Dátum: 2020. szeptember 25. péntek    Mai névnap(ok): Kende, Kleofás


képgaléria kertpont.hu sakk linkajánló
 
Előadóművészet
Irodalmi szekció
Képzőművészet
Társadalom
Könyvsarok
Képgaléria
Ráday utca
Reál
Kiadványok
POSZT
Enciklopédia
CITY BALETT ALAPÍTVÁNY
HARMÓNIA ALAPÍTVÁNY
Terasz Archív
Kortárs Mozgásművészeti Portál
Nemzeti Színház
Bessenyei Ferenc honlapja
PREMIER

Makó Judit, Mózes Katalin és Rajnai Moni kiállítása
A Hamilton Tőzsdeügynökség Zrt. és az Aulich Art Galéria (1054 Budapest, Aulich u. 5.) közös kiállítást rendez Makó Judit, Mózes Katalin és Rajnai Moni alkotásaiból. A tárlatot megnyitja Szeifert Judit művészettörténész, 2007. július 16-án 18 órakor. Megtekinthető 2007. augusztus 23-ig.
 
Makó Judit – Tükörképek

(…)Makó Judit minden festménye alapvetően organikus felépítésű, szinte megmozdulnak ecsetvonásai által a képfelületek. Faktúraképzése ellenpontozásra épül. Korábbi képeinek oldottabb, foltszerűen felépülő, gazdag ecsetvonásokkal megoldott, lazúrosabb felületeivel ellentétben, a jelenlegi sorozat festményeinek háttere szinte homogén. Egyrészt vastagabb, egyöntetűbb a festékréteg, másrészt csak az ecset szálainak finom nyomai érzékelhetik a faktúrát. A csaknem sima háttérből azonban már-már reliefszerűen emelkednek ki a rétegesen, gyakran gesztusszerűen kialakított, gazdagon kidolgozott főmotívumok.
Makó Judit képeinek alapeleme egy-egy fej, amely nem portrészerűen jelenik meg. Szinte alig felismerhető, hogy arcot rejt a sok kicsi motívum, amelyből ezek a fejek kialakulnak. A képi elemek mint szigetek úsznak a festéktengerben. Felépítésükben is van valami hordalékszerű, ahogy egymáshoz tapadó apró részecskékből alakulnak a formák. Mint kavicsok, kagylók tapadnak egymáshoz a fejeket képező részelemek, amelyek összekapcsolódásuk által egészen új tartalmakkal telítődnek. (…)

Makó Judit - Ablak (2002)
 
Mózes Katalin – Emlék-képek

(…)Mózes Katalin művészi világának alapélménye az emlék, az emlékezés. Egyrészt a művészeti múlt hagyományaiból építkezve (itt gondolok az Európai iskola, Juan Miro, Paul Klee szellemiségére) alakította ki saját, autentikus stílusát. A hagyományos festészeti technikákat és a már klasszikusnak számító avantgárd műfajokat (mint a kollázs, montázs) ötvözi érzékeny munkáiban.
Másrészt képtárgyai között is gyakran felbukkan egy-egy konkrét gyermekkori emlék, egy fénykép töredéke, egy álomszerűen felderengő élményszegmens (például Testvérek, 2005). A montázstechnika adekvát ezeknek az emlék-fragmentumoknak a kifejezéséhez. Ezért Mózes Katalin nem csak a ragasztott képek esetében, hanem a festmények kompozíciójának kialakításában is gyakran alkalmazza ezt a szerkezeti megoldást (például Lilly, 2004). (…)
(…)Mózes Katalin festményein a visszafogott, természet-közeli színek, és az átgondoltan formált felületek lírai faktúrákat eredményeznek. Ettől képei légiesen lebegők, finoman kidolgozott alkotások. A rajtuk megjelenített elemek emléklenyomatokká válnak. Az apró részekből, részletekből épülő festmények – momentumok. Az idő pillanatnyi, múlandó, mégis örök emlékművei. (…)

Mózes Katalin - Misi-képek I. (2006)
 
Rajnai Moni - Utó-képek

Rajnai Moni képeinek szereplői hatalmas méretűre felnagyított gyümölcsök, növények, természeti formák. Ezek hol csendéletekre utalnak, hol tájképi asszociációkat keltenek bennünk. Azonban éppen a szokatlan méretek, és a valóságból kiragadott primer színek hatására ezeknek a festményeknek egészen új, a közvetlen látványélménytől teljesen eltávolodó olvasata is van. Azt is mondhatnánk, semmi sem az, mint, aminek látszik. Látszólag nincs más ezeken a képeken, mint gombák, kukoricaszárak, birsalmák, fokhagymafonat, dinnyék, kalászok, eprek. Persze mindez megdöbbentően, valószínűtlenül felnagyítva, ami már a génkezelt növények asszociációját kelti. Valóban ez a kritikai él lehet Rajnai Moni festményeinek (Primőr eper) az egyik olvasata. (…)
(…) …alapvetően mégis a valóságból indul ki, olyannyira, hogy szinte kivétel nélkül mindig a szabadban festi képeit. Ettől ragyognak a színek; a sárga tényleg napszínű, a kék pedig égszínű. Minden momentumot valósághűen ábrázol, érezni lehet az anyagszerűséget (az eper leveses húsa csorog, a kukoricaszárak szárazon ropognak), pedig nem naturalista módon fest. Lendületes ecsetvonásokkal, csorgatással és gesztusszerű foltokkal oldott festői felületeket hoz létre. (…)
(…) Rajnai Moni festményei kívül állnak a trendeken, festészeti divatirányzatokon, első ránézésre bármennyire is megtévesztő képtárgyaik hivalkodó mérete és színe. Sőt éppen a bizarr terjedelem és a dekoratív, sokszor harsány szín nem egyéb, mint groteszk fricska a valósághű festészet trendinek számító vonulatával szemben. (…)

Szeifert Judit
művészettörténész

Rajnai Moni - Gránátalma (1998)
 
Megtekinthető:
Aulich Art Galéria (1054 Budapest, Aulich u. 5.)
2007. július 16. - augusztus 23-ig.
Munkanapokon 7 – 19 óráig.

[K.L.]

Cikk nyomtatása

Küldje el a cikket ismerősének!
 
feladó neve:    
feladó e-mail címe:    
címzett neve:    
címzett e-mail címe:  
 
Születésnapi levél
Taub Jánosnak
Taub sosem fontoskodik, de kemény és játékos. Szolnokon olyan García Marquezt (a Száz év magányt) alkot a színpadon (Törőcsik, Garas, Mertz), hogy meghívják az előadást Bogotába, a szerző kolumbiai fesztiváljára. (Bodor Páltól)
Archívum
Legfrissebb cikkeink
A Hazám-díj Kuratóriumának nyilatkozata

Hajós Trianoni Emléktúra

Az ember tragédiája 2.0

A Békéscsabai Napsugár Bábszínház 2020/2021-es évada

„ Távoli üzenet”

Déri Miklós fotóművész kiállítása

Átadták az első Heller Ágnes-díjat

Hajós Trianoni Emléktúra - START

Darvay Nagy Adrienne - Szín játék

MGP - Coming out

Sajtószemle
Enciklopédia
Webtechnológia
Technológiák, fejlesztési megoldások, referenciák a Terasz.hu - tól