Dátum: 2020. november 28. szombat    Mai névnap(ok): Stefánia


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Vânia Gala: Cooling down signs (A beletörődés tünetei)
Egy “nagyszerű ritmusérzékkel, kitűnő táncosokkal, okosan és jó arányérzékkel létrehozott előadás, mely szinte súrol valamiféle törékeny, emberi léptékkel elérhető vagy felfogható tökéletességet” – a Cooling down signs magyarországi premierje január 30-án Budapesten, csak egyetlen alkalommal, a Bakelit Multi Art Centerben.
 
A Beyond Front@/Bridging New Territories elnevezésű projekt Horvátország, Ausztria, Nagy-Britannia, Magyarország és Szlovénia kortárs táncszervezeteinek valamint társult partnereinek (Portugália, Görögország, Olaszország, Szerbia és Szlovákia) együttműködése, melynek célja, hogy fiatal táncosok és koreográfusok számára nemzetközi téren bemutatkozási lehetőséget és munkát biztosítson, valamint lehetővé tegye későbbi munkakapcsolatok kialakítását. E program keretében jött létre a ’Cooling down signs’ című alkotás is, melyre egy európai nyílt felhívást követően választották ki Vânia Gala portugál koreográfust, a táncosok válogatására pedig Szlovéniában, Horvátországban és Magyarországon került sor. A 8. Burgenlandi Tanztage-n (Ausztria) tartott munkabemutatót követően a premierre a zágrábi Dance Week Fesztiválon került sor 2013 májusában. A produkció augusztusban a szlovéniai Front@ Fesztiválon vendégeskedett.

 
Január 30-án egyetlen alkalommal a hazai közönség is megtekintheti ezt a különleges előadást, melyről Vânia Gala így nyilatkozott:

„A „Cooling Down Signs” című munkám a világban ma egyre inkább elhatalmasodó apátiáról szól. Az volt a célom, hogy a darabban egy olyan performatív emléktárat jelenítsünk meg, ami tükrözi annak a tétlenségnek az állapotát, amelyben érzésem szerint mi, (vagyis az én generációm) lavírozunk. Ezt a művet úgy komponáltam meg, hogy tükrözze azokat a stratégiákat, ahogyan megbirkózunk a mai világ kihívásaival. A stratégiákat, ahogyan birtokoljuk (vagy nem birtokoljuk) a testünket, vagy még inkább, a teret.
A beletörődés annyit jelent, hogy megengedjük, hogy a testünkben lévő feszültséget fokozatosan felváltsa egy nyugalmasabb, vagy a nyugalomhoz közeli állapot. Ami talán a kiüresedés metaforája.
Ebben az értelemben itt szó van egyfajta mozdulatlanság megjelenéséről is. Sőt, még inkább a társadalomból, a közösségből, a testből fakadó visszahúzódásról, valamint arról, hogy mennyire belefáradunk azokba az erőfeszítésekbe, amelyekkel megpróbálunk szembenézni a beletörődéssel. Ezek a táncban a kimerítő gyakorlások, a fárasztó konvenciók. Ha ezekről a fogalmakról beszélünk, akkor bizonyos mozdulatlanságról is beszélünk, és arról a pillanatról, ahol alig van mit mondanunk.
A témákban a „mát” kerestem, és azokat a dolgokat, amelyek befolyásolják, illetve elidegenítik a kortársaimat. Az állandóság, ami a darab tagoltságában csak látszólagos, több mint annak a kényelmetlen érzésnek a metaforája, miszerint hiányzik az a képességünk, aminek a segítségével meg tudnánk birkózni a minket gyorsan elárasztó, mértéktelen mennyiségű információval. Pedig rohanó világunkban meg kellene találnunk azokat a módszereket, amelyek segítségével fel tudnánk őket dolgozni.
Ennek a darabnak az is az örökös/végső küldetése, hogy bebizonyítsa, hogy az életszerűség a színpadon is lehetséges. Még koreográfia nélkül is.”

 
“Vânia Gala egy letaglózóan precíz, pontosan átgondolt, az érzékekre és az intellektusra egyaránt intenzíven ható koreográfiát állított össze. A tompultság, a túltelítettség kérdését vizsgálva komoly szellemi és fizikai munkát kívánó kutatást követően egy érvényes és őszinte, a jelenségek mögé látó választ adott: az örökösen alkalmazkodó, alakot változtató test helyett a belső kiüresedés szabadságot adó, önmagába merülő útját mutatja meg.”

(Sándor Zita, Ellenfény online - 2013. július 1.)

Az alkotóról:

Vânia Gala portugál koreográfus, Angolából származik, tanulmányait a hollandiai Arnhemben kezdte, majd a londoni Trinity Laban Tánc és Zene Konzervatóriumban szerzett koreográfus diplomát. Számos nemzetközi együttműködésben illetve tánc szerveződésben részt vett, mint Les Ballet C. de La B, Christine de Smelt, Constanza Macras, National Scene - Bergen, Morten Travik, Kompani B. Valiente. Legismertebb munkája az ’Automatic ID/AID’ című darab, mely Európa-szerte ismertté és elismerté tette. Az angolai bemutatót követően többek között fellépett vele Portugáliában, Németországban, Norvégiában, Írországban, Nagy Britanniában és Oroszországban, sőt a 2007-es Velencei Biennálén, az első alkalommal létrejött Afrika Pavilonban is szerepelt ezzel az alkotásával. Hat évvel ezelőtt saját producer céget (Gala-me) hozott létre azzal a szándékkal, hogy segítse és támogassa a kortárs tánc területén végzett tevékenységeket. Az utóbbi időben Sonia Boyce-szal dolgozott a ’Coming Ashore’ című darabban, melynek kurátora Paul Goodwin (TATE) volt. Jelenleg is tanít a Tanz Fabrik, Kampnagel, és a Bergen Dansesenter tánciskolákban, a portugál Teatro Académico Gil Vicente-ben havonta tart nemzetközi tánckurzusokat, Semana [d] Anca címmel illetve Corpus Lab néven intenzív kortárstánc oktatási programot vezet.

Vânia Gala: Cooling down signs (A beletörődés tünetei)

Színészek:

Teresa Noronha Feio, Varga Boglárka, Maja Kalafatić,
Maria Duenas Lopez, Anis Habibović

Design: Bojan Gagić
Stylist: Josipa Tokić
Koreográfus: Vânia Gala

Produkció: Beyond Front@/Bridging New Territories, Creation Beyond Front@ IV, Croatian Institue for Movement and Dance (HR), Flota (SI), Progressione (HU)

Előadás időpontja és helyszíne:
2014. január 30. 20 óra - Bakelit Multi Art Center (IX. kerület, Soroksári út 164.)

 

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Szakonyi Károlynak
Mindenek előtt: nem szép félrevezetni a világot! A Németh Lajos lehet, hogy nyolcvankilenc éves, de a Szakonyi Karcsiról senki nem hiszi el, hiába csináltatott magának jó pár éve ilyen szép ősz maszkot. (Kadelka Lászlótól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Marton Mária - Ki hitte volna

Szabó András - Torzulás

Hazám-díj 2020

Születésnapi levél - Szakonyi Károlynak

Kétszázharminc éves a magyar nyelvű színjátszás

Ősbemutató Székesfehérváron

A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

Sajtószemle
Enciklopédia
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól