Dátum: 2020. szeptember 26. szombat    Mai névnap(ok): Jusztina, Özséb


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Hetedik nap - június 11.
Nem fáj! címmel a Szabadkai Népszínház Magyar Társulata ballada megjelöléssel mutatta be Agota Kristof Trilógia című regényének színpadi változatát. Az előadást Ilan Eldad rendezte (a Rose című előadást szintén ő jegyzi, így két rendezéssel szerepel a POSZT versenyprogramjában).
A regény szikár, lecsupaszított nyelvhasználattal, elborzasztó szenvtelen látásmóddal az elmúlt fél évszázad közép-európai történelmi tablóját nyújtja. Aktuális mű. Elkínzott, elállatiasodott emberekről, megnyomorított sorsokról, megkérgesedett lelkekről, szívekről tudósít történelemileg élesnek jellemezhető helyzetekből. Magyarországon ez már csak történelem, ami Szabadkán még csak félmúltnak sem nevezhető.

 
 
Ilan Eldad színpadi nyelvhasználata végig következetes. Nagyon kegyetlen ez a színház. A pofonok pofonok, a szíjjal mért csapások valóban bőrön csattannak. A színészekre óriási feladat hárul. Nincsen valódi díszlet, csak egy-egy szék, takaró, párna, fürdőkád.
A színészek a szerepösszevonások miatt egy átlagos előadásnál nagyobb igénybevételnek vannak kitéve. A jelmezeken uralkodó fekete szín a kopottabb árnyalatokkal "színesedik", jelentést hordoz az elnyűtt ruhaujj éppúgy, mint a koromfekete egyenruha frissessége. Az előadásban ábrázolt legkülönfélébb aberrációk felhangok nélkül voltak jelen, sem irónia, sem semmi egyéb minősítés nem társult hozzá. Az éppen nem szereplő színészek nem hagyták el a színpadot, egy-egy ülőalkalmatosságon foglaltak helyet a játéktér szélén (Ruszt József Független Színpadja jutott eszembe, ott éltem meg ennyire erősen ezt a helyzetet, a Dibuk című előadáson).

 
 
A lecsupaszított színpadképen folyó kegyetlen színjátszás elementáris erővel hatott a nézőkre, elborzadtak, sóhajtoztak, együtt szűköltek a színészekkel - működött az előadás minden hatáseleme. Még a zene is. Matlári Miklós munkája az atmoszférateremtésben jeleskedett, a katartikus hatású az előadásban, amely a leghagyományosabb értelemben megtisztító hatású. Lélekemelő.

 
 
Nagyon sok magyarországi színház büszke lehetne erre a produkcióra. De nem gondolom, hogy magyarországi színészektől, magyarországi körülmények között ennyire meg tudott volna szólalni a Trilógia.

Utóirat:
Én már megtaláltam a POSZT legjobb előadását.

[Balogh Robert]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Sajtószemle
Enciklopédia
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól