Dátum: 2020. szeptember 25. péntek    Mai névnap(ok): Kende, Kleofás


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Szász József kiállítása
Szász József festményeiből a Radisson SAS Béke Hotel emeleti galériájában (Budapest, VI. Teréz krt 43) 2008. február 13.-án 18 órakor nyílik kiállítás, amely március 2.-ig látogatható. A kiállítást Angyal Mária művészeti író nyitja meg.
 
Szász József festészetének súlyát szarkasztikus humora, analizáló képessége és a bensö történések mélysége adják. Munkáiban a tudatos és az ösztönös keveredik, mindig érteni és tudatosítani akarja a kép születésének okait. Analizálja magát a festés folyamatát, mit miért tesz a színekkel, a folttal – honnan jön az élmény és a gondolat, ami festészetében megjelenik? Ennek a folyamatnak a megfogalmazása önmaga számára is fontos. Gondolkozó és szorongó művész, aki az életében bekövetkezett változások okát keresve optimális és adekvát stílust és egyensúlyt keres festői mondanivalójához, annak ami benne végbemegy. Ez a tudatosság eredményezi az egységes színvonalat ami munkáiban látható és amelynek eredménye a kompozíciós rend és a jelképrendszer erőssége.
Figurális munkái “csoportképek” melyek látványvilága többnyire irónikus és metaforikus. Többnyire egy gunyoros képcím vagy az egyensúlyukat vesztett figurák kibillenése jelzi ezt. (A madárijesztő mennyegzője, Párharc c. képek).

 
Más munkáin a valószerűségeket a lázas látomásosságba átfordító gesztus mutatja meg a téma lényegét. Nagyméretű táblaképein a statikus, jelzésszerű figurák a képmezőnek háttal vonulnak – egymáshoz nem sok közük van, szinte nincs kapcsolatuk - inkább állnak mint haladnak a perspektívikus homogén képfelületben. A sárga háttérben az emberek (Vándorok) éppúgy lehetnek a sivatagban, más sivár környezetben vagy egy imaginárius térben. De ez a valótlan tér és a jelenet statikussága jelzi a kép költőiségét. Téralakítása adja a „kint és bent“ (a vándorlás mikéntje és az emberek érzései között) történő események, vagy éppen azok hiánya egyidejű ábrázolásának képi vetületét. Vonuló embereket látunk és valami jelentős esemény történését érezzük. Szász figurális képeire általában a külső és belső történések egyidejú figyelése és elemzése a jellemző. Ez látható a három dombon szalagszerűen megfestett embercsoport haladása, ahogyan kiválnak a kép alsó mezőjében csoportosuló tömegből és mozognak valami felé – de a dombok mögött vagy inkább felett vészjósló sötét felhők gyülekeznek.

 
Művészete a tárgyszerűség és a fantáziavilág talányos együttese, a megnyugvás és az ideges vibrálás, az idill és a hajszoltság szintézise. A nagy, elringató, nyugodt foltok mellett egyszerre összekuszálódnak a dolgok, amelyek interpretálása nehéz szemlélői-befogadói feladat. Nincs kompozíciós sablon, nincs megszokott színalkalmazási gyakorlat. Az élénk színekre hangolt, a sárgák, vörösek, a feketék és a fehérek uralkodó hangsúlyaira szervezett kompozíciók felszíne alatt mozgó nyugtalanságot, feszültséget érzünk.

 
Akkor, amikor éles ellentétel bepillantunk a Múterem architekurális belső terébeés a Kerti pavilon hangulatában megnyugvást, derűt és örömöt találunk.

 
Maga választotta természethez közeli környezetben él. Mégis, furcsa eltéréseket figyelhetünk meg: tájimpresszióiban a természeti környezet, az idilli, a harmonikus, pazar természeti szépségek megbontatlansága, harmóniája, gazdagsága szertefoszlik. Tájimpressziói szinte a vadságig elementárisak. A természet erejét, a Lángoló erdők, a Vörös ég képeken szinte bántó de mindenképpen erős feszültségeket látunk. A látvány megigézi és megfélemlíti a festőt és a szemlélőt is. Ezek a képek nagyívű, sokszor felülnézetben, vagy nagy rálátásban szemlélt – vagy csak nehezen kitapintható nézőpontból megragadott – az alig-alig meghatározható távlat-viszonyokkal festett képek szürrealista hangulati elemekkel megfestett kompozíciók, az élmény elevenségének visszaadásával vadak, élesek, felfokozottak.

Szász József vászonra, farostra, papírra fest olaj és gouache technikával.

 
Radisson SAS Béke Hotel emeleti galériájában
(Budapest VI. Teréz krt 43)
2008. február 13. - március 2.-ig látogatható.

[Angyal Mária ]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Sajtószemle
Enciklopédia
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól