Dátum: 2020. november 23. hétfő    Mai névnap(ok): Kelemen


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Anyám orra
Pintér Béla és Társulatának a Szkénén megtartott új bemutatója, az Anyám orra című vígopera színi cetlijén az áll: „Látvány- és zenekoncepció, írta és rendezte: Pintér Béla”. Valamint ő a színházi Atyaúristen is. Tömörebben, kevés szóval: Pintér Béla előadása.
 
Mindenen rajta a szeme, benne a keze, és fejéből jönnek a hétköznap rémképei, az otthonosan szörnyűséges világ és a szörnyen otthonos közeg, amit egyszerre szeretünk és iszonyodjuk. Számomra évadonként Pintérék bemutatója piros betűs színházi ünnep, ekkor van a magyar dráma napja, igazi színházi hejehuja, megbotránkoztató és megrendítő, szeretetreméltó iszonyatos tükröt fordítanak felénk. Finoman durva részletekből szerkesztődik a köznapi rémdráma. A naturalizmus összekulcsolódik szürrealizmussal. A szikár emberi dokumentum táncjátékkal és operai fogásokkal. Ha cédulát kellene ragasztani Pintérék produkciójára: nagy zavar támadna. Modern színház? Népi játék? Megbotránkoztató provó-színház? Tragikomikus színpadi elbeszélés?
Egyszerűsítsünk: színház. Színház: vállalja korának, környezetének hű ábrázolását, de bekapcsolja a népművészet fölénnyel kezelt hagyományait. Meghökkentő hatásokkal él. Az érzéketlen közöny, a kapcsolatok nyersesége, a szerezni vágyó mohóság, a magába zárt önzés képtelen rémdráma cselekménye szerint bonyolódik. Arányérzéke hibátlan, kidolgozása szabatos, előadása pontos.

 
A játszók egyenértékű odaadással szerepelnek: az apró, dinamikus Enyedi Éva (Bajuszka), a Vígből kölcsönzött Szamosi Zsófia nyafka, magával eltelt énekesnő, Bencze Sándor kísérteties román sámán (románul), barátságos, akár egy erdélyi vérszipoly, Deák Tamás lumpen-Levente, a Vikidál Gyula maszkban vadember Pintér Béla, Benedek Mari turbánszerűségével fején megtévesztő nőimitátor Quitt László (egyben román tolmács), és a fehérzakós, pénzének csak ígéretével mindenkit kísértésbe vivő dr.Thuróczy Szabolcs.

 
Deszka forgószínpadon kereng az együttes. Horgas Péter forgója felemásan lesüllyed, mint telitalálattól merülni készülő tengerjáró. A háttérben a busójáráshoz beöltözött zenekar: Bede Péter, Kéménczy Antal, Kerényi Róbert, Sófalvi Kiss Csaba; ketten, kétágú festőlétrán végigállják az előadást, mintha a magyar Szent Koronát kísérő két angyal volnának, úgy játsszák Darvas Benedek operáját. Szedett-vedett zenei hulladékokból szerveződnek az áriák, miközben a köznapi banalitásokat komoly recitativók emelik fintorosan mozartiassá. Emelkedett, eszményien égi hangzatok ütköznek nyűtt slágerközhelyekkel és beszennyezett alvilággal. A lumpenzene és a magas művészet kettőssége vonul végig a féktelen, keserű öngúnnyal áthatott drámai életképen.
A művészetnek az égit kötelessége bemutatni, de mit tehetnek, ha előttük van dezodorálatlanul szagló világunk.

Forrás: mgp.szinhaz.hu
Fotó: Bálint F Gyula

[M.G.P.]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Szakonyi Károlynak
Mindenek előtt: nem szép félrevezetni a világot! A Németh Lajos lehet, hogy nyolcvankilenc éves, de a Szakonyi Karcsiról senki nem hiszi el, hiába csináltatott magának jó pár éve ilyen szép ősz maszkot. (Kadelka Lászlótól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Szabó András - Torzulás

Hazám-díj 2020

Születésnapi levél - Szakonyi Károlynak

Kétszázharminc éves a magyar nyelvű színjátszás

Ősbemutató Székesfehérváron

A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Sajtószemle
Enciklopédia
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól