Dátum: 2020. szeptember 25. péntek    Mai névnap(ok): Kende, Kleofás


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Az évszak műtárgya – 2004. tavasz
Hagyományteremtő szándékkal indította útjára 2003 decemberében a Szépművészeti Múzeum Antik Gyűjteménye ’Az évszak műtárgya’ kamarakiállítás-sorozatot. A sorozat fő célja, hogy rendszeres ritmusban a közönség elé tárja a Múzeum Antik Gyűjteményében folyó munka eredményeit: egy-egy újonnan megszerzett, restaurált művet, vagy éppen olyanokat, amelyekről új és bemutatásra érdemes tudományos eredmények születtek.
A múzeum előcsarnokában megrendezett sorozat első három kiállítása az Antenna Hungária Rt. égisze alatt valósul meg. A két intézmény közötti együttműködés az évezred kezdetére nyúlik vissza. Az Antenna Hungária Rt. a múzeum egyik legbőkezűbb támogatója volt annak a római márványdomborműnek a megvásárlásában, amelynek megszerzése az I. világháború óta eltelt időszak egyik legnagyobb szabású közgyűjteményi gyarapodását jelentette, azóta pedig folyamatosan támogatja a múzeum Antik Gyűjteményének Éós (Hajnal) közönségszolgálati programját.

 

A rendezők az évszak műtárgya sorozat tavaszi kiállításán egy új szerzeményt és egy néhány évtizede már a múzeum tulajdonában lévő töredéket tárnak a nagyközönség elé. Mindkét tárgy Itáliából, az ókorban a Tiberis és az Arno folyó között elterülő Etruriából származik. Különlegességüket az adja, hogy az egyik legjelentősebb etruszk településen, Caerében (a mai Cerveteri), az úgynevezett „vörösszínű árut” gyártó fazekasműhelyben készültek. A település virágkorának kezdetén, a Kr. e. 7 - 6. században működött műhely produkcióját jól jellemzi az itt bemutatott tárlóedény (pithos) töredéke és a szenelő tál: ez a műhely ugyanis csak erre a kétféle edényre specializálódott. A 620 - 600 körül készült edénytöredéket és a mintegy hetven évvel később készült tálat ugyanazzal a Közel Keletről átvett technikával díszítették. A nedves agyag felületébe ismétlődő motívumokat pecsételtek: a tárlóedény töredékén egyetlen minta, míg a szenelő tálon egy egész domborműves mintasor ismétlődik. A töredéken látható szárnyas oroszlán az ebben az időszakban Etruriában is jelentős keleti hatásokat tükrözi, a tálon megfigyelhető nyúlvadászat jelenete azonban már egy jellegzetesen etruszk motívumot idéz.

 

Bár mindkét edényforma példányai túlnyomórészt sírokban kerültek elő, eredeti rendeltetésük szerint a lakóházban volt a helyük, a mindennapi élet használati tárgyai közé tartoztak. A fületlen, tehát nem hordozható pithos a házban raktározott élelmiszer, főleg gabonafélék tárolására szolgálhatott, a széles pereménél fogva könnyen emelhető szenelőben a néhány példányán látható égésnyomok alapján parazsat is tarthattak, főzésre és melegítésre egyaránt alkalmas volt, a fő helye a családot egybegyűjtő szobában lehetett. Mindkét edénytípus elkísérhette sírjába a halottat, de az utóbbi évtizedekben folytatott feltárások során előkerült leletek nyilvánvalóvá tették, hogy a sírbatétel csak másodlagos rendeltetésük volt.

Az évszak műtárgya sorozat második kiállítását Jerger Krisztina rendezte, a kiállított tárgyakról szóló ismertetőt Szilágyi János György, az etruszk művészet nemzetközileg is elismert kutatója írta. A kiállítássorozat kurátora Dági Marianna.

A bemutatott tálat a Medicare Kft. segítségével sikerült megvásárolni.

Szépművészeti Múzeum
Előcsarnok
2004. március 9 - 2004. május 23.

[H.K.]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Sajtószemle
Enciklopédia
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól