Írók a teraszon [ irok.terasz.hu ] Sakkportál [ sakk.terasz.hu ] Kertészeti portál [ www.kertpont.hu ] Gokart Magazin [ www.gokartmagazin.hu ]

Zsúr
[ Merlin Színház ]
fotó Bálint F Gyula
 
Dátum: 2017. december 16. szombat    Mai névnap(ok): Etelka, Aletta a - a - a
Megkezdődött a III. MITEM
Olyan produkciókat nézhetünk meg a MITEM-en, amiket máskor nem láthatunk. A görögök Iliászától Ostermeier Sirályáig nagyon sok mindent, hiszen gazdag a kínálat – mondja Marton László, a Vígszínház egykori igazgatója, ma főrendezője. A neves szakember szerint, örülnünk kell: végre van Magyarországon nemzetközi színházi seregszemle. Kornya István interjúja.

 
(...)Mire jó egy színházi fesztivál?

– Megmutatja, hogy a világ különböző pontjain a színházművészet merre tart, milyen értékek születnek, milyen tendenciák vannak. Mindez visszajelzés a hazai színházi élet számára: láthatjuk, hogy mi hol tartunk. Gondolkodásban, színházi nyelvben. Saját teljesítményünket, előadásainkat egyfajta összehasonlításban vizsgálhatjuk.

A közönség nem ilyen szakmai alapon nézi és értékeli a látottakat.

– És ez egyáltalán nem baj. Ezek az előadások eredetileg máshol sem a szakmának, hanem ott is nézőknek szólnak. A legfontosabb, hogy most itt Budapesten olyan produkciókat nézhetünk meg, amiket máskor nem láthatunk. A görögök Iliászától Ostermeier Sirályáig nagyon sok mindent, hiszen gazdag a kínálat. Aki szereti a színházat vagy egyszerűen csak kíváncsi – mindegy, hogy szakmabeli vagy laikus –, mindezt lehetőségnek érzi. Hogy ismerkedjen, tanuljon.

Az ön kortársa, Matthias Langhoff, aki tavaly a MITEM vendége volt, azt mondja, hogy ma a fesztiválok mellett érvelve a „kulturális cserére” szokás hivatkozni, ám a fesztiválipar valójában annak csupán a látszatát nyújtja. Amikor egy társulat nyolcvan vagy ötszáz nézőnek lejátszik egyszer egy előadást külföldön, nem tud hatni a szűk – leginkább szakmai – körön túl.

– Ebben nagyon sok igazság van. Amiről Matthias Langhoff beszél, és amit kívánatosnak tartana, tudniillik, hogy legyenek rendszeresebben színházak közötti cserék, hogy egy-egy jelentős külföldi előadás a szélesebb közönséghez is eljusson, nos, ez ma már sajnos nem része a színházi gyakorlatnak. A berlini fal leomlásával megváltozott a világ: elmúlt a kitüntető érdeklődés a kelet-európai előadások iránt, és nyugaton is kevesebb pénzt fordítanak arra, hogy az előadásaik utaztatását támogassák.

Akkor ne azon bánkódjunk, hanem ennek örüljünk.

– Most annak kell örülnünk, hogy Magyarországon végre van egy ilyen nemzetközi színházi seregszemle.

Íliász - Polyplanity Company ( Athén)
 
A kétezres évek elején az Európai Színházi Unió égisze alatt két alkalommal volt nemzetközi színházi fesztivál Budapesten, van számos kisebb nemzetközi fesztivál, amelyek nagyon fontosak. De kimondottan színházi profillal rendelkező, nagy előadásokat, jelentős műhelyeket meghívni képes rendezvény hiányzott Magyarországon. Miért?

– Ennek számtalan oka volt. A legfontosabb, hogy a kulturális politika és a színházi élet tulajdonképpen sohasem volt jóban egymással, mert a politikusok egyfajta gyanús dologként tekintettek a színházakra.

A rendszerváltás előtti időkre gondol?

– Ez nem változott. Én magam Zsámbéki Gáborral többször is próbáltam meggyőzni a döntéshozókat egy nemzetközi seregszemle, találkozó, fesztivál fontosságáról. Ígéretek voltak, de az a valódi szándék hiányzott, ami szükséges lett volna a megvalósításhoz. Voltak, vannak egyéni kezdeményezések. Például mindaz, amit Budapesten a Trafó kínál az rendkívüli fontos, de említhettem volna a szegedi Thealtert is.

Korszerűtlen koncert - Moszkvai Művész Színház Akadémia (MHAT)
 
Nem osztja azt a véleményt, hogy a magyar színházi élet zártsága lett volna annak az oka, hogy nem volt rendszeres nemzetközi színházi fesztivál hazánkban. Lengyelországban, Romániában, Szerbiában, de még Szlovákiában vagy Csehországban is ez a gyakorlat.

– Nem. Ezért nem a színháziak a felelősek. A szakma progresszív részének vágya és érdeke volt a múltban is és most is, hogy legyen legalább egy olyan nagy és átfogó nemzetközi színházi találkozó, mint most a MITEM. De korábban erre nem volt állami támogatás. Most van.

Kanadától Tel-Avivig számos jelentős teátrumban rendezett, tanított rangos intézményekben. A távolból nézve milyennek látszik a magyar színházi élet? Itthon vannak, akik elmaradottnak, gyávának is nevezik, és „bezzegezve” emlegetik más nemzetek színházi életét.

– Mint mindenütt a világon, a kép vegyes. De ami igazán fontos, hogy vannak jelentős alkotóink: izgalmas rendezők a fiataloktól a nagy öregekig. És időnként születnek nagy előadások is. Amikor rendezni, tanítani hívnak, ezek a meghívások az egész magyar színház iránti érdeklődést is jelzik. Nemzetközi térben is van kíváncsiság aziránt, hogy milyen a magyar színház, hogyan gondolkozunk bizonyos szerzőkről, hogyan ábrázoljuk a világot. A százötven éves Színház- és Filmművészeti Egyetem képzése iránt is nagy az érdeklődés. Gyakran jönnek hozzánk a külföldi tanárok, ülnek az óráinkon, mert érdekli őket, hogyan oktatunk.

Vízkereszt, vagy amire vágytok - Tamási Áron Színház (Sepsiszentgyörgy)
 
Apropó oktatás. A MITEM a jövő színházi embereinek is szól, akik ma még diákok. Élnek ezzel a lehetőséggel?

– A tavalyi MITEM-en már nagyok sok diákot láttam, aminek rendkívül örültem. Azt tapasztalom, hogy vonzza őket, ha érdekes, izgalmas előadásokkal, tehetséges alkotókkal találkozhatnak.

Pár év múlva a magyar színházi élet aktív tagjai lesznek – egy ilyen fesztivál tehát egyben „befektetés a jövőbe”. Adódik a kérdés: miként és hogyan „mérhető” a „haszna”?

– A nemzetközi fesztiválok mindig kapcsolatokat teremtenek országok, társulatok, alkotók között, ami sokféle tekintetben nevezhető haszonnak. Én azonban soha nem használnám ezt a szót. Amikor annak idején láthattuk Peter Brook rendezéseit, Ljubimov, Tovsztonogov, Efrosz, Giorgo Strehler színházát vagy Pina Bausch, Georg Tabori és mások előadásait Budapesten – akkor ez az elképesztő sokszínűség, ezeknek a nagy művészeknek a példája merészebb, következetesebb, szárnyalóbb, de végiggondoltabb munkákra inspirált. Mindenkit másképpen. Az én szempontomból ez volt a – nevezzük így – haszon. A jelentős előadások ma is így hatnak. Természetesen nemcsak a szakmabeliekre, hanem mindenkire, aki nyitottan várja az élményt.(...)

Kornya István

 

Forrás:nemzetiszinhaz.hu

2016-04-12 00:40:00
Cikk nyomtat?a Cikk elk?d?e e-mailbe Hozz?z?? a cikkhez
 
Előadóművézet Sajtóanyagok
Irodalom Könyvsarok
Képzőművészet Kiadváyok
Filmművészet Fesztiválok
Tásadalom Ráday utca
Programajáló Pécs 2010
Pályázatok Enciklopédia
“Csapó” sci-fi – Trieszti fesztivál indul
Az európai fantasztikus fesztiválok Oscar-ját idén Triesztben adják ki. Október 31-től november 5-ig három helyszín, az új Politeama Rossetti, a Teatro Miela és a Cinema Ariston ad otthont a fesztiválnak. Magyar versenyműnek is szurkolhatunk: Madarász Isti a Hurok című thrillerrel szerepel. [ tov?b ]
Véget ért a 74. Velencei Filmfesztivál
Virtuális valóság van, a minőségre még várni kell
Guillermo Del Toro romantikus szörnyfilmje, A víz alakja (The shape of Water) kapta az Arany Oroszlánt. A Kennedy idők Amerikájában játszódó történetben keveredik a rasszizmus, a homofóbia, a másság gyűlölete, de van benne barátság és remény is. [ tov?b ]
Velence túl a félidőn, díjesélyes ír filmmel
George Clooney most rendezőként jelent meg a fesztiválon, de az ünneplés nem annyira a filmjének szólt, mint bevonulásának ikergyerekeivel és körülrajongott feleségével, Amallal. A fesztiválok történetének egyik leghosszabb tapsorkánját viszont Michael Caine aratta le. [ tov?b ]
Fesztiválnyitás meglepetésekkel
74. Velencei Filmfesztivál
A fesztivál rajongók is elégedettek lehettek Matt Damon és a zsűrielnök Annette Bening megjelenésével, akik a vörös szőnyegre lépve kiváltották az örjöngő hangorkánt, amellyel köszöntötték őket. Nem kevésbé zajos fogadtatásban részesült Jasmine Trinca, aki pár hónapja Cannes-ban nyerte el a legjobb női alakítás díját. [ tov?b ]
Olasz “új hullám” és virtuális valóság
Vincenzo Basile Polgár tudósítása (fotó)
Enyedi Ildikó szava is döntő lehet, ki kapja idén az Arany Oroszlánt a kedden nyíló 74. Velencei Filmfesztiválon. Az izgalmasnak ígérkező mustra előzetesei szerint lehetséges egy olasz új hullám jelentkezése, de a virtuális valóság is jelentős teret kap. A Netflix már a fesztiválra is betört. [ tov?b ]
Robin Hood - musical
26. Zempléni Fesztivál
POSZT díjazottak 2017
Pénz is jár a POSZT szakmai díjai mellé
Rangos szakmai díjakat nyert a Jókai Színház
Felkai Eszter a POSZT szakmai zsűrijében
Balogh Gyula - A Jordán-sztori/Egy színházi JELENSÉG
17. Pécsi Országos Színházi Találkozó
RS9 Off Fesztivál
Tovább bővül a POSZT programja
A 2017-es POSZT versenyprogramja
Indul „A POSZT bemutatja” előadásainak jegyértékesítése
Vendégváró Fesztivál
TAKE FIVE – Mozart és Beethoven összes vonósötöse
Díjesővel zárt a 16. Kaleidoszkóp VersFesztivál Vácott
[ A rovat ?szes cikke ]
ISMERI?
[ Ki kicsoda játék ]
275 portré
cikkek
galéria
Keresés
Terasz 2002-2006
Terasz 2001-2002
 
OSA Archívum állásajánlat
 
 
 
Film
Adatbázisok - Amatőr - Digitális film - Filmek időrendi sorrendben - Filmek kategóriák szerint - Filmfesztiválok és díjak - Filmkészítés, filmforgalmazás - Független film - Klasszikus filmek, filmklasszikusok - Média - Mozik, moziműsor - Multimédia - Oktatás, filmtörténet - Online vásárlás - Rendezők - Szervezetek - Színészek, színésznők - Toplisták, filmelőzetesek - TV-csatornák, videotékák

Fotózás
A nap fotója - Analóg fényképezőgépek - Boltok, használtcikkek, szolgáltatások - Digitális Fényképezőgépek - Elmélet - Hírek - Múzeumok, kiállítások - Nyomtatók - Online galériák, portfoliók - Pályázatok - Szkenner - Tartozékok - Témák, zsánerek - Weblapok, magazinok

  Irodalom
A századforduló irodalma - Antik irodalom - Antikváriumok - Barokk - Bevezető - Érettségi tételek gyűjteménye - Felvilágosodás - Gyermek- és ifjúsági irodalom - Irodalmi újságok és folyóiratok - Irodalmidi díjak, egyesületek, szervezetek - Irodalomtörténet és irodalomtudomány - Klasszicizmus - Kortárs magyar irodalom - Kortárs világirodalom - Könyvesboltok - Könyvkiadók - Könyvtárak - Középkor - Nemzetek irodalma - Realizmus - Reneszánsz - Romantika - Szimbolizmus - Szórakoztató irodalom - Tematikus gyűjtemények - XX. századi magyar irodalom - XX. századi világirodalom

Művészet, építészet
Alkotások - Alkotók - Dokumentumok - Gyűjtemények - Információk - Kiadványok - Korok, stílusok - Technikák - Üzlet

  Színház
Budapesti színházak - Határon túli magyar színházak - Mozgás- és Táncszínházak - Színészek weboldalai - Színházi oldalak - Vidéki színházak

Tánc
Elmélet, szakirodalom - Előadások, táborok, fesztiválok - Koreográfusok, vezetők - Külföldi táncos oldalak - Magyar táncoldalak - Tánc csoportok, együttesek, társulatok - Tánc fajták - Táncházak - Tánckellékek, jelmezkölcsönzés, tervezők - Táncművészeti folyóiratok - Táncoktatás - Táncos filmek - Táncos képviseletek - Táncosok, tánctanárok - Táncpartner kereső - Táncversenyek, ranglisták

Zene
Dalszövegek - Filmzene - Komolyzene - Koncertek - Könnyűzene - Lemezforgalmazás - Mp3 - Népzene - Slágerlisták - Zenei média

 
 
  © 2006 - Terasz Kiadó Kft. [ Impresszum ] [ Médiaajánlat ]