Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Antigoné-tükör
[ Kovátsműhely ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2017. november 20. hétfő    Mai névnap(ok): Jolán a - a - a
„Valamiért jó érzés az, hogy reverendában lehetek”
2017. szeptember 11-én mutatja be az Orlai Produkciós Iroda a Belvárosi Színházban a Kétely című előadását Udvaros Dorottya, Fekete Ernő, Kéry Kitti és Simó Katalin szereplésével, Pelsőczy Réka rendezésében.

A Mediszin Kft. és az Orlai Produkciós Iroda augusztus elején mutatta be a Kétely című darabot a balatonföldvári Kultkikötőben. John Patrick Shanley Pulitzer-díjas drámájában a pedofíliával megvádolt papot Fekete Ernő alakítja, akinek régi álma teljesült azáltal, hogy egy atyát játszhat a színpadon. A Jászai Mari-díjas művésszel még a szeptember 11-i Belvárosi Színházas premier előtt beszélgettünk.

 
Mennyire érzi magáénak Fynn atya karakterét?

Ezt még a próbák ezen szakaszában sem tudom megmondani, még rengeteg gondom van vele. Alapvetően az, hogy papot játszom, tetszik nekem. Valahogy mindig is vágytam rá, hogy egy atya szerepben lépjek fel, valamiért jó érzés az, hogy reverendában lehetek. Nem szerettem volna pap lenni gyerekkoromban, nem egy álmom válik valóra, de ilyen még soha nem volt.

A színdarabból film is született, ahol Philip Seymour Hoffman játszotta a meggyanúsított papot. A színész többször is konzultált egy pappal mikor a szerepre készült, Ön gondolt hasonlóra?

Nem vagyok egy gyakori templomba járó, de azért voltam már életemben misén. Volt róla szó, hogy elmegyünk a rendezővel, de nem csak egy átlagos misét szeretnénk megnézni: annak tudjuk a rituáléját és a folyamatát, ráadásul az előadás szempontjából sem fontos. Jó lenne viszont találni egy karizmatikus és viszonylag fiatal papot, akinek nem csak a mise levezetését hallhatnánk, de a szent beszédét is, amikor a saját gondolatait osztja meg a hívőkkel, erre több példa van a darabban is. Egy olyan híres papot keresünk majd, akihez zarándokolnak a hívők.

El tudott vonatkoztatni Hoffman Oscar-díjra is jelölt alakításától?

Abszolút, de el is kell. Én még akkor láttam ezt a filmet, amikor bemutatták, de azóta nem néztem meg és jó ideig nem is áll szándékomban, mert nem szeretném egy pillanatig sem őt másolni vagy csak azért is mást csinálni, mint amit ő. Az nem jó, ha nagyon bennünk van egy ilyen élmény, mert vagy görcsösen ellene dolgozunk, vagy pedig óhatatlanul elkezdjük másolni. Inkább úgy dolgozunk, hogy van egy szövegkönyvünk, ami eredetileg is egy színdarab, és ezzel kezdünk el foglalkozni, a magunk változatát találjuk ki. Én nem vagyok Philip Seymour Hoffman, ahogy Dorka sem Meryl Streep, teljesen más karakterek, alkatok, színészek vagyunk elismerve persze, hogy mindketten zseniális művészek.

Az eredeti színdarab heves reakciókat váltott ki a közönségből, a nézők egymással vitatkoztak, hogy akkor kinek is volt igaza. Ön vár hasonlót a magyar publikumtól?

Ez a színdarab nem arról szól, hogy a pedofíliáról beszéljünk vagy az egyházon belüli furcsaságokról, hanem ez egy példázat arról, hogy igenis lehet olyan szituáció, amikor nem tudjuk eldönteni, kinek van igaza. Végignézünk úgy egy, a reményeim szerint izgalmas másfél órát, hogy közben különböző döntéseket hozunk: egyszer azt, hogy a pap igenis bűnös, aztán a következő jelenetben meg azt, hogy nem. A lényeg nem a pedofília, hanem az, hogy nem tudjuk mi az igazság.

Ez egyfajta kielégületlenség és furcsa érzés nekünk, készítőknek is, hogy miközben játsszunk és igyekszünk érdekfeszítőek maradni, a végén nem adunk megoldást a nézőknek. A darab címe azonban Kétely és ha mi nem tartjuk magunkat ahhoz, hogy a végén ne lehessen dönteni, akkor nem végeztük jól a feladatunkat. Jó kérdés, hogy ez a nézőkből mit vált ki. Én annak örülnék, ha az egyikük azt mondaná, hogy a pap bűnös, de a társa, akivel a színházba jött állítsa az ellenkezőjét és az atya igazát védje. Szerintem ekkor végeztük jól a dolgunkat. Semmiképp sem szeretném, ha engem vétkesnek tartanának a legvégén, azt már igen, hogy a darab közben többször annak gondoljanak. Ugyanakkor nem akarom azt sem, hogy egyértelműen felmentsenek. A munkánknak ez a része egy nagyon nehéz játék és aprólékos munka, ahol fontos, milyen jeleket adunk a nézőnek, mi felé irányítjuk. Szép feladat, de nem könnyű.

 
A másik főszereplő, Aloysius nővér Flynn atya tökéletesen ellentéte, a történet a kettejük konfliktusából bontakozik ki. A pap bűnösségét váltig állító asszonyt Udvaros Dorottya alakítja. Milyen volt vele együtt dolgozni? Volt már közös munkájuk?

Valamikor nagyon-nagyon régen, talán még a főiskola elvégzése után átvettem egy szerepet egy Szentivánéji álomban, ott én voltam Lysander, Dorottya volt Titánia és Hippolyta, ebben játszottunk együtt. Sok évre rá aztán szintén egy szerep-átvételem volt, akkor a Garas Dezső rendezte Anyám, Kleopátra című darabban, ahol Dorka volt a női főszereplő. Mi eddig csak együtt játszottunk, ez az első alkalom, hogy együtt próbálunk. Dorka egy nagyszerű színész, aki alapos és nagyon kidolgozza a szerepét.

A rendező, Pelsőczy Réka gyakran vonja be színészeit a történet alakításába. A Kétely előadását mennyire formálták a szereplők?

Rékának mindig van egy elképzelése, amin elindulunk és ezen folyamatosan együtt változtatunk. Nagyon kíváncsi és meghallgat, ha egyetért, akkor megfogadja az én véleményemet, tanácsaimat vagy érzéseimet, de olyan is van, amikor azt mondja, hogy ő ezt nem így gondolja. Az egész egy együtt gondolkodás a darabról.

Az ön életében volt már hasonló szituáció, amikor egy gyötrő bizonytalanság, egy maró kétely nagy lavinákat indított el?

Apróságok lehettek, de ilyen nagy lelki traumákat és drámákat okozó helyzetek szerencsére nem voltak.

Mit gondol a szerepével kapcsolatban: bűnös vagy ártatlan?

Ha erre felelnék, valamennyivel kevesebben vennének jegyet, úgyhogy inkább nem válaszolok.

[ Melis Dóra ] 2017-08-23 07:16:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
[ Archívum ]
[ Keresés ]
Mínusz Kettő

Benkő Géza 1969 - 2017

Anna Netrebko -Verismo CD

Gerevich József - Múzsák és festők – Teremtő vágyak 2.

Gyuricza Péter – Kardos Ernő A Viszkis igaz története napjainkig

Stratton

Kovács József - A BLUES története a kezdetektől napjainkig

Háth-Bizony János

Dömötör Endre, Jávorszky Béla Szilárd - a Rock története 4. - 90-es évek

Újabb magyar filmes-siker

II. Nemzeti VERSeny élő döntője

30 éves Szegedi Kortárs Balett

Élet és halál táncai

Papp Réka Kinga - Aki kurvának áll

Papp Lilla és Vozár M. Krisztián dalszerzői estje

Füst a szemben

A 88. utca fogjai

A revizor

Mégis, kinek az élete

Romlás

Kaukázusi krétakör

A szecsuáni jó ember

Vihar

Dogville

Szép nyári nap

Ördögök

Hű, de messze van Petuski!

Nyári kalandok

Csákányi - Kulka

Idill

ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
OSA Archívum állásajánlat
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]