Dátum: 2018. május 26. szombat    Mai névnap(ok): Evelin, Fülöp


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
Krétakör Színház
PREMIER
Vámpírok bálja
Az első harapás elbűvöl, a második elcsábít
A Budapesten tíz éve műsoron lévő musicalről az olasz Agenzia Radicale közölt cikket. Ilyennek látta egy olasz kritikus az előadást.
Kezdetben volt az 1967-es film, a Tanz der Vampire.
Aztán egy amerikai fogyasztásra alkalmas fordítás: Légy szíves ne harapj torkon – amely már címében is jelzés a tartalom komikumára. Homage valamennyi korábbi vámpírfilmnek, a Hammer Produkciós Irodának és benne Christopher Lee összes szörnyének.
Aztán harminc év elteltével jött a musical Jim Steiman zenéjével Michael Kunze szövegével és még mindig Polanski rendezésével. És a régi cím ismét visszatért.
Az 1997-es bécsi bemutató frenetikus sikert aratott, ikonikus figurává emelve a vámpírgróf Krolock alakját.

 
A Pesti Magyar Színházbeli műsor immár tíz éves jubileumához ért, és a PS produkciós iroda vezetője, Simon Edit irányítja azokat a tárgyalásokat, amelyek további európai turnékat jelenthetnek a kiváló előadásnak. Sikerük titka a témagazdagság, az abszolút eredetiség és a színpadra állítás minősége.

Például Herbert von Krolocknak, a gróf fiának transzszexualitását Jenei Gábor kiváló alakításában Polanski nem annyira a visszaélés antikonformista kulcsaként mutatja meg, ahogy más hasonló művekben óriási botrányokat keltett, hanem sokkal inkább a hetero- vagy homoszexualitás mint kategóriák provokatív alternatívájaként. Az intézményesült formákkal szemben vitára ingerel, ürügyet szolgáltatva arra, hogy a mű erkölcsi szatírává váljon.
Kirobbanó komikus helyzetek sokaságán át a problematikus elemek és a meglepő pillanatok úgy simulnak össze, hogy hatékonyan képesek feloldani a konfliktust, miközben megadják egy új hivatalos morál kódját.

 
Ez a megközelítés gyakorlatilag lerántja a vámpír-préda kettősségéről a leplet, amelyben szinte kitapinthatóan jelen van a gyilkos-áldozat kapcsolatában rejtőző erotika, és ez adja a hajtóanyagot a táncoknak.
De Polanskinak ennyi nem elég. Nem csak felkavarni akar, hanem felszínre hozni a minden nőben és férfiban megbúvó vámpírt, arra kényszerítve, hogy megmutatkozzon és elfogadtassa magát. Ezt azzal hangsúlyozza, hogy a vámpírok és más szörnyek az előadás során többször elhagyják a színpadot, és gúnykacajok közepette kerülnek testközelbe a nézőkkel, akik látható rajongással fogadják ezeket az érintéseket. A tudatos rendezői törekvés következtében minden este, természetesen még éjfél előtt megismétlődik ez a rítus, amelyben a színházi gépezet a legintimebb szférájáig kiváló partner, akárcsak a közönség.

 
Nemcsak az erotika táplálja az előadást, markáns társadalmi hangsúllyal jelenik meg a jelenlegi globális pénzügyi vámpirizmus. A rendező Sarah (Török Anna) figurájára bízta ennek hirdetését, aki felemeli szavát az ellen, hogy az anyagi biztonság hajhászása fontosabbá vált, mint az emberi érzelmek.
Még a kegyetlen főszereplő Krolock révén is elgondolkoztat azon a csillapíthatatlan éhségen, amely gyötri, és amely ahhoz vezetett, hogy tönkretegyen mindent, amit szeret. A közönséget szinte beszippantja a narcizmus és habzsolás legmélyebb bugyraiba azt sugallva, hogy ne legyenek olyanok, mint ő.

 
Ami a zenét illeti többnyire olyan számokat hallunk, amelyeket Jim Steinman korábbi munkáiból már ismerünk, ilyen a visszatérő motívum is a Total Eclipse of the Heart átdolgozásából, amelyet eredetileg Meat Loafnak írt és 1983-ban Bonnie Tyler vitt óriási sikerre.
A hosszan tartó vastaps háromszor is függöny elé hívta a színészeket, táncosokat, akik persze szörnyű vigyorral három táncot is újra előadtak. Az egyik természetesen a haláltánc.

Vincenzo Basile Polgár
(Fordította Máté Judit)

2017-10-19 14:00:00

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
Cikkarchívum
Háy János - Utánképzés itt​as​ vezetőknek
Az a cappella királyai újra Budapesten
A bosszú íze
,,Gyakorlom, milyen egy hamutartóban elnyomott csikknek lenni”
Ereje teljében
„Az én kompetenciám a szöveg”
Nagyoperett és kisopera
,,Fontos, hogy akikkel együtt dolgoztam, úgy érezzék: összetartoznak”
Arany 201
Kontinenseken át
Feketének született, Budapesten kifehéredett, de leginkább szürke
A pesti Elvis
,,Igazságtalan, hogy a jó dolgok későn történnek meg velünk”
Az oroszlán télen
Ivánka Csaba-díj 2017
Zrínyi 1566
Házasságon innen, házasságon túl - felújítás vagy újrarendezés?
Visszavonulás
Átadták a Magyar Teátrum Díjakat
Háy János - Házasságon innen, házasságon túl
Cikkek listája >>>

címszó
év
hónap
TV műsor
 
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu