Dátum: 2020. szeptember 18. péntek    Mai névnap(ok): Diána, József


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER
Bodor Ádám közelítése 7 kísérletben
   Nincs is senki Bodor Ádámon kívül, aki hasonló helyzetbe keveredett az elmúlt tizenöt évben. Csaplár még nem jelentette meg a főművet. Temesivel nem tudni, mi lesz. Esterházy kilenc (tizenegy?) munkás esztendő után egy családregény végével birkózik. Tar vélhetőleg elkészült: világsiker-ízek, legyünk szerényebbek: Közép-Európa-bestseller, ha összegyűjtött jelentéseit sajtó alá rendezi (Kenedi János lábjegyzeteivel). Ám erről szemérmesen hallgatunk. A magyar valóság és a magyar irodalom (előszó: K. J.), ahogyan összeölelkezik a változatlanul mélybordó, változatlanul ázsiai alkonyú magyar tájban.
   
   és közben meghalnak az istenek
   
   Bodor Ádám közelítése 7 kísérletben
   
   
„Hazámat mint természetes leget
   Szívom, nem érzem, s róla hallgatok.”

   (Weöres Sándor: Psyché)

   

   Miközben az idő rohan, minden szürkül, korrodálódik körülöttünk, a Sinistra körzet úgy pompázik keleties, megismerhetetlen misztikumával, különleges láb- és testnyomataival, varázslatos nőivel, mint az első olvasatban. Pontos, kemény, rejtelmes, ismeretlen illatokat árasztó. Amikor visszatérünk a most Bogdanski Dolinának nevezett területre, él, hat a teljes öröklött mitológiai apparátus. Az élet, amelyet egy ismeretlen eredetű, és természetű hatalom irányított, megváltozott. Nincs senki, aki a hagyományokhoz híven összepárosítaná és szétválasztaná a földi embereket, nincs, aki meghatározná, mikor érjen a szömörce, mikorra olvadjon el a sítalpak nyoma a fenyvesek tövében, miképpen működjön az egész. Eredetileg úgy mozgunk az átalakult rendszerben, mint első érkeztünkkor. De ez tévedés. Közben az istenek meghaltak. A rendszert a vágy mozgatja, jöjjön az érsek, akinek majd elmondhatjuk az előző rendszerben ért sérelmeket. Jöjjön valaki, aki igazságot oszt.
   

   Első közelítés: morózusan
   Az olvasó számára folyamatos (és megnyugtató) írói szerep alatt azt (is) érthetjük, hogy az epikus térben megjelenő vezérmotívumok az író megrajzolt alakját érintő eseményekkel függenek össze, ezek bonyolódnak tovább. Tehát amennyiben az író korábbi munkái ismertek, a titokzatos és a valóságtól látszólag elemelt történetek, még a legkülönlegesebbek is, az eredettől pontosan értelmezhető írói ökológia szerves részei. Ebből következően egy statikus – és a lassuló, és a személyes – kor ritkíthatja az író számára kötelezően megfogalmazandó eseményeket, ettől mi, olvasók, még nem veszünk el benne. Folytatjuk a sétát, ahol öttíz éve megszakítottuk.
   Na. Ez annyira bölcs, hogy fogalmam nincs, hogyan kerülök ki jól alóla. Arról van szó ugyanis, hogy Bodor Ádám többnyire ugyanazt a flórát és faunát írja, ugyanazt minden égtáj felől, minden napszakban és évszakban. Egy ilyen jól feltérképezett terület ritkán inspiratív kötelezően az író számára, viszont az áttételek, a regény tartalmi mozzanatai egy régi, tehát azonnal funkcionáló környezetben szólalnak meg. Ami nyilván kényelmes állapot az olvasó (és az író) számára, de amely ugyanakkor veszélyes csapdarendszereket rejt. Az olvasó elvárja, ha visszatértük, a korábbi látogatások alkalmával tapasztalt irrealitások realizálódjanak, értesse meg az író visszamenőleg. Legyen a történet folytatásos, egy szappanopera, ássa ugyanazt a tárnát, legyen mélyebb, közelítsen a pokolhoz (törje lábát a nevelt fiú, szülessen lányunoka, ilyen egyszerű, de folyamat legyen), ha egyszer a közeget megtartotta. Mert ha nem, ez különféle fanyalgó értelmezéseket szül, amelyek talán nem is nélkülöznek helyénvaló logikai szempontokat – a szappanopera logikája szerint. tovább
2005-06-07 06:01:00

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)