Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Zsúr
[ Merlin Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2017. december 11. hétfő    Mai névnap(ok): Árpád a - a - a
Olasz nő Algírban először magyar színpadon
Rossini igen aktuális szerző lett Olasz nő Algírban című vígoperájával, amelyet az Erkel Színház tűzött műsorára. A fülbemászó muzsikának minden részletét ismerjük, de így operaként színpadon Magyarországon először szólal meg.

 
Kultúrák találkozása és ütközése a téma, konkrétan az iszlám világ férficentrikus, a női nemet semmibe vevő világlátása és berendezkedése konfrontálódik a szabad mediterrán szellemmel. Vígoperáról beszélünk, ezért a darab elején a férfi kórustól fenyegetően hangzó “bemutatkozás”, miszerint azon a vidéken a nő csak szenvedésre született, később a cselekmény során épp az ellenkezőjére fordul. De ne szaladjunk ennyire előre.

 
Az opera már nyitójelenetében is meglepetést kelt. Felmegy a függöny és fénylő arany-fekete testhezálló macskanőket látunk érzéki vonaglással táncolni egy elegáns, modernül egzotikus környezetben. A három szintre osztott tér Cziegler Balázs díszlettervező nagyszerű munkája, amellyel kiválóan jellemzi a gazdag és nagyhatalmú bej, Musztafa életterét. Bakonyi Marcell dinamikusan adja a nőfaló törököt.

 
Szemere Zita énekli az aggódó, megfélemlített, eltaszított feleség szerepét, aki kitartóan szeretné visszahódítani elhidegült férjét, ám az olaszbolond bej kiadja testőrének (Dobák Attila) az utasítást: hat napon belül szerezzen neki egy olasz nőt, aki felpezsdítheti újra a vérét. És mit ad a véletlen, illetve a libretto szerzője, Luigi Mosca, akinek darabjából Angelo Anelli írta a szövegkönyvet és Kenesey Judit jóvoltából egy üde, mai nyelven szóló fordítást olvashatunk a kivetítőn: a bej kalózai egy egész csoport olasz turistát ejtenek foglyul, köztük a talpraesett, magát minden helyzetben feltaláló gyönyörű Isabellát (Vörös Szilvia). Isabella mint femme fatale jelenik meg a bej számára, és ettől a pillanattól az ő kezében van a történet fonala, hogy a darab végére a nőket leigázó bejből nevetséges maflapincsit csináljon.

 
Hogy legyen még egy csavar a történetben: a bejnek már vannak olasz rabszolgái, egyikük Lindoro, (Vassilis Kavayas) a szakács, aki hasztalan sóhajtozik Itáliában maradt kedvese után. Csakhogy Isabella épp azért szállt hajóra, hogy felkutassa az ő Lindoróját. Igaz, nem a hűséges ara mintaképe, hiszen aktuális szeretője, Taddeo (CsehAntal) kíséri őt, ám a bej palotájában a szerelmesek ismét egymásra találnak, és Lindoro is megússza, hogy a bej megúnt feleségét kelljen nőül vennie. Mindez a fondorlatos Isabellának köszönhető, ki az ujja köré csavarja a bejt és sikerül az egész olasz társaságot megszöktetnie. Az énekesek egytől egyig remekül bírták szusszal és színészi játékkal a multaságos jelenetek sorát. S hogy mindez olyan szórakoztató a mai közönség számára, arról Szabó Máté kiváló rendezése gondoskodott.

 
Cseppet sem érezzük erőltetettnek sem túlzottnak a modern környezetet – például mobiltelefon és laptop használatát – sem a mai európai öltözékeket.
A férfi főszerep, Musztafa karizmatikus személyiség, eljátszani, elénekelni tökéletes technikai felkészültséget és megfelelő fizikai megjelenést kíván, és ennek a követelménynek Bakonyi Marcell tökéletesen megfelel. Mellette az egyébként fényes hangú Lindoro kis termetével a minden szempontból dúsan nőies Vörös Szilvia mellett akaratlanul is a férfi dominanciával szembeni női fölényt erősíti.

 
Az Alit alakító Dobák Attila jól illeszkedik mind hangjával mind megjelenésével a kiváló énekesek csapatába. Külön érdemes megemlíteni a nagyszerű Szemere Zitát, aki tökéletes, meggyőző Elvira, hangja csodálatosan szól a recitativokban és az énekelt részekben egyaránt. Mellette társnőjeként méltó partner Simon Krisztina.

A jelmezeket Füzér Anni tervezte éles kontrasztot hangsúlyozva a két világ kultúrája között.

Alighanem Rossini is elégedett lenne, ha láthatná ezt a színpadi megjelenítést, amely úgy utal a mai európai jelenre, hogy kerüli a moralizálást, viszont a komikus fordulatokból nem hiányzik az irónia sem.

Vincenzo Basile Polgár
(fordította: Máté Judit)

( Fot? Berecz Valter )
2017-11-23 07:50:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Óriáskeréken a megállíthatatlan Woody Allen

Zrínyi 1566

Házasságon innen, házasságon túl - felújítás vagy újrarendezés?

Ajándék ez a nap

Egyed Zoltán és Vámos Zoltán - fotókiállítása

Visszavonulás

Átadták a Magyar Teátrum Díjakat

Agárdy Gábor - “ikonok & festmények”

Rockenbauer Zoltán - Csinszka, a halandó múzsa

Bartus Tamás és Soós Eszter Petronella: A mégiscsak szociáldemokrata – Fejtő Ferenc

Háy János - Házasságon innen, házasságon túl

Rab László: Pokoljárás – Út az újjászületésig

„ Napszentület „

Olasz nő Algírban először magyar színpadon

A Magyar Színház a Nők Elleni Erőszak Ellen

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
OSA Archívum állásajánlat
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]