Dátum: 2020. május 26. kedd    Mai névnap(ok): Evelin, Fülöp


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
Krétakör Színház
PREMIER
Elment a „La subretta Aniko”
Felföldi Anikó 1938. április 28. – 2020. január 7
A MASZK Országos Színészegyesületének ügyvivője és szélmalom harcosa volt. A színházban Maminak hívták. Nem kérdezték, hogy lehet-e. Tudták: a Felföldi igent szokott mondani, mindenre. Most mondott először nemet igaz, ezúttal az életre.
A Trieszti Operettszínházban történt, néhány évtizede. A Bál a Savoyban premierjén, a színpadra hulló virág koszorúkból a legszebbet, Felföldi Anikó, - mint Daisy Parker -, átnyújtotta a páholyban tapsoló Bársony Rózsinak. A trieszti újságok másnap a címlapjukon hozták: Operettországban megtörtént a trónöröklés. „La subretta Aniko” hazatérvén Triesztből, lefordítatta az összes róla megjelent cikket, kritikát - hiszen a szerepen kívül, nem tudott olaszul egy szót sem -, és bevitte a pesti Operettszínház művészeti titkárságára. Ha ki nem dobták, most is ott van valahol. A kutya sem olvasta el. Azt hiszik, olaszul van.

 
Felföldi a Külföldi - mondták róla az idő tájt, mert őbenne volt a legtöbb utazott-repült kilométer. Mindenhová elment, mindent elvállalt, mindenre igent mondott, hát hívták is mindenhová. A Magyarok Világszövetségének koncertnek szépített haknijaival körbejárta néhányszor a magyar-lakta világot. Ő volt a „Köztes”. Simándy és Sinkovits között egy kis sanzon, operett vagy próza. Esetleg Sinkovits és Sas között az Ej-haj Boldizsár. A legegyszerűbben körbeírható magyar színésznőre nem találtak idehaza skatulyát. Szépnek tehetséges volt, tehetségesnek kihívó, kihívónak hűséges. Tizenhat évig várt az „emberére”, ahogyan ő hívta Körmendi Vilmost, a társát. Nem akartak felperzselt családot, keserűvé tett gyerekeket tudni maguk mögött. Évtizedeket dolgoztak együtt aztán éltek, míg csak Vili meg nem halt. A Balatonon őslakosnak számítottak, mint a szárcsák. Az első vitorlásukban csak ülni lehetett. A későbbiben már állva elfértek. Annak a néhány centinek köszönhetően, amit elszívott a csontjaikból az élet. Minden jó valamire. - röhögött ilyenkor harsányan a Felföldi, mert sok éve sors-iránytűnek használja ezt a mondatot. Minden arra jó, hogy tanulni lehessen belőle és élvezni - nem utolsó sorban. Szomorú emberből rossz színész lesz - ijesztgette magát sokszor, amikor pedig minden oka meg lehetett volna a bánatra. Nem fogott ki rajta mégsem.

 
Otthonról egy operaénekesnek készülő mama és egy mérnök papa mutatós kislányaként azt tanulta meg: munkával majdnem minden elérhető. Már a gimnáziumban modellként dolgozott és statisztált a Nemzetiben. Aztán egyszercsak ott találta magát a szocialista Budapest első szépségversenyén, az Állatkertben - mert hol másutt. Tetőtől talpig red-októberbe öltöztetve is sikerült harmadiknak lenni. A helyezésnek egy sikertelen színművészeti felvételit, és egy kecskeméti majdnem-bemutatót köszönhetett. Simon Zsuzsa az akkori rektor, úgy látta, hogy a felföldi-fazon nem lesz áruképes a korszellemtől áthatott színpadokon, és kirúgta a harmadik felvételiről. Kecskemétre hívták, ahol Csorba István: A Balaton szépe című zenésdarab főszerepét próbálhatta a bemutató napjáig, amikor is hirtelen Krencsey Marianne állt be helyette. Akkor azonnal elment a kedve az egésztől, és ha Fejér Imre direktor - az álltakerti zsűri egyik tagja - nem hívja a Vidám Színházhoz, akkor Felföldi megbecsült és nyugalmazott tagja lehetett volna a mérnöki kamarának, mert az lett volna belőle. Egy racionális, pontos, kreatív, megbízható gépészmérnök. Ehelyett elment ugrálni a deszkákra. Élete első bemutatója a Florentin kalap volt, amelyben negyedmagával szökdécselt egy mosóporos dobozban, amiből csak a táncos lába látszott ki, mert így volt poénos. A következő évadban megmutathatta a fejét is, az utána következőben pedig, főszerepet kapott a Nyolc nő című zenés darabban. Amikor Mányai Lajos, a partnere megkérdezte tőle, mit szeretne premierre, Simon Zsuzsát kérte, - Mányai feleségét - az első sorba, középre. Hadd láthassa a saját szemével, mennyire nem áruképes a Felföldi. A kis bosszú is édes tud lenni, ha szívből jön.

 
Éppen csak megmelegedhetett a sikerben, már küldtek is át érte az Operettszínházból, mert Lehoczky Zsuzsától kellett átvennie a Csókolj meg Katám! Biancáját. Lehoczky szülni ment, és ezzel elkezdődött Felföldi életének beugrásokkal, szerepátvételekkel, másodszereposztásokkal tarkított operettszínházi karrierje. Alig merte aláírni a szerződését, úgy érzete: még nem áll készen arra, ami az Operettben várja. Nem végzett főiskolát, nem ment jól férjhez, csak magára számíthatott. Mérlegelt: akkor kell menni, amikor hívják. Ment. Ugrásra készen beállt a sorba, figyelt, tanult. Táncot, szöveget, kottát, meg azt, hogy nem megsértődni, hanem dolgozni kell. Nem méricskélni, hanem belevetődni. A közönségnek édes mindegy, hogy ő hanyad szereposztásban játszik. Ha neki öröm és boldogság, a nézőknek is az lesz.

Felföldi játékban meglelt örömét nem tudta semmi és senki elrontani. Pedig próbálta. Kitanulta az Operettszínházat töviről-hegyire. A primadonnai szeszélyeket, az előre leosztott sikereket, a klakkereket. Nem zavartatta magát. Musicalt játszott már akkor, amikor körülötte a kolléganők még az operetti csipkékből próbálták átmenteni magukat. Mindenhonnan kilátszott ezért sokáig tűrte, hogy eléálljanak. Színészi hazárdőr lett. Mindenre igent mondott, mert nem akart lemaradni semmiről. Játszani akart, szerepeket tudni maga előtt és a háta mögött. Néhány nap, esetleg két hónap alatt, bármit meg lehet tanulni- gondolta. Lovagolni, síelni vagy németül a My fair lady Elizáját. Ha az Operettben nem tehette magyarul, megtette máshol. Ahol ő kellett. Az NDK televíziójában. Egy szót sem tudott, a szövegén kívül. De már várta a következő forgatókönyv, egy amerikai musical, Gojko Mitic-csel a főszerepben. Felföldihez sámlira állt a kis jugoszláv indián.

 
Évekkel később Bodrogihoz, a Bál a Savoyban tévés változatában, neki kellett leguggolnia. Nem bánta. Az olaszországi siker, a trieszti Bál a Savoyban, égből pottyant ajándékként koronázta meg, addigi türelmét és állhatatosságát. Operettország uralkodói maguk közé emelték, és igazságot szolgáltattak. Megkapott mindent, mint a legkisebb királylány. Még azt is, hogy a pesti Operettszínház végül csak kihozta a Bál a Savoyban-t, és Daisy Parkert megkaphatta első szereposztásban. Hepiend, mint az operettben szokásos.
Felföldi tudta, és nem is felejtette el, mi az ára a hepiendnek. A MASZK Országos Színészegyesületének ügyvivője és szélmalom harcosa volt. Járta az országot, ahol fellépett, ott színházat is nézett. Ismert mindenkit, tudott mindenről. Intézkedni próbált, segíteni. Törvényeken kívül helyezte magát, mert már nem ő a fontos. Hanem a vesződő korosztály, az öregedő magányosok, akikre nem várt senki tizenhat éven át, és azon is túl. Álmában számítógépes tanfolyamot tartott a MASZK-ban, hogy aztán megalapíthassa az országos, virtuális színészotthont, ahol esténként massenger-ezve, videotelefonon tarthatta volna a lelket, az elnehezülő kollégákba. A valóságban tárva nyitva állt az öltözője ajtaja, hogy ki-be járhasson rajta az operettszínházi fiatalság. Akinek ő hol anyja, hol nagyanyja, szereposztás és igény szerint. A színházban Maminak hívták. Nem kérdezték, hogy lehet-e. Tudták: a Felföldi igent szokott mondani, mindenre.

Most mondott először nemet igaz, ezúttal az életre.

[Sándor Erzsi]
2020-01-16 00:20:00

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
Cikkarchívum
Meczner Jánost búcsúztatta a Budapest Bábszínház
Pert nyert a Beatles Apple a csalók ellen
Elment a „La subretta Aniko”
Ivánka Csaba-díj 2019
Esti Kornél bárki lehet
Kocsis Zoltán -
Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái
Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” k
Rigó Jancsi bemutató Egerben
Koncz Zsuzsa
Hofi Best Of
Bach-versenyművek a Capella Savariától
Emlékezzünk együtt Kara Tündére!
70 éves a bábjátszás Békéscsabán
Halasi Imre a Barlangszínházban rendez
Pataki András - A mű örök mementó
Sztehlo Gábor 110 éve született
Karosi Bálint - Existentia
55 éve ezen a napon
Békéscsabai Jókai Színház 2019-2020-as évadja
Cikkek listája >>>

címszó
év
hónap
TV műsor
 
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu