hátradőlök, amikor írok, mert a gerincproblémáim miatt fekve dolgozok. De hogy ne kerüljem meg a kérdést, az író bárhol kóborol, akár a jelen valamely tájékán, akár a messzi múltban, a szereplőit, a szereplői környezetét meg kell ismernie, anélkül nem megy a dolog. Anyagot gyűjteni jó, írni még jobb. Bár ebben különbözőek vagyunk. A lényeg, hogy egy paradoxonnal éljek az írói munka nem azért nem nehéz, mert könnyű.

- Olvasópróbán itt voltál. Láttad a színészeket, némelyeket biztosan ismered is. Beszélgettél a rendezővel, a tervezőkkel. Mennyire vagy nyugodt?

Rendkívül jó minőségű a csapat. Nagyon jó volt látni, hogy Lengyel Feri rögvest fog mindent, s a színészek már az anyaggal való első találkozáskor egészen közel kerültek a karakterekhez. Ügyes és egyszerű a díszlet. Szeretem, ha nincs tárgyi túlburjánzás a színpadon. De hangsúlyozni kell, ebben a folyamatban én csak külső szemlélő vagyok. Más művészek felelőssége is izgalma építi a történetet. S én ebbe az épülésbe semmiképp nem akarnék belekotnyeleskedni.

- A színdarab írójaként vannak konkrét színházi megoldások a fejedben? Személyek, kosztümök, díszlet?

Nincsenek. Én a szövegre koncentrálok. Nem is akarok abból kikacsingatni, mert nem akarom, hogy a szöveg problémáit esetleg egy jó színészre gondolva megoldottnak tekintsem. Nem vagyok színházi ember, nem szeretnék más szakma működésébe beleavatkozni. Azt hiszem, ha az ember nem tud bízni az alkotótársak művészi felelősségében, az jobb, ha nem ír színdarabot. A próbafolyamatban is csak annyiban veszek részt, amennyiben a rendező, a színészek ezt igénylik, de akkor is szigorúan ragaszkodom hozzá, hogy az én kompetenciám a szöveg. Ha a rendező akarja, hogy véleményt mondjak valamiről, persze elmondom. A külső szem néha segít. Én is elolvastatom az írásaimat, s általában hallgatok a kritikára, de ha nem, akkor is átgondolom, hogy miért nem.

- Visszatérve az ittas vezetésre és a komolyan vehetőségre. Felmerült benned, hogy bárki, aki ittasan autót vezet az potenciális gyilkos?

Az autóvezetés általában megnöveli bennünk a potenciális lehetőséget, hogy gyilkosok vagy netán áldozatok legyünk. S ha azokká válunk, mindegy, hogy felmentenek-e vagy nem a bíróságon, mert a tízparancsolat nem fog felmenteni. Sokáig lehetne ezt feszegetni, s biztos nehezebb azzal a tudattal élni, még akkor is, ha egyértelmű, hogy az eléd lépő gyalogos volt a bűnös, hogy ha nem iszom, akkor a reflexeim jobban működtek volna. Másrészt viszont, ha ittas voltál, abstart elmeszel a bíróság, ha nem, akkor felment. Könnyen lehet, hogy akit a külső döntnökök bűnhődésre ítélnek, könnyebben tud megbirkózni a lelki teherrel, mint az, aki magára van hagyva, mint bűntelen gyilkos. De nem akarok itt meddő moralizálásba süppedni... Személy szerint nem szimpatizálok az ittas vezetéssel, s nem röhögcsélek együtt azokkal, akik a részegen való vezetésük kalandjaival kérkednek. De például a zéró tolaranciával nem értek egyet, még akkor sem, ha én magam soha nem voltam olyan, hogy na jó egy sör még belefér. (magyarszínház)

 
Csilla, pszichológus - BEDE-FAZEKAS ANNAMÁRIA
Tünde, pszichológus - MURÁNYI TÜNDE
Bogi, műkörmös - HAUMANN PETRA
Réka, marketinges - BENKŐ NÓRA
Anna, újságírónő - PATAKI SZILVIA
Tibor, egy éjjel-nappali abc tulajdonosa - VARGA ZOLTÁN Jászai Mari-díjas
Márió, volt húskereskedő - PAVLETITS BÉLA
Laci, társasházi közös képviselő SZŰCS SÁNDOR
Sándor, építőmérnök, projektvezető egy építőipari cégnél - RANCSÓ DEZSŐ
Sanyi, vendéglős, talán szakács - SZATMÁRI ATTILA
Emil, feltehetőleg belügyes - CSŐRE GÁBOR Jászai Mari-díjas

díszlet-jelmez -KOVÁCS YVETTE ALIDA
dramaturg - DERES PÉTER
ügyelő -LOSONCZI ANITA
súgó - BALÁZS ÉVA
rendezőasszisztens - JUHÁSZ ANDREA
rendező - LENGYEL FERENC Jászai Mari-díjas

2018-03-06 21:18:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Végel Dániel és Végel László - VVV – Végel, Város, Víziók

Daniil Trifonov CD-je Chopin Evocations

Az aradi vértanúk

Kalmár Tibor Jiddische mamák

Fekete Sándor - Lenkey tábornok

Lackfi János - Levágott fül

Légrádi Gergely - Nélkülem

Presser Gábor – Oláh Ibolya: Voltam Ibojka

Merő Béla - Volt egyszer egy... Reflex Színpad

Galkó Balázs Juhász Ferenc-estje TITKOK KAPUJA

Horváth Csaba - A reptéri nyúl Beszélgetések Tóth Krisztinával

VII. Országos Stúdiószínházi Táncfesztivál Egerben

Steven Levitsky – Daniel Ziblatt: A demokráciák halála

A vihar: az elmúlás tündérmeséje

Csepeli György – Ferenczi Borbála: SORS-HÚZÓ

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]