Dátum: 2020. szeptember 20. vasárnap    Mai névnap(ok): Friderika


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

A Pécsi Galéria kiállításai
Kis csúszással - s nem csak a jég miatt! - elkezdődik a Pécsi Galéria 2014-es programja! A tavalyi évhez hasonlóan szeretnénk színvonalas összeállítást Önök elé tenni, hiszen jól tudjuk ez a feltétele annak, hogy a közönség , a szakma eljöjjön tárlatainkra . A Széchenyi téren, pénteken délután 5 órára, a Zsolnay Negyedben az m21-ben szombaton délután 3 órára várjuk az érdeklődőket.
 
Karctű és monitor
A MAGYAR SOKSZOROSÍTOTT GRAFIKA 1945–2010

A kiállítás bemutatja az 1945 utáni magyar sokszorosított grafika, a rézkarc, a litográfia, a szita, ofszet és a számítógépes nyomatok, illetőleg a monotípia történetét benne több mint 100 művel a háború utáni grafikusnemzedék grafikai törekvéseit. A tárlat anyagában megtalálhatók a Magyar Művészettörténet meghatározó alakjainak alkotásai, mint KONDOR Béla - a korszak egyik legkiemelkedőbb, emblematikus képviselője - 1956-os diplomamunkája, melynek modern felfogásával nagy vihart kavart nemcsak szakmai körökben, hanem a szocialista kultúra hivatalnokai között is. Kondor művészetével párhuzamosan, az ötvenes évek elején teljesedett ki GROSS Arnold mese- és álomvilágot bemutató világa, továbbá CSOHÁNY Kálmán, LENKEI Zoltán és FELEDY Gyula balladai hangvételű, expresszív kifejezésmódja. Láthatjuk RÉKASSY Csaba klasszicizáló, mágikus realista jegyeket magában foglaló műveit valamint WÜRTZ Ádám részlet-gazdag, technikai virtuozitást tükröző munkáit. A hatvanas évek művészei (pl.: KOCSIS Imre, LAKNER László, MAJOR János, MAURER Dóra, PÁSZTOR Gábor) elfordultak a klasszikus kifejezésmódoktól s az egyetemes művészet irányzataihoz, elsősorban pop art stílushoz kapcsolódtak megoldásaikban.

A hetvenes évekre a fotó (BARANYAY András), a konstruktív irányzatokhoz való kötődés, a hard edge irányzatok (DEIM Pál, BAK Imre, FAJÓ János) valamint az intellektuális szürrealizmus (SZABADOS Árpád, SZEMETHY Imre, ALMÁSY Aladár) dominanciája volt jellemező. A társadalmi ideológia fellazulásával lehetővé vált egy olyan sajátos közép-európai irányzat kialakulása ,mint a társadalomkritikus vagy szociografikai (PINCZEHELYI Sándor, SOMOGYI Győző, PRUTKAY Péter) ábrázolásmód , melyben már nagyon fontos szerepet kaptak az új fajta (szita, offset) technikák. A fényképezés (GÉMES Péter), mint technikai elem ekkortól vált különálló képzőművészeti műfajjá. A nyolcvanas években a stílusok kavalkádja és a echnika tisztelete jellemző az alkotók tevékenységére (MOLNÁR László József, OROSZ István, STEFANOVITS Péter), de a kilencvenes években és az új évezred első évtizedében újra a koncept művészet és a minimal art előretörése dokumentálható (GALLUSZ Györgyi, KÓTAI Tamás, SZÍJ Kamilla). Ezt követően, a 90-es évek második felétől a komputertechnika alkalmazása a meghatározó (KORONCZI Endre, NAGY Gábor György) napjainkig , fokozatosan átvéve a hagyományos megoldásoktól a terepet.

Ez a tárlat megfelel annak a koncepciónak, melyet a Pécsi Galéria három és fél évtizedes fennállása alatt képviselt az alkalmazott és művészeti igényű irányzatok , stílusok bemutatásával. A tárlaton résztvevők szinte mindegyike szerepelt egyéni vagy csoportos kiállításainkon, részt vettek az egykori Pécsi Grafikai Műhely, a Budapesti Műhely, a Makói Grafikai Művésztelep, a Szentendrei Grafikai Műhely és a Váci Grafikai Műhely alkotótáborainak munkájában is.
A kiállításhoz megjelent- és itt is kapható lesz - a tárlat anyagát és a magyar sokszorosított grafika történetét bemutató, gazdagon illusztrált katalógus Lóska Lajos szerkesztésében és írásaival.
Együttműködő partnerünk a Székesfehérvári Szent István Király Múzeum és a Városi Képtár - Deák Gyűjtemény.

ALBERT Ádám • ALMÁSY Aladár • BAK Imre • BANGA Ferenc • BARANYAY András • BARCSAY Jenő • BENES József • BUKTA Imre • BUTAK András • DARADICS Árpád • DEIM Pál • FAJÓ János • GAÁL József • GALLUSZ Gyöngyi • GÉMES Péter • GERMÁN Fatime • GROSS Arnold • GYARMATHY Tihamér • GYÖRGY Csaba Borgó • GYULAI Líviusz • HALBAUER Ede • HINCZ Gyula • JOLÁTHY Attila • JÚLIUS Gyula • KALMÁR István • KÉRI Ádám • KOCSIS Imre • KONDOR Béla • KORALEVICS Rita • KORNISS Dezső • KOROKNAI Zsolt • KORONCZI Endre • KÓTAI Tamás • KOVÁCS Péter Balázs • KOVÁCS Tamás • LAKNER László • LÉVAY Jenő • MADÁCSY István • MAJOR János • MAURER Dóra • MOLNÁR László József • NAGY Gábor György • OROSZ István • PÁSZTOR Gábor • PINCZEHELYI Sándor • PRUTKAY Péter • RÁCMOLNÁR Sándor • RÉKASSY Csaba • SÁROS András Miklós • SOMOGYI Győző • SOMORJAI KISS Tibor • STEFANOVITS Péter • ©WIERKIEWICZ Róbert • SZABADOS Árpád • SZEMETHY Imre • SZÍJ Kamilla • SZŐNYI István • SZURCSIK József • ZSANKÓ László

 
 
A fekete / Black is black

A Fővárosi Képtár/Kiscelli Múzeum régóta partnere a Pécsi Galériának, melynek révén,kiállításaikat, gyűjteményeiket részben vagy egészben bemutattuk már Galériánkban a korábbi években. A Fővárosi Képtár/Kiscelli Múzeum Oratóriumában 2013 decemberében és ez év januárjában volt két hónapig látható „A fekete szép” című tárlat. A budapesti helyszínen öt művész (BUCZKÓ György, HAÁSZ István, VOJNICH Erzsébet, SZÜTS Miklós és ZÁBORSZKY Gábor) szerepelt sikeresen.

A kiváló programot látva felmerült, hogy az izgalmas tematikát, gondolatokat, megoldásokat felvető kiállítást kibővítve más alkotókkal (KONOK Tamás, NÁDLER István, TÖLG-MOLNÁR Zoltán és TROMBITÁS Tamás) illetve több művel Pécsett is bemutassuk a Zsolnay Kulturális Negyedben, a Pécsi Galéria m21–ben.
A cím – A fekete – ugyan rövidebb lett, de a nagyobb tér okán / jogán a tárlat a több művel és további művészekkel egészen más dimenziót jeleníthet meg. Nagy örömünkre szolgál s egy vállalható jövőképet is vizionálhat számunkra, hogy a jelen kortárs művészetének – Érdemes Művész, Kossuth- és Munkácsy–díjjal kitüntetett - igazi nagyjai egyöntetűen hitet tettek az együttes megjelenésre ebben az impozáns kiállító-teremben, elismerve ezzel Pécs szerepét a hazai művészeti palettán.

A kiállítás kurátora, Lorányi Judit válogatásának köszönhetően olyan két- és háromdimenziós művekkel találkozhat a közönség, melyek mindegyikén megjelenik – vagy éppen dominánssá válik – a fekete. Természetesen a fekete számtalan árnyalata szerepel a fali és térbeli munkákon, és azt is láthatjuk, ahogy az alapszín halványodik, szürkébe, majd fehérre vált. A színskálán itt-ott felvillannak pirosak, rózsaszínek, sárgák, barnák, kékek, sorolhatnánk, sőt az arany, az ezüst és a transzparencia is megjelenik a különböző felületeken.

A nagyméretű táblaképeken kívül találhatunk itt kisméretű munkákat, függesztett, posztamensre helyezett vagy éppen a falnak támasztott plasztikákat is. Az anyaghasználat igen változatos: van itt akril, olaj, grafit, lakk, szén, vízfesték, gipsz, őrölt pala, pigment, géz, csavar, cellulóz, alumínium, kötél, üveg, acéliszap, vegyes technika vászon, farost, karton és papír alapon vagy éppen vas posztamensre helyezve, arra applikálva.

Találunk itt utalást Malevics Fekete négyzetére, de a monokróm mezőket több helyen apróbb motívumok, fragmentumok ellenpontozzák. A fekete szín ugyanúgy megjelenik az ábrázoló (a tájat vagy éppen a lélek tájait bemutató) és az absztrakt (geometrikus és lírai) munkákon. A fegyelmezett, precízen kivitelezett konstrukciók mellett egyaránt feltűnik a szabadon csapongó, az ösztönös, kontrolálatlan gesztus. Ahogy mindegyik művész, így a kiállításon a néző is megtalálhatja az „ő feketéjét”.

Megtisztelő számunkra, hogy a megnyitón személyesen találkozhatunk jó néhány alkotóval is a résztvevők közül, akik ma a hazai és európai galériák igazi sztárjai.

 
[Gamus Árpád]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Sajtószemle
Enciklopédia
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól