Dátum: 2019. december 5. csütörtök    Mai névnap(ok): Vilma


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

A szarvassá változott fiú
Végig szemerkélő esőben, kezdetben zsúfolt nézőtér előtt mutatták be 5.-én este a Tettyei Szabadtéri Színpadon Juhász Ferenc: A szarvassá változott fiú című művének színpadi adaptációját Vidnyánszky Attila rendezésében. Akik türelmesen végignézték a szünet nélküli, igencsak hosszúra nyúlt produkciót, többnyire lelkesen tapsoltak, de voltak, olyanok is, akik mindezt a lelkesedést lesajnálóan vették tudomásul.
A Gyulai várszínház és a Beregszászi Illyés Gyula Magyar Nemzeti Színház közös produkcióját a Bárka Színházban is láthatták már a különleges színházi csemegék iránt érdeklődők, s akkor Törőcsik Mari játszotta az anya szerepét. A POSZT műsorújságja is őt hirdette, minden bizonnyal a nézőteret megtöltő pécsi közönség elsősorban rá volt kíváncsi, de végül is Nagy Mari játszott helyette. (Az viszont elvárható lett volna, hogy ezt a közönséggel, valamilyen formában közlik.)

 
 
 
 

Vidnyánszky Attila és Szász Zsolt (dramaturg) a műsorfüzetben többek között azt írja, hogy a színház eszközeivel újraírták Juhász Ferenc nagyformátumú, már klasszikusnak számító versét, s az így létrejött színpadi kompozíció a beregszászi társulat szuverén világértelmezését fejezi ki, amelyben a felhasznált irodalmi alkotás legfeljebb ihletforrásként említhető. Ez igen tiszteletreméltó kinyilatkoztatás; kár, hogy mindezt egy szórólapon nem közölték, mert akkor a közönség nagyobbik része is értette volna, helyére tette volna azt, ami a színpadon játszódik.

 
 
 
 
A szarvassá vált fiú története magában hordozza mindazt amit az életről, az elszakadásról (mai szóval élve az identitásról), az örök visszatérni (nem) akarásról és az elmúlásról bennük él. Ezt színpadon megjeleníteni prózában, zenében, mozgásban a XXI. században sokféleképpen lehetséges. Alekszandr Belozub kevéske díszletelemmel remek színpadteret produkált, s ehhez Horváth Csaba koreográfiája is jól illeszkedett. A gondok akkor kezdődtek, amikor az előadás első ötven percében egy felmagasztosult jelenet csúcspontján úgy éreztük ami eddig történt, azzal tulajdonképpen kerek egész a színpadi játék, vége a produkciónak. S akkor elkezdődött a történet ismétlése, majd egy idő után még egyszer és egyre vadabb színpadi eszközöket felmutató stílusban, ami már nem is igazán tudtak megemészteni a nézők. (Volt amikor egyszerre harminc-negyven néző is távozott a nézőtérről.) Ennél a produkciónál is igaznak bizonyult: a kevesebb sokkal több lett volna. Csak egy példa az igazán nem ide való, idegen, túlburjánzó, öncélú megjelenítési formákból: a transzvesztita, szado-mazo nő, mellbimbójára láncolt puskájából még csak nem is tejet, hanem cólát spriccel egy műanyag üvegbe.

 
 
 
 
 

A sok csoportos szereplő közül nem lehet kiemelni senkit, mert mindannyian derekasan végrehajtották a rendező instrukcióit. A hálatlan szerep Nagy Marinak jutott, aki igen finom, drámai eszközökkel megemelte, valójában meg sem írt szerepét. A fiút az a Trill Zsolt játszotta, akit nemcsak az Újszínházban, de az egész magyar színjátszásban üstökösnek kiáltottak ki egyes ítészek. Valójában, most ebben az igen nehéz szerepben mutatta meg először, hogy a megelőlegezett bizalomnak van alapja. A mezítelenre vetkőzéstől (Pécsett tegnap késő este alig volt 14 fok) a vizes jelenetekig mindent úgy oldott meg, hogy az általa megjelenített figura hiteles maradt. Soha, egy pillanatra sem esett ki szerepéből; olyan pszichés és fizikai kondícióról tett tanúbizonyságot, amit ma tényleg kevesen tudnak a hazai színjátszásban.
Most van az a pillanat, amikor el kellene kezdenie az Újszínházon kívül másfajta rendezőkkel, filmesekkel dolgozni.

Fotó: Peti Péter

További képek: ppphoto.terasz.hu

[Deák Attila]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Kozák Péter - Földiekkel játszók

A 37. Torinoi Filmfesztivál

Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái

Nemes Anna - Előled

Szemből szembe

Sztárparádé a Krizshow After-Partyn

Radnóti Zsuzsa kapja az első Art is Business – Fidelio „Művészek a művészekért” k

Rigó Jancsi bemutató Egerben

Hofi naplója

Koncz Zsuzsa

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu