Dátum: 2020. augusztus 7. péntek    Mai névnap(ok): Ibolya, Kajetán


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Kis bumm
Nekem úgy tűnt, Ascher megöregedett. Jobban motyorgott magában a színházi folyóson, mint valami párszáz éves szellem. A POSzTon szerepelt mindkét rendezése profi volt (Jógyerekek képeskönyve, illetve a Barbárok). De valami hiányzott belőlük. A színészvezetés remek, az íveket biztos kézzel rótta fel a rendező… Aztán a nagy bumm - amitől fölrobban a színház –, mégis elmaradt.
A Jógyerekek képeskönyve nagy siker, szakmailag és közönséget tekintve egyaránt. A többnyire gyerekhalállal végződő tanmesék sorozata a nyelvi humorra épül (Parti Nagy Lajos átnyergelt a színházi munkákra). Csak sajnos az mégsem igazán működik. Túl hideg. Persze nagyon hálás dolog férfit női ruhában látni, meg a kispolgári miliőben a nevelési elvek csődjén, mintegy magunkon röhögni, de ha halott az egész – számomra az volt – akkor mi végre? Ha van még négy-öt gyereksztori, akkor két részben nézzük a darabot? A zene erőtlenül szólt, pedig elől ültem, az énekes számok kifejezetten szerencsétlenül jöttek létre. De lehetett szórakozni, mert a színészeket rossz szó nem érheti, felismerhetetlenül mozogtak a képeskönyvszerű díszletben. Egyedül Pogány Juditot nem sikerült annyira elmaszkírozni, hogy első látásra ne lepleződjön le. Nagy élmény volt rájönni, hogy az a ronda, elrajzolt szájú fiú valójában Hámori Gabriella. A dolog jópofa volt, de ha a telefonkönyvet adták elő ennyire feltunningolva, az is sikert aratott volna.

 
 
 

Nagyobb falat volt a Barbárok. Gorkij írta, de Csehov mű. Nem véletlenül mutatták be a Katona József Színházban (emlékezzünk vissza a klasszikus Csehov előadásokra). De ez az ügy is fáradni látszik. Megjelenik a vidéki kisvárosi világ, a nem mindig veretes színpadi művet a színészi alakítások megemelik, néhol lebegni is látszik, tényleg csehovinak érezzük (csak mégsem az). A mű alcíme: Jelenetek egy vidéki városból – ennek megfelelően mozaikdarabkákat kaptunk. A sematikus alaphelyzet: az unalmas kisvárosba idegenek érkeznek, s felbolydul minden. A változás kontra unalomra épül ez a viszonydráma – mindenki azáltal határozza meg magát, hogy viszonyul az idegenekhez. A cselekmény jóval lazább, mint Csehovnál, a szerelmi bonyodalmak és a régi-új szembenállás problematikája lefedi a tragikus öngyilkosságba futó jelenetsort (a majdnem darabot).

 

Az előadás tempótlanul lassúnak tűnt, de a színészi alakítások a régi Katonát idézték. Érthetetlen, hogy Ónodi Eszter nem vitt haza semmi díjat a fesztiválról. Jordán Adél, Bán János, Kocsi Gergő, Újlaky Dénes – mind-mind kiemelkedően játszottak. Mégis, ami létrejött, az csak emlékezetett a régi előadásokra. A darabon belüli viszonyrendszer elemzésén túl erősebb látomást is elbírt volna a Barbárok.

[Balogh Robert]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Élő online könyvbemutató

Marót Péter 1945 – 2020

Születésnapi levél - Taub Jánosnak

Nemeskürty István, a nemzet Tanár ura 95 éves lenne

Vetró-Rózner-Bereményi: Magyar Copperfield

Volt egyszer egy Nép (Nemzeti) Színház

Sajtószemle
Enciklopédia
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól