 |
Dátum: 2021. április 19. hétfő Mai névnap(ok): Emma, Ezékiel |
a - a
- a |
|
|
|
 |
|
Fesztiválnyitás meglepetésekkel |
|
74. Velencei Filmfesztivál |
|
|
|
A fesztivál rajongók is elégedettek lehettek Matt Damon és a zsűrielnök Annette Bening megjelenésével, akik a vörös szőnyegre lépve kiváltották az örjöngő hangorkánt, amellyel köszöntötték őket. Nem kevésbé zajos fogadtatásban részesült Jasmine Trinca, aki pár hónapja Cannes-ban nyerte el a legjobb női alakítás díját.
|
|
|
|
|
|
|
|
A 74. Velencei Filmfesztivál a régi nagyok közül Ernst Lubitsch Rosita című művével afféle előnyitó vetítést tartott. Minden évben egy felújított klasszikus alkotás kerül a nézők elé a MOMA intézet jóvoltából, amely a technikai felújításokat végzi. Rendszerint nagy meglepetést kelt kiváló munkájuk, hiszen olykor végleg elveszettnek, tönkrementnek hitt alkotásokat varázsolnak újjá. Így volt ez most is.
|
|
|
|
A tökéletes technikai állapot csak az egyik ámulatot keltette, a másik maga a film. Csaknem 100 évvel keletkezése után egy némafilm ma is elementáris művészi erővel tud hatni.
A hivatalos megnyitón vetített Downsizing (Kicsinyítés), Alexander Payne munkája Matt Damonnal a főszerepben viszont nem keltett akkora lelkesedést, mint Lubitsch. A történet nem igényelné mindazt a fölösleges Disney-i effektust és elpazarolt fényűző felvételeket, amelyek jellemzik ezt az amerikai mozit. A rendező, hogy ellensúlyozza a bolygót bemutató túlzsúfolt ábrázolást, azt a megoldást választotta, hogy az emberiséget fokozta le. Paradox humor, afféle anti-Trump provokatív ökológiai mese, azonban az alkotók is egy ponton elvesztik a fonalat, mintha önmaguk számára sem lenne világos, valójában mit is akartak mondani.
A nagy európai fesztiválok szervezőinek sajnos már szinte bevett szokása, hogy ilyen jellegű filmekkel nyitnak, azt gondolva, hogy ezzel nagyobb figyelmet keltenek a nézők körében. Csakhogy az ehhez hasonló választás inkább megszégyeníti azt a szavakban vállalt hitelességet és elkötelezettséget, amely szerint ők a művészi filmek támogatói. Nekünk, akik az utóbbinak szurkolunk, nem marad más, mint a reménykedés, hogy előbb-utóbb megfordul ez a tendencia.
|
|
|
|
És most az első napok terméseiről:
A Nico-1988 a rockimádók igazi gyöngyszeme. Warhol múzsája, Christa Paffgen utolsó két évének és európai turnájának krónikája a Factory időkből. A Velvet Underground énekesnője volt, Jim Morrison, Bob Dylen, Iggy Popp kortársa, 50 évesen halt meg egy ibisai kórházban egy banális biciklibaleset következtében. Vitathatalan sikeralbuma az 1969-es The Marble Index ugyanúgy helyet kap a filmben, mint heroinfüggősége, vagy Alain Delontól született fia, Ari, akit apja sosem ismert el gyermekének. A film első részét még a túlzott dialógusok teszik döccenőssé, de a második rész már tele ritmussal, energiával. A filmet az 1975-ben született Susanna Nicchiarelli rendezte, akinek ez a harmadik egészestés filmje.
|
|
|
|
Egy vietnami eredetű kanadai rendezőnő, Kim Nguyen készítette az Eye On Juliet (Figyeljetek Júliára) című filmet, amely szépen kidolgozott és egységessé gyúrt forgatókönyvön alapszik. Női témaválasztása az iszlám világába vezet, a migránsok áradatába, de érinti az olajbiznisz multijait is, valamint a drónjelenséget, amelyet annak megkülönböztetése nélkül tárgyal, hogy háborús vagy ipari célokat szolgál-e. Mindez egy shakespearei ihletésű Romeo és Julia szerelmi történetbe ágyazva, ahol a fiatalok mindkét oldalon érdek nélküliek, spontánok és szabadok.
|
|
|
|
Az argentin filmesek egyik legnagyobb rendezője, Lucrecia Martel legújabb munkájának címe a főszereplő nevével azonos: Zama. Az indián őslakosok szemével tekint a Dél-amerikai spanyol hódításra. A növény- és állatvilág erdőkkel, pálmaligetekkel, hömpölygő folyókal teli, egykori paradicsomát látjuk, de ez itt nem egyszerűen körítés, hanem Rui Poças kamerájának és Guido Berenblum zenéjének köszönhetően a táj szuggesztív világa kiárad a nézőtérre. Ambivalens filológiai hűség párosul egy valószínűleg tudatos, csaknem vitatható, az idő és a hangok közötti távolságtartással az egymással szembenálló de egymástól nem függetleníthető két félteke között.
|
|
|
|
A legnagyobb sikert eddig Ziad Doueiri libanoni rendező aratta The Insult (Sértés) című filmjével, amely méltán került fel az Arany Oroszlánra esélyesek listájára. A történet elindítója egy csöpögő eresz, amely a legroszabbkor áztatja el azt, akit nem kellene. Kitör a bíróságon végződő viszály két bejruti együttélő személy között. Egyikük egy Izraelből elmenekült palesztin, a másikuk a szomszédos muzulmánok által fenyegett keresztények egyike. Vallási és kulturális háború két immár kibékíthetetlen ellenség között. Mi kell még ahhoz, hogy végre kialakuljon az az erkölcsi elmélyülés, amely elegendő a megbocsátáshoz, az áldozat által elszenvedett megalázottság megértéséhez, átéléséhez? A film mélyen elgondolkodtat a nacionalizmusról és az embrri közösségek vallási gyökereiről.
Mindjárt a fesztivál elején a rajongók is elégedettek lehettek Matt Damon és a zsűrielnök Annette Bening megjelenésével, akik a vörös szőnyegre lépve kiváltották az örjöngő hangorkánt, amellyel imádóik köszöntötték őket. Nem kevésbé zajos fogadtatásban részesült Jasmine Trinca, aki pár hónapja Cannes-ban nyerte el a legjobb női alakítás díját.
Velencéből: Vincenzo Basile Polgár
(fordította: Máté Judit)
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
 |
|
A POSzT idei versenyprogramja |
|
|
|
A POSZT versenyprogramját Dér András film- és színházrendező, operatőr és Uray Péter koreográfus, rendező állította össze a 2019. március 1. és 2020. március 10. között bemutatott, magyar nyelvű színházi előadásokból. A válogatóknak Sándor L. István színikritikus volt segítségére. [ tov?b ]
|
|
X. BÁBU Fesztivál |
2019.október 8-17. |
|
|
|
Budapest Bábszínház egyik ajándéka a nézőinek, hogy a X. BÁBU fesztiválra a hazai társulatok mellé a műfaj legnívósabb nemzetközi produkcióit hívta meg. A programsorozatot színházunk első bemutatója, a Holdbeli csónakos premier előadása nyitja meg. [ tov?b ]
|
|
A debreceni színház kapta az első Sík Ferenc-díjat |
|
|
|
A Békés Megyei Önkormányzat Közgyűlése által alapított „Sík Ferenc-díj a magyar ősbemutatókért” elnevezésű elismerésben első alkalommal a Csokonai Nemzeti Színház részesült. A kitüntetést Ráckevei Anna, a Csokonai Nemzeti Színház igazgatója Fekete Péter kulturális államtitkártól és Zalai Mihály megyei elnöktől vette át.
[ tov?b ]
|
|
|
|
 |
|
|
|