Dátum: 2019. december 15. vasárnap    Mai névnap(ok): Valér


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

„Ha én egyszer azt mondom, hogy kárász…”
Witold Gombrowicz – Yvonne, burgundi hercegnő Tamási Áron Színház, Sepsiszentgyörgy, Bocsárdi László rendezése, Kamaraszínház, 2008. június 5-i előadás.
Witold Gombrowicz 1935-ös darabja formaságok, az emberi természet és az egyéni szabadság ütköztetéséből származó visszafordíthatatlan következmények kegyetlen vetülete. Fülöp herceg saját természete és az udvari etikett szabályai ellen lázadva olyan lányt jegyez el, akitől undorodik. Hamar kiderül, hogy a „sex appeal” jelentősége számára mégsem elhanyagolható: Fülöp meggondolatlan döntése Yvonne rituális meggyilkolásával végződik.
Gombrowicz tragikomédiája az idei POSZT egyik nyitóelőadása: „Hallatlan! Pazar! Revelatív!” A rendező alapvetően minimalista stílusúnak mondható előadása a színpadi játékon kívül többféle, rendhagyóan alkalmazott médiumon keresztül ér el a közönséghez. Az előadás esszenciája voltaképpen már nézőtérre jutás előtt, a jegyszedő nénik mellett, a bejáratnál megmutatkozik: fekete vászonra egy halat vetítenek, melyen egy óraingaként mozgó nagyító mutatja a hal belsejében a gyilkos szálkákat. Aki nem ismeri a darabot, annak értelmet ez a finoman megrajzolt jel csak az előadás után nyer, aki ismeri, annak pedig egyből beugrik a címben említett (halálos) kárász.

 
A helyek elfoglalása sem hagyományos, hiszen a felhajtott ülésekre egy-egy Gazetta került – felületes pillantásra, mint egy Metró, Blikk vagy Dunántúli Napló. Belelapozva megtudhatjuk, ki volt Witold Gombrowicz, de olvashatunk az iszappakolás jótékony hatásairól, és arról is, hogy mit üzennek a csillagok. Egyébiránt ez a Gazetta az előadásba szervesül: Fülöp herceg épp egy ilyen újságból olvassa fel horoszkópját. Egy másik, nem épp színházi médium, a kézikamera. A fekete, doboz-szerű színpadkép két rekvizítuma egy kanapé és egy falra erősített plazmatévé. Az előadás egyik szereplője, Kamarás időnként egy kézikamerával állít be, és szokatlan perspektívából veszi fel a mikrotörténéseket, finom rándulásokat az arcokon, ezeket a néző nyomon követheti a képernyőn. Kamarás az előadás elején például végigpásztáz a pökhendi cicoma-népségen, a végén pedig kíméletlen premier plánból veszi a fuldokló Yvonne haláltusáját, illetve színfalakon kívüli történések is plazmatévén kerülnek megjelenítésre: Fülöp merénylete Yvonne ellen például fekete-fehér árnyjátékként jelenik meg. Multimédiás eszközök alkalmazása nem újdonság a kortárs színjátszásban, viszont az, hogy a kamera kezelését a darab egy szereplőjére bízzák, rendhagyó, az Yvonne esetében pedig egyértelműen többlettel látja el, felerősíti Kamarás intrikusi jellemvonásait. A vizuális kiemeléseken kívül néhány esetben felerősödnek bizonyos hangok is, például Yvonne cuppogása, miközben iszapot tömköd a szájába. Ez a vizuális és audiális elrajzoltság jól illik Gombrowicz torzult személyiségeket leleplező, groteszkszerű stílusához.

 
Az előadás szereposztása is kiváló, a színészi játék minősége egységes. A hidrogénszőke, vagyis inkább hidrogénsárga hajszínű Mátray László nagyszerű Fülöp, egyik kitüntetett pillanata az előadásban egy másik szereplőhöz viszonyítva ragadható meg. Arra a jelenetre gondolok, amelyben Fülöp, az alfahím a lakájt alakító törékeny bácsikát, Botka Lászlót egy laza mozdulattal felemeli, és egyszerűen arrébb teszi. E mozdulat hatására néhány percre elvesztettem a kapcsolatot az előadás menetével, és a pillanatban maradtam.
Meghatározó Yvonne-t alakító Kicsid Gizella eszköztelen játékstílusa: egyenesen fenséges, a szó kantiánus értelmében. Alakításában minőségek szélsőségeinek tárháza összpontosul. Komikus, tragikus, félelmetes, transzcendens és misztikus. Idiotizmusa végtelen bölcsességgé magasztosul. Üres tekintete a végtelent célozza, köröket rajzol az iszapba, állatias hangokat kiadva kitömött harisnyamellét tépkedi, csorog a nyála, körülbelül három egyszavas mondat hagyja el a száját, de azok elementáris erővel hatnak, és arról tesznek tanúbizonyságot, hogy ez a lány „szuszog, és él ott belül”, annyi csak, hogy hallgat.
A két főszereplőn kívül Kamarás (Pálffy Tibor) alakja fontos, mert az ő kameráján át, az ő szemszögéből látjuk a darab sorsdöntő pillanatait, és felejthetetlen, mert szinte dallamokat kreál a szavakból, mondatokból, mint a papok, mozgása, pedig egy elfuserált balettosé (a tragikomédia komikus minőségét domborítva ki ezzel, ami nagyonis helyénvaló).

 
Az előadás nagyon szép ívet ír le, keretet az Yvonne elején és végén látható némajátékszerű zenés jelenet szolgáltat, mindkettőben fontos szerep jut a kézikamerának. Külön kiemelendő, és jót tett az előadásnak, hogy a zárójelenetben a darabbal ellentétben semmiféle pánikhangulat nem jelenik meg, nem hívnak orvost, nem kiabál senki, hogy „meghalt, tényleg megfulladt”, senki nem térdel, le, „mert azt úgy illik”. A szereplők dermedten állnak, és nézik Yvonne „felülről” elintézett haláltusáját, Kamarás pedig a kézikamerával premier plánban veszi a lány arcát. A kép kimerevedik, stáblista, keserédes latin ritmus csendül fel.
Említésre érdemes a két felvonás közti takarítás, kis intermezzo, mi több entr’acte, szinte az előadás részévé válik, jó annak, aki bent maradt a szünetben, és nézte, ahogy a takarítók a hiperberendezéseikkel suvickolták az ébenfekete padlót és falakat, hogy a következő felvonás kezdetésére minden úgy nézzen ki, mintha mi sem történt volna.

 
[Szabó Nóra]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Paul Lendvainak
Lieber Paul, kedves Pali, Isten éltessen bis hundertzwanzig derűben, egészségben a számodra kedves és fontos személyek nyújtotta gute Gesellschaftban. (Lipovecz Ivántól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
AJÁNDÉK EZ A NAP

Jávorszky Béla Szilárd – Sebők János a MAGYAROCK története 2

Esti Kornél bárki lehet

Kocsis Zoltán -

Kozák Péter - Földiekkel játszók

A 37. Torinoi Filmfesztivál

Érdi Tamás - Beethoven zongoraszonátái

Nemes Anna - Előled

Szemből szembe

Sztárparádé a Krizshow After-Partyn

Sajtószemle
Enciklopédia
További cikkek a kertpont.hu portálon
A sokarcú fagyöngy
Szerves talajtakarók
A póréhagyma
Agavék
A vizitorma
A csontritkulásról
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól
| M?iaaj?lat | Impresszum | Jogi nyilatkozat |
info@terasz.hu