Dátum: 2020. november 24. kedd    Mai névnap(ok): Emma


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Hívás - Dulay László rendezése a MU Színházban
A MU Színház fogadta be az Árkádia Színház legújabb produkcióját, a Hívást. Dulay László(fotó) felzaklató előadása a hírek szerint nagy közönségsiker, pótszékes házzal megy. Bujdosó Dezső író, esztéta, publicista egyfelvonásost írt, amely egy trilógia része.
A Hívás a születés, a megnyomorított élet és az elmúlás problémakörét járja körbe, nem mellőzve a mély filozófiai gondolatokat sem. A színlap tanúsága szerint Dulay ebbe az egyfelvonásosba mint társszerző s egyszersmind rendező beleírt, s színpadképessé tette. Bujdosó Dezsőnek van írói múltja, de az nehezen deríthető ki, hogy mennyire ismeri a drámaírás csínját-bínját, s mennyire ismeri a színházat. Dulay László viszont már bizonyított; beverekedte magát annak a közönségrétegnek a tudatába, amely nem a begyepesedett látványszínházat kedveli, hanem a meghökkentőt, a mindig újat keresőt, életünkből valami különöset felmutatót.

Dulay(fotó) még a Székely Gábor vezette Új Színház stúdiósaival megrendezte Salinger Zabhegyezőjét, amely elnyerte a Magyar Színészkamara szakmai fődíját. Ezután alakította meg az Árkádia Színházat, amelynek első produkciója az Euripidész és Enquist szövegeiből készült Phaedra 2000 volt. Ezt követte az Angyal szállt le Babilonba és a Kötél a Niagara felett című produkciók megrendezése. Legutóbb pedig Enquist drámáját, A tribádok éjszakáját Vérszívók címmel mutatta be. (Dulay és Palóc Eszter dramaturg a találó cím mellett sokat dolgozott az eredeti szövegen, ami azt feszesebbé és korszerűvé tette; a svéd írófejedelem megidézésén túl a nemek háborújára fektették a fő hangsúlyt.)
Dulay sistergő, excentrikus, öntörvényű egyéniség. Produkcióiban mindig azt kutatta és vitte színpadra, hogyan megy tönkre egy szerelmi viszony, hogy siklik félre egy ember személyisége, s hogyan semmisül meg egy emberi élet, bomlik fel, foszlik semmivé az emberi test.

Mostani rendezésében, a Hívásban ezekkel a gondolatokkal viaskodik. S hiába írta Dulay a színlapra: „blöff egy részben”, valójában ez egy töményen naturális prolitörténet. Úgy érezzük, a XXI. század mobiltelefonos „hábetlerizmusának” vagyunk tanúi. Kisszerű élethelyzetek, tömény mocsok (naturálisan és az emberi lelkekben egyaránt), s ebben a miliőben haldoklik a már magatehetetlen anya, akivel legkevésbé az édesfia törődik.
A szereplő színészek – Szabados Zsuzsa (anya), Bereczky Péter (fiú), Boldizsár Tünde (a fiú egykori felesége) – értik Dulay szándékát, és következetesen végrehajtják utasításait. Született egy produkció, amely éppen hogy egyfelvonásos. Igen soványka a matéria, valójában hiányzik a trilógia másik két része. Az hiányzik, hogy a szereplőktől ne csak „lineárisan” hangozzanak el kinyilatkoztatások, hanem dialógusaik ütközzenek, és legyen vérre menő dráma, ne csak egy asszony lassú elmúlása…

[Deák Attila]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Szakonyi Károlynak
Mindenek előtt: nem szép félrevezetni a világot! A Németh Lajos lehet, hogy nyolcvankilenc éves, de a Szakonyi Karcsiról senki nem hiszi el, hiába csináltatott magának jó pár éve ilyen szép ősz maszkot. (Kadelka Lászlótól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Szabó András - Torzulás

Hazám-díj 2020

Születésnapi levél - Szakonyi Károlynak

Kétszázharminc éves a magyar nyelvű színjátszás

Ősbemutató Székesfehérváron

A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Sajtószemle
Enciklopédia
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól