Dátum: 2020. november 27. péntek    Mai névnap(ok): Virgil


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Gergye Krisztián a gyönyörök kertjében
A gyönyörök kertje triptichon első tagját (B.Sch Szóló I.) mutatta be Gergye Krisztián (fotó) január első hetében három estén a MU Színházban. Gergye produkciója (tánc, koreográfia, rendezés, szólótánc) kivételes élmény, egyben felmutatja a hazai mozgás- és színházművészet minden hiányosságát.
"A tisztának minden tiszta" (Szent Pál levele Titushoz) – produkciója mottójául Gergye Krisztián ezt az idézetet választotta, ami egyértelművé teszi a netalán prűd (netán véletlenül betévedt) néző számára, hogy ami a MU Színház tenyérnyi porondján történik, nem más, mint az emberi élet és a művészet természetes velejárója. Gergye a tánc és a színház eszközével mutatja fel mindazt, amiről szerettünk hallgatni, amit szerettünk letagadni.
Amikor három különös dekoltázsba "öltözött" szereplő – az énekesnő Ágens, a színész Molnár Erika és a bábművész Tárnok Marianna – egyenként kíséri helyére az érkezőket, megérezzük, hogy valódi szertartásszínházba érkeztünk. Mi magunk is egy maroknyi földrögöt dobunk a három, kisgyermekkoporsón keresztben fekvő szólótáncosra. Aztán a nem szokványos színházi közegben elkezdődik a rítustánc.
Gergye félig mezítelen testét egy szokatlan szabású bőralsó is alig takarja (s vannak pillanatok, hogy még azt is feleslegesnek érezzük rajta). Gergyét – nem először – egy zenemű és egy festmény ihlette meg: most Stravinsky Tavaszi áldozata és Hieronymus Bosch A gyönyörök kertje című triptichonja inspirálta egy szokatlan, szakrális produkcióra.

 

Gergye mint koreográfus és táncos egyszerűen frenetikus. Ő azon kevesek közé tartozik, akik ma itt, Magyarországon képesek valami egészen mást megfogalmazni arról a mozgásszínházról, amely közel ötven-hatvan éve semmit sem változott, s többségében dögunalom. Az is kész csoda, hogy egy húszas éveiben járó fiatalember, aki csak tizennyolc évesen kezd el táncolni, egy évet eltölt Indonéziában, s megismerkedik a tradicionális javai táncosokkal, rövid idő alatt itthon is az élvonalba tör. (Mint szabadúszó táncosért ma már versengenek érte a különböző alternatív társulatok.)
Szinte megfejthetetlen, hogy milyen isteni adomány alapján képes arra a teljesítményre, amelyre sokan másfél évtizedes kemény iskolai tanulás-gyakorlás után is képtelenek.
Gergyének mint táncosnak, mint koreográfusnak és mint rendezőnek a legnagyobb erénye, hogy nincs egy felesleges, magamutogató mozdulata. Mély gondolatokat fejez ki a mozgás nyelvén életről és halálról.
Az összművészeti produkcióban meghatározó szerepe van a zenének is. Stravinsky Tavaszi áldozatát a fiatal török zongoravirtuóz, Fazil Say adja elő. Felfokozott és intenzív játéka telitalálat. (Fasil Say különben 2002-ben egy Csajkovszkij-Liszt CD-jéért elnyerte a hazai komolyzenei lap, a Gramofon Magyar Klasszikus díját.)
Gergye felkérésére Ágens (Gyimesi Ágnes), aki hangjával egy ideje következetes megújítója a hazai színjátszásnak, felénekelte a Tavaszi áldozat egészét, énekhangra fordítva az instrumentális hangzást. Zseniális az ötlet, zseniális a kivitelezés.
A három női közreműködő mindegyike külön méltatást érdemelne: mozgásuk, mimikájuk, hangjuk olyan megfeszített játékkal párosul, amelyet egykor például a Stúdió K-ban tapasztaltunk.
Külön elismerés illeti a MU Színházat: felvállalta Gergye Krisztián produkcióját, és otthont adott neki.

Fotó: Hapák Péter

[Deák Attila]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Szakonyi Károlynak
Mindenek előtt: nem szép félrevezetni a világot! A Németh Lajos lehet, hogy nyolcvankilenc éves, de a Szakonyi Karcsiról senki nem hiszi el, hiába csináltatott magának jó pár éve ilyen szép ősz maszkot. (Kadelka Lászlótól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Marton Mária - Ki hitte volna

Szabó András - Torzulás

Hazám-díj 2020

Születésnapi levél - Szakonyi Károlynak

Kétszázharminc éves a magyar nyelvű színjátszás

Ősbemutató Székesfehérváron

A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

Sajtószemle
Enciklopédia
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól