Dátum: 2020. augusztus 11. kedd    Mai névnap(ok): Zsuzsanna, Tiborc


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Fullajtár Médeia-ja
Az előadás előtt az előcsarnok protokollvendégei közé keveredve többször is hallottam a „mit is nézünk meg” típusú kérdést. Valami csodát, válaszolhatom az előadás láttán. Fullajtár Andreát.
A rövidre szabott fesztiválmegnyitóban – szabadtérre tervezték, de a viharos szél és az október végi hangulatot idéző, szakadó eső bezavarta a Széchenyi térre tevezett rendezvényt a Pécsi Nemzet Színházba – Toller László, Pécs város polgármestere, a város pillanatnyi mediterrán hangulatát hiányoló Jordán Tamással poéncsatába kezdve mondta, hogy mi kell a mediterrán hangulathoz? Víz és fehér sziklák. A víz csak úgy ömlik az utcákon, a fehér sziklák meg, íme, itt hevernek a színpadon. E rövid közjáték után kezdődött a POSZT nyitóelőadása.

 
 
 

Felemelő, elborzasztó, cinikus, emberi és embertelen volta Médeia. Majdnem tökéletesen kimunkált előadás, a letisztult drámaszerkezetben három jelenet tűnt elnagyoltnak, de ennek oka a többi árnyalt pontossága. Nem igazán lett szerepe az akciórésznek a gyerekek halálában és súlytalannak hatott Iaszón összeomlása Médeia csapásai alatt (kifejezőbb volt a ház kőoszlopainak leomlása, mint Máté Gábor monológja, aki egyébként hozta a viszolyogtató férj alakját, csak ez az összeomlás hibádzott az alakításából, mellesleg Bezerédi Zoltán kisszerű Kerónjára is nagyobb terhet lehetett volna helyezni).

 
 
 

A női szerepek kidolgozására nagyobb hangsúly esett, mint a férfiszekcióra. A kar három női szereplője (Bodnár Erika, Pelsőczy Réka, Tóth Anita) egyénített sorsával Zsámbéki Gábor (az előadás rendezője) modernizálta az amúgy is sok tekintetben modernnek ható Euripidész tragédiát. Zsámbéki rendezése a nőről szólt. Mert milyen is a nő? Keserű, ábrándos, fürkésző a kart képző három nő. Szirtes Ági Dajkája aggódó. És Médeia? Ma nagyon irtóznak a pátosz ábrázolásától színházban. Nagy érzések és az irónia kéz a kézben járnak a színpadon. Ebben a lecsupaszított díszletben, ezen az ennyire letisztult színpadi nyelven szólva tere maradt a pátosznak, s az iróniának is.

 
 
 

Fullajtár Andrea Médeia-ja sokszínű: sugárzóan gyönyörű asszony, bosszúszomjas, megalázottságában mások halálát óhajtó, őrült fúria, önmagához is fájdalmasan-kegyetlen, hidegszívű gyermekgyilkos, s örökkön szenvedő égi lény, ki utolszór Héliosz szekerén szól Iaszón-hoz.
Ritkán látni ilyen magával ragadó, erős, pontos alakítást. A közönség is megérezte az előadás vulkanikus erejét, az előadás utolsó pillanatában a színpadi sziklatörmelékre berobbanó szekér robaja után hatalmas csend ülte meg a nézőteret, majd az illendőség határait messze meghaladó idejű és erejű taps következett. Színésznő és szerepe - Fullajtár Andrea és Médeia ritkán látható nagy, egymásra találásának lehettünk tanúi.

Fotó: Bálint F Gyula


További képek a képgalériában

[Balogh Robert]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Élő online könyvbemutató

Marót Péter 1945 – 2020

Születésnapi levél - Taub Jánosnak

Nemeskürty István, a nemzet Tanár ura 95 éves lenne

Vetró-Rózner-Bereményi: Magyar Copperfield

Volt egyszer egy Nép (Nemzeti) Színház

Sajtószemle
Enciklopédia
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól