Dátum: 2018. május 27. vasárnap    Mai névnap(ok): Hella


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER
Bostoni tízek
Enni kéne

A világ egyik leghatékonyabban működő biomedikai kutató központja a bostoni Brigham Woman's Hospital. Több mint ötszáz kutató évi 240 millió dollárból gazdálkodik, és végez tudományos mefigyeléseket. Az amerikai kórházak toplistájan a 11. helyen álló intézet a Time magazinban tette közzé legutóbbi, preventív kutatásainak eredményeit. Ennek értelmében 10 alapvető élelmiszer került a fókuszba, amelyek természetes összetételükben -- rendszeres fogyasztás melett -- hatékony ellenszerei a rákos megbetegedéseknek.
Következzenek tehát a "Bostoni Tizek", amelyek közül egy sem hiányozhat a bevásárlókosárból.

1. Paradicsom

Szószként, főzve vagy nyersen, levesnek vagy ketchupként, bármilyen formában és mennyiségben ajánlott, mivel tartalmazza az un. karotenoid pigmentet (ettől piros a paradicsom). A karotenoidnak köszönhetően erős antioxidáns és szabadgyöklekötő erejével a paradicsom felülmúlja minden karotenoidok legismertebbikét, a sárgarépában is megtalálható beta karotint. Mindemellett értékes C vitamin-forrás.
Tipp: Kevés oliva olaj segiti az értékes anyagok felszivódását.

2. Brokkoli

Maga a zöldség! Egy jó maréknyi fitokemikália található benne, amelyek még azelőtt kifejtik hatásukat, hogy a rákos sejtek burjánzásnak indulhatnának. A brokkoliban található Indole 3 carbinol az ösztrogénnel karöltve végzetes női megbetegedések megelőzője lehet. A brokkoli béta-karotinban és rostban gazdag. Egy kisebb fej több C vitamint tartalmaz, mint egy narancs.
Tipp: Szétfőzés helyett párolás és alapos rágás. Aki nem kedveli a brokkolit, fogyasszon kelbimbót, vagy kínai kelt.

3. Zöld tea

A távol-keleti társadalmakban ugyanazt a szerepet tölti be, mint a nyugatiakban a feketekávé. Polyfenolokat, fitokemikáliákat és közel 100-szor annyi antioxidánst tartalmaz, mint a C vitamin. Tudjuk, hogy Kinában kevesebb embert kezelnek gyomor- vagy májrák okozta problémákkal, ami valószínűleg a zöld tea fogyasztásának köszönhető. Aki napi 10 csésze zöld teát elfogyaszt, az lényegesen kisebb eséllyel élhet át infarktust. A fekete tea ugyanazokból a levelekből készül, mint a zöld tea, csak a fermentálás folyamatában a jótékony hatóanyagok részben elvesznek. Mindezek ellenére: egészségesebb egy jó fekete tea, mint egy erős feketekávé; miközben a várt hatások (serkentő, élénkítő) szinte azonosak.
Tipp: amennyiben a napi 10 csészényi folyadék bevitele valakinek megterhelő lenne, úgy ajánlott az öblögetés, mert a zöld tea a fogkőlerakódást is redukálja.

4. Lazac

A legtisztabb húsú hal, amely szabadon portyázik, távol a partoktól, a mély tengerekben, ahol a vizminőség szinte kiváló. A lazac húsában fellelhető Omega 3 segít megelőzni a vér egyes alkotórészeinek kóros összetapadását, csomósodását,így azok nem képesek az erek falára tapadva lerakódni. A kutatások szerint jó hatassal van a szervezetben lévő gyulladások normalizálására, megelőzheti az ízületi reumatikus jellegű betegségeket is. Az Omega 3 az egyes agysejteket körülölelő kocsonyás anyagba hatolva védik azokat az Alzheimer-kór és az öregedés ellen is.

5. Olajos magvak

A táplálkozás erőművei. Zsírosak, ennek ellenére a fogyasztásuk ajánlott, mivel a mono- és poly-telítetlen zsírok ártalmatlanak. Ezzel ellentétben a csipszek, fánkok bizony bővelkednek ártalmas, "rossz" zsírokban. Ahogy a zsirok jó és rossz táborra oszlanak, a koleszterin is lehet ártalmas, illetve ártalmatlan (hasznos). A mandula, a kesu, a dió rágcsálása csökkenti az érrendszerben a rossz koleszterint (LDL), és ezzel párhuzamosan nő a jó koleszterin(HDL) szintje. Vagyis ez szintén az infarktus megelőzésének irányába hat. Meglepő: az olajos magvakban taláható savak olyan folyamatot indítanak el a szervezetben, amelyben a már rákos sejtek önnmagukat pusztítják el.
Tipp: kamrában vagy a gyümölcsös kosárban, de dió mindig legyen otthon!

6. Vörösbor

Hogyan lehetséges,hogy a franciák rengeteg zsíros sajt- és vajszószt fogyasztanak, ám mégsem olyan kövérek, túlsúlyosak, mint az amerikaiak vagy akár a magyarok? A válasz a hires francia paradoxonra egyszerűbb mint gondolnánk: nemcsak a sajt, de a francia bor is világhirű. Az ott élők pedig -— szerencséjükre -- előszeretettel fogyasztják a méltán híres nedűt. A szőlőhéj nagy mennyiségben tartalmaz polifenolt, amely fokozza a szervezet számára szükséges hasznos (HDL) koleszterol termelődését, és megakadályozza az un. endotelin 1 peptidek kialakulását, amelyek az érfalak megkeményedéséért felelősek. Franciák ide, amerikaiak oda, az "igazság nem odát", hanem a borban van!
Tipp: napi 1 deci bor nyugodt szívvel kínálható mindenkinek!

7. Áfonya

A legtöbb antioxidánst tartalmazó eddig ismert gyümölcs, amelyet a nyugati társadalmak @quot;kék ékkő"-ként emlegetnek. Az antioxidánsok támadják a szabad gyököket, serkentik az agyműködést, rendszeres fogyasztás mellett javithatják a memóriát, az egyensúlyérzéket és a navigációs képességet.
Tipp: a legjobb hatás érdekében nyersen fogyasszuk.

8. Fokhagyma

Az anyagnak, amely olyan erős szagúvá varázsolja a fokhagymát, számtalan pozitív élettani hatása van a szervezetre (allylszulfidek). Az egészségguruk úgy tartják, hogy a gerezdek szinte minden életfolyamatra jó hatással vannak. Védik a szívet, az érrendszert, csökkentik a koleszterinszintet, hatással vannak a vér állagára, erős gombaölő és antibakteriális hatással bírnak. A fokhagyma tumor-visszaszorító erejét még csak laboratóriumi körülmények között sikerült bizonyitani, ellenben a malária ellen már hatékonynak bizonyult.
Tipp: a legjobb hatás érdekében apritsuk, zúzzuk vagy passzírozzuk.

9. Spenót

A korai fitnesz poszterhőse, Popeye spenótmániája még mindig példaértékű.
A spenót vasban, folsavban, B vitaminban gazdag levelei több szempontból is hasznosak szervezetünk számára. Emésztés-elősegítő, magas B vitamin-tartalma miatt a táplálék sietve felszívódik, és a zsírok, szénhidrátok megemésztődnek. Emellett idegnyugtató: szerves só tartalma okán izgága, esetleg hiperaktív gyerekek nyugtalansága ellen is használják. Szintén sótartalma miatt a cukorbetegek étrendjéből sem hianyozhat a spenót, mivel csökkenti a vér cukortartalmát, és serkenti a hasnyálmirigy inzulintermelését.
Tipp: rendszeres kúraszerűen fogyasztott nyers levelekkel érhetjük el a legnagyobb hatást. Semmiképpen ne főzzük szét a leveleket.

10. Zabpelyhek

A bennük található béta-glukon felmosórongyként takarítja föl azokat a felhalmozódott (felesleges) koleszterinegységeket, amelyekre szervezetünknek már semmi szüksége. A kutatások arra is rámutattak, hogy a müzliknek, reggeliző pelyheknek, zabkásának stb. vérnyomáscsökkentő hatásuk is van. Előnyeik továbbá, hogy magas proteintartalmuk miatt laktatóak, és a beleknek is jót tesznek, mert étkezesi rostban gazdag csemegék.

Zöld tea
Lazac
Áfonya
[ Szabó Kata (Torontó) ]
2002-10-08 22:30:00

A legutóbbi 20 cikk
Bevezettük az RSS-t a Teraszon!
Űrtevékenységünk az EU küszöbén
Megosztott kémiai Nobel-díj 2003-ban
ŰRNAP – 2003
Hidegfizikai Nobel-díj
Paul C. Lauterbur és Peter Mansfield a 2003. évi Fiziológiai és Orvostudományi Nobel-díjas
Egy rendszertan, avagy a web kultúrája
Képek magányos elektronokról félvezetőkben
Elhunyt Teller Ede
Klímaváltozás
A modern tudomány és a társadalom összeforrt
Elhunyt Greguss Pál
Számítástechnika és tudomány
A modern tudomány és a társadalom összeforrt
A Magyar Tudomány Napja
Bostoni tízek Enni kéne
Az egészséges táplálkozásról - másként
Népbetegségünk: az allergia és asztma
Allergia, aszthma - vezér
Hideg antihidrogén
Az összes cikkek >>>

címszó
év
hónap
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
Támogatók
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu