Dátum: 2020. január 24. péntek    Mai névnap(ok): Timót


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Goda Richárd - Inter arma silent musae
INTER ARMA SILENT MUSAE. Goda Richárd képzőművész újabb munkáinak tárlata Budán a Makadám Klubban (Budapest,II. Lövőház utca 37. bejárat a Millenáris Parkból) látható. A művész filozofikus megközelítését adja mindannak, amit az elmúlt évszázadról gondol, amit abból fontosnak tart.
A tárlat sajátos fotó és papír applikációi és a plasztikák címei – többnyire verssorok vagy címek - jelentéstartalmat, verbális üzenetet hordoznak. „Vezetnek“ a téma megközlítéséhez.

 
Goda Richárd az elmúlt „rettenetes évszázadot“ családi fotókon, áttételesen a XX. század privát történetein keresztül vizualizálja és emeli át a képzőművészet síkjára. Az elmúlt évszázadot - ami persze még ma is tart, velünk él, bennünk van - veszi górcső alá. A tömeges tragédiákat, egyéni utakat, a történéseket, folyamatokat. Mert az idő végtelen, nem lezárható. A tér-idő kontinuitás mára valósággá vált és nemcsak az informatika miatt de gondolati szinten is: emlékeivel, görcseivel és az egyre inkább folyamatossá váló múlttal.

Goda Richárd intellektusán és művészi érzékenységén átszűrve képileg újrafogalmazza a történéseket. Kérdéseket tesz fel és keresi a válaszokat. Képeihez családi és baráti régi és újabb fotókat használ. Kollázsaiba beépíti, azok így elveszítik eredeti jelentésüket és jelekké válnak. Címei utalások, mankók a megértéshez és a “jel” fogadásához.

 
A kiállított munkákat átfogó időt a „Signora Cento“ című képével határozza meg. Ehhez most 100 éves nagymamája fotóit használja fel. A jelenlegi és a gyermekkori fotó együttese a kompozícióban a folytonosságot és az emberi életet, a történéseket, a létet, a múló időt kutatja. Az „Angyal a romokon“ című képen a lánya fotóját használja – a címbeli utalással a megváltozott környezetre. A többi munkájához viszonyítva redukált színeivel a fotók is lágyabbak és érzelmesek. Valójában az elmúlt század háborúi, áldozatvállalásai és áldozatai foglalkoztatják Goda Richárdot. „Hozzátok haza a fiúkat“ című angol katonadal képi feldolgozása a nőiség, a várakozás, az akarás és a keresés szimbóluma. „Hol késik a vígasztaló?“ című munkájában pedig a katona figurája még valóságos, az arc már inkább jelzés, folt. A figurális fotót nonfiguratív formaként kezeli, és foltként építi be a képbe.

 
A művészt ma Babits gondolatai, háborús versei a lét-nemlét problematikája, az elvágyódás, a múlt század tragédiáinak félelmei, a kitüntetett helyzetek és azok értelme, valamint depresszív gondolatok foglalkoztatják.
Példa erre a „Signum laudis“ a „Dicsőség jele“ című kitüntetés és annak szabványosnak nem nevezhető története. És a „Szörnyek ébredése“. Ok és okozat? Ok és következmény? Memento Mori - emlékezz a halálra! - figyelmeztet. Megtörtént események, zárt rendszer, pontos utalás, jel és jelbeszéd ez ugyanahhoz a gondolati körhöz.

A szépen komponált, jól megszerkesztett fotókkal együtt képei egyre inkább absztraktá válnak. Kollázsaihoz fotót, papírt, temperát, pasztellt és tust használ A fotó a kép központi témája. A motívumok a kép univerzuma középpontjában helyezkednek el. A képfelület gyűrésével, roncsolásával éri el azt, hogy a fotó érzékenysége és realizmusa a kiragadott pillanat erejével és tragikumával a kép azonos erejű, fontos alkotóelemévé objektiválódjon. Az önállóan is képi erényekkel bíró elvonatkoztatott környezet – az erős színekkel festett, absztrakt formákat egymásra rakó háttér - ezt a hatást erősíti. A szerkesztés, a színhasználat a gyűrött felület és a szép faktúra erősítik a munkák egyediségét.

 
A kiállításon látható két organikus szemléletű, fából készült szép plasztikája. A japán mitológiából ismert, a férfiakat megrontó „Rókatündér“-ről és a Tűzvarázsló. A formák jól illeszkednek a képek mondanivalójához.

Munkái most sem irodalmi adaptációk, de elgondolkodtató, hogy az irodalmi élmény – korábbi 2009-es szentendrei tárlata Juhász Gyula „Ó asszonyok“ c. verse és Baudlaire után - ezen a kiállításon Babits háborús verseit idézik. …Lehet, hogy mégsem hallgatnak fegyverek közt a múzsák?

INTER ARMA SILENT MUSAE
(FEGYVEREK KÖZT HALLGATNAK A MÚZSÁK)
Makadám Klub , Budapest,II. Lövőház utca 37. (bejárat a Millenáris Parkból)
A tárlat 2010 november 5-ig munkanapokon 9-18 öra között látogatható.

Angyal Mária


Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Rojkó Annamária - Prém Margit missziója

Elment a „La subretta Aniko”

Vég Kata - Mögöttes Én

Boldog Új Évet!

Boldog Ünnepeket!

Ivánka Csaba-díj 2019

AJÁNDÉK EZ A NAP

Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János a MAGYAROCK története 2

Esti Kornél bárki lehet

Kocsis Zoltán -

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu