Dátum: 2020. szeptember 25. péntek    Mai névnap(ok): Kende, Kleofás


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Kreált valóság francia módra
A Magyar Fotográfusok Háza vagyis a Mai Manó Ház december 16-tól ad otthont a francia Maison Europeenne de la Photographie (a Fotográfia Európai Háza) húsz tehetséges alkotójának, akiknek művészete leginkább jellemzi a legutóbbi két évtized fotóművészetét. Objektívjukkal valamennyien a valóság mikéntjét kutatják. Induljunk el ezen a fotográfiai úton mi is, és fedezzük fel általa a valóság egy szeletét!
A párizsi önkormányzathoz tartozó Maison Europeenne de la Photographie vagyis a Látás Háza a kortárs fotográfia kutatóközpontja, amely több mint 17 ezer műből álló gyűjteményt tudhat birtokában. A kollekció a nemzetközi fotóművészet különböző vonulatait képviseli az ötvenes évektől napjainkig.
A Magyar Fotográfusok Házában megrendezett Művészet és színlelése című tárlat a kortárs Franciaországban élő és alkotó művészek munkáit felsorakoztatva, a ma aktuális művészeti irányzatok legizgalmasabbját mutatja be.
Olyan művészeket, akik eltorzítják vagy mesterségesen megrendezik a valóságot. Vannak, akik megváltoztatják a fényképezőgép objektívjának nézőpontját, mások a valóságot alakítják át, majd ezt a megváltozott realitást helyezik lencséjük elé.

A 80-as években Franciaországban új művészgeneráció lépett színre. A hagyományos fotótechnikát jól ismerők a vizuális művészetek más formái iránt szintén fogékonyak voltak, a fényképészetnek pedig azt a jellegzetes adottságát használták ki, hogy hamis kétértelműséggel kapcsolódik a valósághoz.
A 80-as évek különféle útjait, próbálkozásait az teszi mégis egységessé, hogy a művészek hátat fordítanak a 60-as évek fotórealizmusának, illetve az általános fotográfiai metódusoknak. De míg korábban a képzőművészet teljesen elhatárolódott a fotóművészettől, mára teljesen megváltozott a helyzet.
A 80-as években még feltűnőnek számító, meghökkentően újszerű alkotások megsokszorozódtak, a földrajzi, művészeti, technikai határok elmosódtak.

A kiállításon feltűnik Bernard Faucon hálószoba sorozata, vagy Georges Rousse, Patrick Tosani fotói is.
Természetesen a digitális és új technológia által létrejövő fotókat is szemrevételezhetünk, Alain Fleisher például arcok fantomszerű tükörképein keresztül hagy tünékeny nyomokat a valóságon. Az imént említett fiatal fotósokat pedig épp a valóság semmibevétele hozta közelebb egymáshoz.
A nyersanyagot ugyanis azonnal átalakítják saját világuk szerint, és ezzel jócskán felborítják a kor fotográfiai normáit. Uralkodóvá válik a szín, a formák szétfeszítik a kereteket.
Miután a fotográfia keresztezte a képzőművészetet, napjainkban vitathatatlanul külön területet vívott ki magának a kortárs művészetek körében. Új formák kialakulásához vezetett a diszciplínák keveredése, a digitális technológia pedig szintén új utakat nyitott meg. Manapság a mozgó kép hódítja a múzeumok falait. Martial Cherrier például gyakran készít video installációkat is a fényképek mellett.

A Mai Manó Házban azon munkáit láthatjuk, amelyeken egyenesen saját testét teszi művészete tárgyává, metamorfózisnak alávetve: fotók a sport és testépítő praktikák, szintetikus szerek fogyasztásának kísérleteiről tanúskodnak.

A Magyar Fotográfusok Házának Művészet és színlelése című kiállítása igazi csemege a fényképészet iránt érdeklődőknek.
Érdekes kirándulás és elgondolkodás napjaink fotográfiájáról. A Francia Intézettel közös szervezésben megvalósuló tárlatra 2003. február 16-ig lehet belépőt váltani.

[Szilágyi Katalin]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Sajtószemle
Enciklopédia
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól