Dátum: 2019. április 20. szombat    Mai névnap(ok): Tivadar, Töhötöm


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Így kerek a világ
Mire átverekedtem magam az Eperjes Károlyt látni akaró közönség elegáns sorain, alaposan leizzadtam. Végre! Hét óra hét: kezdődhet a veszprémiek előadásában a Szentivánéji álom! William Shakespeare költői – valljuk meg, elég nehezen érthető – nyelve Nádasdy Ádám fordításában hangzott fel.
Kapkodom, tehát vagyok.
Frusztráció tekintetében tegnap volt a volt mélypont. A délelőtti halaszthatatlan családi program csúszása miatt borult az egyébként is feszített időrend. Borotválkozás délben, tőmondatos telefonok, sms-ek, naplóírás, harc a szinonimákkal, vérnyomás-emelkedés, szövegromlás. A romlás virágai.

Három órára végre befejeztem a napi penzumot: futás a Kossuth térre.
Térre menő küzdelmet folytattam a komótosan kocogó autósokkal. Gyerünk már, Józsi! Józsi döcög, nem hajtja a tatár. Határtalan megkönnyebbüléssel vettem tudomásul, hogy a városban béke honolt, a fiatalok fagyiztak, az idősek ráérősen ücsörögtek a jótékonyan föléjük boruló fák árnyékában, a kismamák sikongó gyermekeikkel játszottak a szökőkút partján, a karikaturisták körül ismét hatalmas csődület ácsorgott, a késő nyári napfény szelíden ölelte át Kossuth Lajos monumentális szobrát, a galambok és a városlakók közötti megbonthatatlan barátság szembeötlő módon bizonyította: az élet él és élni akar.
Csak én rohanok. Csak tudnám, hova, de hova, de hova, de hova megyek…
Ugyanis hiába kerestem az Utca-Szak Közhasznú Egyesület Karneváli fogócska című, délutánra meghirdetett produkcióját, nem leltem. Vélhetően bennem volt a hiba, talán a fáradtság, talán a meleg, talán eltűnök hirtelen.
Négy óra után megelevenedett a tér, jöttek a mindig ellenállhatatlan zsonglőrök, az örök vidám bohócok, a reménytelen és a reményteli szerelmesek. Később fellépett a Hölgykoszorú, szépen zengő műsorukat Tamás Attila, a zeneiskola igazgatója kísérte szintetizátoron. A lelkes dalosok között több ismerőst véltem felfedezni, többek között Katika nénit is, aki hajdan lányom első lépéseit irányítgatta az óvodában.
Nem sokkal később Csillával kellett találkoznom: ő mostanában megszállott fotós lett. Naponta órákat tölt a VIDOR fényképezésével. Most végre szerzett egy Nikon D5000-es vázat, adtam neki hozzá egy AF-S teleobjektívet.
A nap a zeneiskolában folytatódott. A Szerelem hangjai című verses-zenés irodalmi műsort próbáltuk a Phémius Együttessel és Hajdú Ágotával. Beugrásommal „megmentettem” a programot: fél órára én voltam Palicz Eszter Alma, így mondtuk össze Szabó Lőrinc Szeretlek, szeretlek, szeretlek kezdetű költeményét…

fotó: Homonyik Csilla
 
Hét előtt pár perccel a színház bejáratánál Csilla mindenre elszántan küzdött a D5000-es menüjével, keresvén a spot fénymérés lehetőségét. Mire átverekedtem magam az Eperjes Károlyt látni akaró közönség elegáns sorain, alaposan leizzadtam. Végre! Hét óra hét: kezdődhet a veszprémiek előadásában a Szentivánéji álom!
William Shakespeare költői – valljuk meg, elég nehezen érthető – nyelve Nádasdy Ádám fordításában hangzott fel. Shakespeare különböző mitológiai témákat-szereplőket felhasználó, Erzsébet királynő jelenlétében, William Derby és Elizabeth de Vere esküvőjén, 1595. január 26-án bemutatott, mesék és álmok határán egyensúlyozó komédiája ma is igen népszerű mű.
Veszprémben Szergej Maszlobojscsikov állította színre, aki ezt a legendás szerepeket kínáló alkotást vizuális és zenei hatások felerősítésével az opera irányába térítette el. A veszprémi játék klasszicizáló szándékú volt, mentes minden kikacsintástól. Mérsékelten modern: az „üres tér” elmélete jegyében díszlet nélkül, pusztán egy kerekeken gördülő kis emelvény-színpad ki-betologatásának segítségével jelezte a helyszínváltásokat. A folyamatosan gomolygó ködből (az időből?) előlépő, s a végén oda visszahúzódó figurák egymás közötti bonyolult viszonyainak interpretálását nehezítette az, hogy Eperjes Károly hármas szerepet játszott: ő volt Pukk, Philostratus és Tetőfi is.

Eperjes Károly: ő volt Pukk, Philostratus és Tetőfi is
 
A lélekhez szóló zenei betétekbe belefeledkezve átadtam magam a látványnak, amely álom és mese szürrealizmusával operafilmre emlékeztetett. S ha nem is értettem mindent, ha nem is fogtam fel pontosan – hiszen fél szemmel mindig a Nikon keresőjén át láttam a páratlan mesét – ki kit szeret és ki kivel szemben ármánykodik, az nyilvánvalóvá vált számomra, hogy Maszlobojscsikov látványt és muzsikát kreatívan elegyítő lírai képzelete egyedi színházi minőséget képvisel.
Ennek megvalósításához kiváló partnerekre lelt a Petőfi Színház olyan művészeiben (Eperjes Károlyon kívül), mint Oberfrank Pál, Szalma Tamás, Bajcsay Mária, Benczédi Sándor, Gere Dénes Ákos, Horváth Zoltán, Dobra Mária, Trokán Anna, Nyirkó István, Tóth Loon, Vajda Károly, Kéri Kitty, Szűcs László, Dominek Anna.)

Pillanatszínház, Garaczi László: Ovibrader (F.: Karádi Nóra)
 
Shakespeare-t este a Krúdy Színpadon Garaczi László követte. A (marketingszempontból nem elhanyagolható) Péniszdialógok alcímet viselő Ovibrader (rendező: Bagó Bertalan) Freud árnyékából lépett elő. A Thália Színház támogatásával a Pillanatszínház mutatta be a hetven perces lélektani akármit. A mű főszereplőjének, Péternek (Petyusnak) a gyermek- és kamaszkori traumákból táplálkozó felnőtt (nemi)élete rajzolódott ki a hipnotikus kezelést imitáló szituációból. A múlt és jövő (madáchi módra) vetült elénk: azon kívül azonban, hogy Péter vonzódik a méretes keblű nőkhöz, aránylag kevés dolog derült ki róla. A mű néhány percre (az anya haldoklásának jelenetében) megközelítette a katartikus színházat, azonban a produkció nagyobb részében a humorkeltés erős igénye elnyomta a mélyebb tartalmakat. A Fodor Annamária, Huszár Zsolt, Kolti Helga és Szemenyei János által megjelenített előadásban szerencsére több volt a dialógus, mint a pénisz. (Így kerek egyébként a világ: ha már Eve Ensler megírta a Vagina Monológokat, akkor most mellé állíthatjuk a Péniszdialógokat. C’est la vie.)

Éjjel kettő óra öt perckor Csilla még elküldte legújabb képeit. Mire a Nóri befejezte az utómunkát, s a saját felvételeimmel is elkészültem, ismét pitymallott. Eme „hajnali részegségben” már azt sem láttam, hogy „az égben minden este bál van.”

[Karádi Zsolt]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Kamuti Jenőnek
Az „ezüst-herceg” közben orvosi diplomás lett, kitűnő sebész vált belőle, a MÁV kórház igazgatójaként lett (aktív) nyugdíjas. A sport terén, pedig Magyarországon elsőként UNESCO Fair Play-díj kitüntetésben részesült. A napokban a Nemzet Sportolójává választották. Hihetetlen – 80 éves! – Kadelka Lászlótól
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Novák Ferenc Tata előadása Forrószegiek

Meg kell élni a szélcsendet is

Fotóriporteri Életműdíj 2019: Szebeni András

Kovács Edit Jászai Mari-díjas

Minden gyerek jusson el színházba – de hova és mire?

Ézsiás Erzsébet - Vadsóska

Bolgár György - Amikor 64 leszek

The Masters Collection: Ferencsik János

Rengeteg

Színházi Világnapi üzenet 2019

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu