Dátum: 2020. január 25. szombat    Mai névnap(ok): Pál


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Szabó Csaba kiállítása
Szeretettel meghívjuk Szabó Csaba kiállítására. Amennyiben szívesen kóstol jó borokat, és szereti a kortárs művészetet, várjuk a Sas Center Étteremben (1051 Bp. Sas utca 12.), 2008. november 8-án, szombaton 16.00 és 20.00 óra között. A kiállítást megnyitja Alkonyi László, közreműködik Papp Anikó, a népművészet ifjú mestere, a Katan együttes népdalénekese.
Kedves Művészetpártoló, Kedves Vendégünk!

Ha nem tud jelen lenni a megnyitón, de érdeklik az alkotások, látogasson el az étterembe és egy kellemes ebéd társaságában tekintse meg a kiállítást, ahol a művész több mint 50 alkotása látható és megvásárolható.

 
„Szabó Csaba nem ösztönös művész. Naiv művész se. Ő ugyanis nagyon jól tudja, mit csinál. Nem sok értelme van magyarázni a művészetét, hiszen páratlan éleslátással megmagyarázza ő maga, mikor helótának és bánatkertésznek hívja önmagát.
Minden művészetnek a múlt az alapanyaga, még a science-fiction-nek is. Múltból dolgozik az igazi próza, a valódi gasztronómia és az a fajta képzőművészet is, amit Csaba művel. Múltból természetesen többféle van, elég, ha most csak mondjuk a folyamatos múltat és a befejezett múltat említjük. Az én múltam folyamatos, össze van kapcsolva a jelennel, hiszen még mozgok. Befejezett múlttá akkor válik majd, ha az utolsó csikk a linóleumra hullik a kezemből, és elterülök némán, mozdulatlanul a konyhaasztal mellett.

Csabát a befejezett múlt érdekli. Amit hívhatunk elmúlásnak, halálnak, ordító szemétségnek, ahogy tetszik.

 
Hogyan is működik ez a gyakorlatban? A bánatkertész úr sétál a nap perzselte és mediterrán szentesi utcán, biciklit tol maga mellett, közben kilencéves fiának, Áronnak magyarázza Hamvas Bélát. Elhullott madártetemre vadásznak, kocsikerék lapította békára, elhajított kvarcelemre, rozsdás szögekre, magányos siklótetemre, minden érdekli őket, ami a befejezett múlt tárgyi emléke.
Alkotáshoz kell, vigyorog a helóta úr, mikor megkérdezik tőle, mire jó a boros-dugó, a madárcsőr, a cigarettacsikk, a békahulla. Mert Csabánál az alkotás azt jelenti, hogy a befejezett múltból folyamatos múltat kreál. Minden igazi művészetnek ez lehet a módszere és a célja. Szembemenni a halállal, s ha már győzni nem lehet, legalább egálra hozni ki a meccset. Újraéleszteni a vásznon a döglött békát. Vérátömlesztés, infúzió, szájból szájba lélegeztetés, s a döglött béka máris száraz tónak nedves partján kuruttyol. Csaba békái is kuruttyolnak, sőt táncolnak, még ha haláltáncot járnak, akkor is. A galamb tollából vagy a madárkaromból Krisztus kifeszített karja lesz, attól függően, hogy a sátáni vagy az angyali gyermeket akarjuk látni. A madárcsőr a kakukkos órában teljesít szolgálatot, helyettesítve az elbitangolt kakukkot.

Így megy ez, ahogy a világ, körbe-körbe.

Csaba helóta, azaz rabszolga, jogfosztott. Mint minden halandó. Az embernek ugyanis egyetlen igazi joga van, az élethez való jog. Ettől fosztja meg a halál. Akárhogy is szépítjük, mindannyiunkat halálra szül az anyánk. Csaba bánatkertész is. Összegyűjti a keserűséget, a bánatot, a szomorúságot, aztán ápolja, gondozza. Kapálja, gyomlálja, megműveli. Halálpalántákat ültet, aztán gyönyörködik a halálvirágokban, majd leszedi a halálgyümölcsöt. És persze bánatpedagógus is, hiszen embert farag a halálból. Vagy Istent. És akiből Isten lesz, azon többé nem fog a sunyi halál.

Valószínűleg Csabát sokan nézik idiótának. Normális az, aki egy Hámán Kató lakótelepi kazánházban döglött békákat tanít kuruttyolni? Mi értelme ennek? Eszénél van az ilyen? Miért nem nyughat, mit vicsorog a Halál pofájába? Rossz vége lesz ennek, akárki meglássa… Nem lenne jobb belenyugodni a megváltoztathatatlanba?

Nem kedves egybegyűltek, nem lenne jobb.

De azért mégis ismerjük el, hogy Szabó Csaba tényleg bolond. Hülye, legalábbis az arcáról ez látszik. Hülye, és mégsem az. Hamvas írja: "Arlequin tudásáról nem csak az egyiptomi beavatás beszél. Az evangélium lelki szegénynek nevezi őt. Boldogok a lelki szegények, hoi ptochoi to pneumati, vagyis anijé haroach.

Cserna Szabó András

 
Helyszín: Sas Center Étterem, 1051 Bp. Sas utca 12.
Időpont: 2008. november 8 - november 31-ig.
Helyfoglalás: Telefon: 70 / 295 9022, e-mail: info@wineworld.hu
Részvételi díj: 0,000.- Ft/fõ. Helyfoglalást kérünk!


Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
Rojkó Annamária - Prém Margit missziója

Elment a „La subretta Aniko”

Vég Kata - Mögöttes Én

Boldog Új Évet!

Boldog Ünnepeket!

Ivánka Csaba-díj 2019

AJÁNDÉK EZ A NAP

Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János a MAGYAROCK története 2

Esti Kornél bárki lehet

Kocsis Zoltán -

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu